صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و دو - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و دو - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

هدف‌گذاری احیای ۱۰ هزار واحد تعطیل یا نیمه تعطیل

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در آیین افتتاح و بهره‌برداری رسمی از ۲۶ پروژه صنعتی و معدنی در ۱۰ استان کشور که روز گذشته در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: شهید رئیسی در زمینه رشد و رونق اقتصاد و تولید کشور دغدغه جدی داشت و مسائل این حوزه را به شکل مستمر پیگیری می‌کرد.
وی افزود: شهید رئیسی به هیچ عنوان جلسات رصد اقتصادی را تعطیل نمی‌کرد و در کنار آن جلسات متعددی با مسئولان و فعالان اقتصادی داشت و علاوه بر اینها به صورت میدانی نیز مسائل و رفع مشکلات این بخش را دنبال می‌کرد.
مخبر احیای واحدهای تولیدی راکد را یکی دیگر از دغدغه‌های جدی رئیس جمهور شهید دانست و اظهار داشت: دولت سیزدهم احیای ۱۰ هزار واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل را هدفگذاری کرده بود که تاکنون بخش قابل توجهی از آن محقق شده و بخش زیادی از موفقیت‌های دولت مردمی در زمینه تشکیل سرمایه ثابت، کاهش نرخ بیکاری و رشد تولید مربوط به اقدامات و تلاش‌های دولت در همین عرصه است.

۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
سرپرست ریاست جمهور افتتاح پروژه‌های وزارتخانه‌های مختلف را نمایی از عملکرد و دستاوردهای دولت مردمی عنوان و تصریح کرد: ۲۶ طرحی که در وزارت صمت افتتاح شد، فقط بخشی از طرح‌هایی هستند که قرار بود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند، به عنوان نمونه وزارت صمت ۱۲۵ طرح قابل افتتاح تا پایان شش ماهه اول سال دارد که حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده و فقط ۲۶ عدد از این طرح‌ها روز گذشته افتتاح شد.
مخبر با بیان اینکه رشد تولید بدون توجه به صنعت امکان‌پذیر نیست، سیاستگذاری دولت مردمی در این بخش مبتنی بر راهنمایی‌های رهبری معظم انقلاب و تمرکز بر توسعه بنگاه‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان را از جمله دلایل توفیقات و دستاوردهای این وزارتخانه دانست.

 ضرورت جبران غفلت از معادن
سرپرست ریاست جمهوری شرکت‌های دانش بنیان را یک مزیت و امتیاز ویژه برای کشور برشمرد و با بیان اینکه امروز ایران اسلامی یکی از کشورهای پیشرو و پیشرفته در این حوزه است، افزود: کشور ایران به‌رغم برخورداری از نعمت‌های طبیعی و خدادادی از وجود نیروهای جوان و نخبه به عنوان لوازم اصلی توسعه دانش‌بنیان‌ها بهره‌مند است و اساساً اگر به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم با تکیه بر این ظرفیت‌ها قابل تحقق است. سرپرست ریاست‌جمهوری با اشاره به عقب‌ماندگی‌ها در بهره‌مندی از ظرفیت معادن کشور افزود: معادن جزو ظرفیت‌های بسیار ارزشمند کشور است که می‌توانیم از آن به‌اندازه نفت درآمد داشته باشیم. البته در سال‌های گذشته این بخش مورد غفلت واقع شده و به‌رغم اقدامات خوب و مؤثر دولت مردمی همچنان در این بخش شاهد عقب‌ماندگی هستیم که با جدیت باید پیگیری و دنبال شود.

تداوم رفع مشکلات صنعتگران
مخبر در ادامه فراهم شدن زمینه برای توسعه تعاملات تجاری و صنعتی با کشورهای بزرگ اقتصادی با عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نظیر بریکس، شانگهای و اتحادیه اوراسیا را از دیگر اقدامات و دستاوردهای بزرگ شهید رئیسی عنوان و بر لزوم بهره‌گیری و استفاده صنعتگران از این ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه صنعت کشور تأکید کرد.
سرپرست ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه دولت تا روز آخر پیگیر رفع مشکلات صنعتگران خواهد بود، بر ضرورت انتقال و بومی کردن دانش در بخش صنعت و همچنین توسعه تعاملات تجاری با کشورها با اولویت مثبت شدن تراز تجاری کشور تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی