صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و دو - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و دو - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

پایان رشد منفی صنعت

4627 واحد صنعتی راکد احیا شدند

افتتاح و بهره‌برداری همزمان از ۲۶ طرح تولیدی، صنعتی و معدنی وزارت صمت در ۱۰ استان کشور، روز گذشته  آغاز شد ، همچنین  تعداد ۱۲۵ طرح بزرگ  نیز آماده افتتاح است. در این مراسم سرپرست ریاست جمهوری هم حضور داشتند.

تولید حال خوبی دارد
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب گفت : ۲۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری  در طرح های صنعتی و تولیدی انجام شده که برای مردم تبعات بسیار خوبی خواهد داشت و موجب ایجاد نزدیک به ۳۰ هزار شغل می‌شود.
وزیر صمت با اشاره به تولید دانش‌بنیان و صادرات محور با تمرکز بر مشارکت حداکثری مردم، افزود : در این بخش اولویت‌ها تعیین شده‌اند و تقویت و فعال‌سازی صندوق‌های وزارت صمت از جمله مهم‌ترین اقداماتی بود که در این دوره به آن اهتمام شد.
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، اقدامات بسیار بزرگی در حوزه صنعت و معدن انجام شد که از نظر اشتغال جوانان، تأمین نیازهای داخلی و همچنین صادرات محصولات معدنی آثار آن مشهود است.
وی افزود : اگر در حال حاضر  تولید کشور حال خوبی دارد و کالای ایرانی در بازار به فراوانی در دسترس است، با تکیه بر همت بلند کارآفرینان، تولیدکنندگان، صنعتگران و معدنکاران کشور میسر شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهتمام رئیس جمهور شهید بر احیای واحدهای راکد، تأکید کرد : تاکنون نزدیک به چهار هزار و ۶۲۷ واحد صنعتی در دولت سیزدهم احیا شده و این فرآیند و نهضت همچنان ادامه دارد.

رشد فصلی صنعت مثبت شد
وزیر صمت با اشاره به اینکه  امسال نزدیک ۸۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم ،در ادامه صحبت‌هایش از جمله برنامه‌های در دستور کار دولت سیزدهم  را احیای هواپیماهایی که به دلیل مشکلاتی که در موتور و پیشرانه دارند، دانست و گفت: رفع این مشکلات را  به صورت جدی دنبال کردیم که به زودی مردم از آثار و تبعات آن برخوردار می شوند.  همچنین علاوه بر موارد گفته شده بر صنعت دانش بنیان تمرکز کردیم و کارگروه ملی را با استفاده از صنایع و دستگاه‌های مختلف دولتی تشکیل دادیم و لیست بلندی از فناوری‌های مهم و راهبردی را تهیه و مشوق هایی را طراحی کردیم که رونمایی شده یا خواهد شد.
وزیر صمت با بیان اینکه ۷ رویداد بزرگ ملی را تا کنون سازماندهی و اجرا کردیم، تصریح کرد: این موضوع سبب می شود ارتباط خوبی بین شرکت‌های بزرگ و دانش بنیان برقرار شده و برقرار خواهد شد.
علی آبادی درباره مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد دریا توضیح داد: در این زمینه هم کارهای بسیاری خوبی در شرف انجام است که می‌توان به ساخت پیشرانه کشتی اشاره کرد و به اطلاع مردم می‌رسانم که تعمیر موتورهای شناورهای دریایی از یک مگاوات تا ۲۵ مگاوات در دستور کار هست و فکر می کنم امسال این امکان را داریم تا مردم را این نعمت بزرگ بهره‌مند کنیم.
وی افزود: یک مقایسه‌ای بین دولت دوازدهم و سیزدهم فقط از این جهت انجام شده و مردم مطلع باشند ما در حوزه صنعت در دوره دولت دوازدهم میانگین رشد فصلی منفی ۱.۶ درصد را داشتیم، اما در دولت سیزدهم این عدد به ۴.۳۷ درصد رسید که آمار بسیار جذاب و با ارزشی است.

تحقق رشد های قابل توجه
وزیر صمت با اشاره به اینکه  ۲۰۳۴ مگاوات کل کشور افزایش تولید  برق داشته که بیش از ۱۱۴۴ مگاوات آن در حوزه صنعت است، افزود :  اگر ما همین روند را ادامه دهیم در سال آینده مشکلات برق صنایع حل یا خیلی کم می شود. وی گفت  : در پروانه‌های بهره برداری، کارت بازرگانی و گواهی امضای الکترونیکی از ۱۳.۷ درصد تا ۷ برابر رشد داشتیم که رقم بسیار خوبی است. البته در زمینه مجوزهای صادر شده در جواز تأسیس، پروانه بهره برداری و گواهی کشف به ترتیب ۲۲۶، ۱۷۸ و ۲۹۲ درصد رشد داشته‌ایم.
علی آبادی بیان داشت : برای برخی از محصولات منتخب، در کامیون، کامیون کشنده حدود ۲۹۹ درصد ما رشد داشتیم که رشد بسیار خوبی است.  همچنین درباره تولید انواع خودروی سواری می‌توان گفت سال گذشته حدود ۸ درصد رشد داشتیم و امسال پیش بینی رشد ۲۷ درصدی را کرده‌ایم .
 
بهره برداری از۶۰ هزارمیلیارد سرمایه‌گذاری
بر اساس این گزارش ، مراسم افتتاح و بهره‌برداری همزمان از ۲۶ طرح تولیدی، صنعتی و معدنی وزارت صمت در ۱۰ استان کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس، روز گذشته  با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و عباس علی‌آبادی وزیر صمت، در ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
همچنین  با بهره‌برداری از این ۲۶ طرح تولیدی، صنعتی و معدنی وزارت صمت با میزان سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان، برای ۵۵۶۳ هزار نفر در ۱۰ استان کشور، اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.
این پروژه‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کرمان، مرکزی و یزد به بهره‌برداری رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی