صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و دو - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و دو - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

واردات ورق سرد
و گالوانیزه محدود شود

نسبت حجم معامله به عرضه در سه‌ماهه سال‌جاری برای ورق سرد به ۷۵ درصد و برای ورق گالوانیزه به ۵۵ درصد رسیده است؛ از سوی دیگر آمار واردات دو ماهه نیز حاکی از تداوم رشد واردات این ورق‌ها به کشور است، در حالی که حدود ۵۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه‌های ورق سرد و ۷۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه‌های ورق پوشش‌دار خالی است. سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان این مطلب، در نامه‌ای به معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار محدودسازی واردات ورق سرد و گالوانیزه و تغییر در نحوه تعیین سهمیه مواد اولیه کارخانه‌های تولیدکننده آن شد.
دبیر انجمن فولاد در این نامه استدلال کرده که در چنین شرایط خطیری، اختصاص ارز برای واردات این ورق‌های فولادی که تولید داخلی مازاد بر نیاز دارد، نه‌تنها هیچ توجیهی ندارد؛ بلکه موجب تضعیف تولید داخلی و هدررفت سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

 

انتخاب جدید
خودروهای وارداتی

متقاضیان دور اول ثبت‌نام‌ها که تاکنون خودرویی را در طرح‌های قبلی انتخاب نکرده‌اند فرصت دارند که تا چهارشنبه ششم تیر ماه حتماً خودروی خود را انتخاب کنند.
مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودروها از آغاز ثبت‌نام برای ۳۱ مدل خودروی وارداتی از روز گذشته صرفاً برای متقاضیان مرحله‌ اول، خبر داده و گفت: این مرحله برای متقاضیان مرحله‌ اول که ازاسفند ماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام و نوبت‌دهی شده‌اند، خواهد بود.
به گفته‌ مدیر سامانه یکپارچه خودروها در این مرحله از عرضه‌ خودروهای وارداتی برای متقاضیان، ۳۱ مدل خودرو عرضه شده که با توجه به گستردگی این طرح، تمامی افراد دارای نوبت که تاکنون طی طرح‌های عرضه اجرایی شده، هنوز خودرویی را انتخاب نکرده‌اند، حتماً بایستی خودروی خود را انتخاب کنند.
 وی تأکید کرد: با توجه به ۱۵ مرحله عرضه صورت گرفته و فراهم بودن امکان تخصیص خودرو و عدم اقدام برای تعیین خودرو توسط برخی از متقاضیان، با عنایت به تنوع سبد محصولات قابل عرضه، در صورت عدم اقدام در این مرحله و مرحله بعدی، اولویت اعلامی این افراد حذف و در مرحله جدید ثبت‌نام برای عموم مردم فراهم می‌شود.

 

کاهش واردات
گوشی تلفن همراه

۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۲۷۹ دستگاه گوشی تلفن همراه در ۳ ماهه اول سال‌جاری به دو شیوه تجاری و مسافری از گمرکات ترخیص و وارد کشور شد.
محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران، ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی در این مدت را ۵۲۷ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار اعلام کرد و گفت: از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در ۳ ماهه امسال، یک میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۸۳ دستگاه به شیوه تجاری و ۹۸ هزار و ۷۹۶ دستگاه به شیوه مسافری وارد کشور شده است.
رضوانی‌فر با اشاره به اینکه مجموع واردات گوشی تلفن همراه به شیوه تجاری و مسافری در ۳ ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش روبه‌رو بوده است، افزود: واردات گوشی تلفن همراه در این مدت به لحاظ تعداد ۲۷ درصد و از حیث ارزش ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی