چراغ سبز طیب‌نیا به گرانی نرخ ارز و آزادسازی قیمت‌ها

به گفته مشاور اقتصادی پزشکیان، در دولت مسعود پزشکیان، دولت مداخله خود را در بازار کاهش و اجازه می‌دهد بازار سرمایه به صورت آزادانه عمل کند؛ بازار سرمایه یعنی بازار آزاد، یعنی عرضه و تقاضا، قیمت انواع دارایی‌ها را مشخص می‌کند.
به گزارش فارس، علی طیب‌نیا، مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان با بیان این موضوع اظهار داشت‌:‌ ‌عرضه و تقاضا، قیمت انواع دارایی‌ها را مشخص خواهد کرد و تنها در‌ شفافیت، قیمت کالا به صورت منطقی تعیین می‌شود، بنابراین قیمت‌گذاری دستوری تأثیری منفی روی سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی کشور دارد.
وی مدعی شد: بنگاه‌های بزرگ را مجبور کرده‌اند ارز خود را به نرخ دستوری بفروشند که به صادرات لطمه می‌زند‌.
مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان اضافه کرد: افزایش نرخ سود بانکی بدون هماهنگی، منابع را از بازار سرمایه منحرف می‌کند. وی گفت: ‌رونق بازار اولیه مشروط به رونق بازار ثانویه است. طیب‌نیا مدعی شد: برای واردات یارانه می‌دهند اما روی صادرات مالیات وضع کرده‌اند‌. به گفته وی، ‌دولت بیش از ظرفیت بازار شروع کرد به فروش اوراق دولتی که آثار منفی روی بازار سهام به دنبال دارد که خلاف اصل ۴۴ است. مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان‌ از فروش ارز شرکت‌های بزرگ در سامانه نیما (حدود 40 هزار تومان) انتقاد کرد و خواستار آزادسازی آن شد که به معنای فروش ارز شرکت‌های بزرگ به قیمت 60 هزار تومان است. لازم به ذکر است‌ نیازهای ارزی برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی با نرخ ارز نیمایی 40 هزار تومانی تأمین می‌شود و وعده طیب‌نیا به معنای افزایش حداقل 50 درصدی نرخ ارز مواد اولیه در همان ابتدای دولت احتمالی پزشکیان است.

جستجو
آرشیو تاریخی