صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و یک - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و یک - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مرکز آمار اعلام کرد افزایش ۸۸ درصدی عرضه گوشت طیور


مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از میزان عرضه انواع گوشت طیور، وزن گوشت عرضه‌ شده انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ماه را ۲۳۸ هزار و ۳۲۰ تن اعلام کرد که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشد ۸۸ درصدی داشته است.
براساس نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت سال جاری، وزن گوشت عرضه‌ شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در این ماه ۱۴۰۳ جمعاً ۲۳۸ هزار و ۳۲۰ تن گزارش شده که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است.
بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ با ۲۲۹ هزار و ۸۹۶ تن، ۹۶.۵ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده در این ماه را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون نیز با دو هزار و ۹۸۵ تن و سایر انواع طیور با پنج هزار و ۴۳۹ تن به‌ترتیب ۱.۲ درصد و ۲.۳ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل (فروردین) در حدود  شش درصد افزایش داشته است.
 
کاهش تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی
در شرایطی که در اردیبهشت ماه سال جاری با افزایش میزان جوجه‌ریزی مواجه بوده‌ایم، در همین ماه تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در ۱۲ ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۴۴.۶ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۱.۰ درصد)، ۶.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
 در ماه مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم تخم مرغ خوراکی (۲۳.۸ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم جوجه یک روزه (۷۵.۰ درصد) است.
 بر اساس آمار، ایران در حال نزدیک شدن به ۴ کشور اول تولیدکننده صنعت مرغداری در جهان  محسوب می‌شود.
 
پتانسیل تولید ۳.۵ میلیون تن مرغ در کشور
پتانسیل تولید ۳.۵ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد  ولی با احتساب سرانه مصرف سالانه ۲.۵ میلیون تن مرغ مورد نیاز کشور است و امسال به سبب سیاست وزارت جهاد مبنی بر افزایش حجم جوجه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌شود که تولید مرغ تا پایان سال به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون تن برسد.
روزانه ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور توزیع می‌شود که با توجه به حجم جوجه‌ریزی‌های اخیر، تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است و بخشی از آن نیز به بازارهای هدف صادر می‌شود.
با توجه به حجم بالای تولید و کاهش تقاضا، قیمت مرغ زنده روند نزولی گرفته است که به گفته تولیدکنندگان به زیان مرغداران است. در حال حاضر نیز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است اما برآورد‌ها حاکی از آن است که طی روز‌های آتی به کمتر از ۵۰ هزار تومان برسد.
براساس برآورد‌های صورت گرفته جوجه‌ریزی خرداد بالای ۱۴۰ میلیون قطعه خواهد بود که براین اساس نه تنها مشکلی در تأمین و تولید وجود ندارد، بلکه برای مازاد عرضه در راستای کاهش زیان مرغداران باید تدابیری اتخاذ شود.
 طبق گفته سید صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران، خرید حمایتی مرغ راهکار موقتی تنظیم بازار است و با توجه به آنکه پشتیبانی امور دام در مقطعی به سبب نزدیک شدن به  تاریخ انقضا مرغ‌های ذخیره شده ناچار به عرضه در بازار است، از این رو صادرات تنها راهکار حمایتی از مرغداران است که زیرساخت‌های آن باید ایجاد شود چراکه در برخی استان‌ها امکان دپوی مرغ هم وجود ندارد.
بنابر آمار روزانه هزار تن مرغ مازاد از سطح بازار توسط پشتیبانی امور دام خریداری و جمع‌آوری می‌شود، درحالی که به سبب حجم جوجه‌ریزی‌ها باید به ۲ تا ۳ هزار تن افزایش یابد. با استمرار روند فعلی تولید نه تنها مشکلی در تأمین مرغ بازار داخل وجود ندارد، بلکه توان صادرات ۳۰۰ هزار تن مرغ هم فراهم است. این در حالی است که در شرایط فعلی وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات مرغ در حدود ۵ تا ۶ هزار تن را صادر کرده  است که با استمرار این روند می‌توانیم به بازار صادرات و تولید پایدار دست یابیم.

جستجو
آرشیو تاریخی