صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و یک - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و یک - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

جبران بی‌توجهی بانک‌ها به قانون ۲۰ درصدی تسهیلات مسکن

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: برخی از بانک‌های خصوصی به قانون جهش تولید مسکن در پرداخت ۲۰ درصدی تسهیلات بی‌توجهی می‌کنند که باید از طریق جرائم این اقدام آنها جبران شود.
ارسلان مالکی با بیان اینکه چندین‌بار در جلسات شورای‌عالی مسکن، رئیس‌جمهور شهید به بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تذکرات جدی داده است اما متأسفانه در این بخش بانک‌ها همکاری چندانی نداشته‌اند، گفت: کم‌کاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات قابل توجیه نیست.
مالکی تصریح کرد: عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل قابل توجیه نیست و این امر موجب عقب‌ماندگی اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان‌های مختلف شده است که باید از طریق کاهش اعتبارات بانک‌ها جبران شود.
مالکی مطرح کرد: در شورای‌عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور مقرر شد برای اجرای طرح ملی مسکن یک‌سوم اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، یک‌سوم وزارت نیرو و یک‌سوم صندوق ملی مسکن تأمین شود.
وی با بیان اینکه طبق قانون، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند و آمار‌ها حاکی از آن است که بانک‌های خصوصی کمی بیش از ۳ درصد از وام‌های خود را به مسکن اختصاص داده‌اند، گفت: مهم‌ترین نیاز ساخت‌وساز نهضت ملی مسکن تأمین مالی است. بانک مرکزی گزارش داده که ۱۸ بانک خصوصی عملکردشان در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به پروژه‌های نهضت ملی مسکن صفر بوده است.
وی افزود: مطابق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن نظام بانکی که ۲ سال پیش به تصویب مجلس رسید، نظام بانکی مکلف شد تا ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن تخصیص دهد، با این حال بانک‌ها در این مدت از انجام ۸۳ درصد تعهد قانونی خود سر باز زدند.
وی یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد این است که بانک‌ها باید به کمک بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن بیایند و به عنوان مثال بر اساس برنامه هفتم توسعه از اعتبارات بانک‌های متخلف در این بخش کاسته شود و به قدرت بانک‌های دولتی از جمله مسکن، ملی و سپه که طبق آمارها همکاری خوبی با بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن داشته‌اند، اضافه شود.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد: کاهش قدرت اعتباردهی بانک‌ها در این حوزه کمک بسیار مؤثری بر اجرا و تقویت تولید واحدهای مسکونی می‌کند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه اولویت وزارت راه‌وشهرسازی اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن و اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور است، تأکید کرد: اولویت ما در وزارت راه‌وشهرسازی سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن است پس به خوبی می‌دانیم اگر این پروژه‌ها حتی یک روز هم زودتر به اتمام برسد، یعنی مشکل مسکن یک خانواده حل شده است.
 
پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن
در خصوص تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن بخصوص تسهیلات خرید مسکن، داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: دو ماه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان خرید خانه و آپارتمان در کل کشور پرداخت شده است.
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بانک مرکزی کارنامه وام‌دهی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش مسکن و ساختمان طی ۲ ماه ابتدای امسال را منتشر کرد، گفت: طبق آخرین آمارهای اعلام شده، در دو ماه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان خرید خانه و آپارتمان در کل کشور پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به میانگین مبلغ وام خرید مسکن، برآورد می‌شود در این مدت حدود ۲۵ هزار نفر از افرادی که اقدام به خرید مسکن در کشور کرده‌اند، با تسهیلات بانکی این معامله ملکی را انجام دهند. بیگی‌نژاد با بیان اینکه هیچ آمار رسمی از حجم معاملات خرید مسکن در کشور برای بازه زمانی ۲ ماه اول امسال و همچنین دو سال گذشته وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه بین بازار معاملات مسکن تهران و بازار کشوری، نسبت مشخصی وجود دارد که البته می‌تواند نوسان داشته باشد، می‌توان برآورد کرد از هر ۳ نفر خریدار مسکن، ۲ نفر به کمک تسهیلات اقدام به خرید کرده‌اند.
وی بیان کرد: این حجم تسهیلات مسکن پرداختی ممکن است یک بخش نامرئی هم داشته باشد و آن «تمدید قرارداد‌های تسهیلاتی سال‌های گذشته» است. در این صورت، حجم پرداخت تسهیلات جدید یا وام‌های زنده برای خرید مسکن کمتر از ۱۱ همت خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی