اخبار

سرمایه‌گذاری خارجی‌ در دولت‌های روحانی و شهید ‌رئیسی به روایت‌ سازمان ملل‌
آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دولت روحانی 56 درصد کاهش یافته اما این رقم در 3 سال دولت شهید رئیسی 6 درصد افزایش یافته است. به گزارش فارس؛ سرمایه‌گذاری خارجی‌ها که در دولت روحانی 56 درصد کاهش یافته بود، در دولت شهید رئیسی افزایش یافت؛ جدیدترین آمار گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) این را نشان داده است.
بر اساس آمارهای منتشره توسط آنکتاد، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها در سال 2013 (سال آغازین دوره نخست ریاست‌ جمهوری حسن روحانی) 3 میلیارد و 50 میلیون دلار برآورده شده است.
این رقم در سال پایانی دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی یعنی سال 2020 بالغ بر یک میلیارد و 342 میلیون دلار تخمین زده شده است. به این ترتیب، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در این بازه 8 ساله یک میلیارد و 708 میلیون دلار (56 درصد) کاهش یافته است.
این درحالی است که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها در دولت سیزدهم (دولت شهید رئیسی) طی 3 سال 5.96 درصد رشد داشته است. خارجی‌ها در سال 2023 به طور مستقیم یک میلیارد و 422 میلیون دلار به صورت مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها در سال 2020 (سال پایانی دولت دوازدهم) برابر با یک میلیارد و 342 میلیون دلار بوده است. به این ترتیب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم نسبت به پایان دولت دوازدهم 5.96 درصد رشد کرده است.


رشد ۱۵ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ با ۱۵ هزار و ۳۴۰ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۴۳۵ واحد ایستاد.
شاخص هم‌وزن در جریان معاملات دیروز با پنج هزار و ۴۸ واحد افزایش به ۶۷۳ هزار و ۱۹۵ واحد و شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با سه هزار و ۱۲۲ واحد افزایش به ۴۲۵ هزار و ۴۴۹ واحد رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۶ میلیارد و ۸۸۶ میلیون سهم و حق تقدم را با انجام بیش از ۲۰۷ هزار معامله و به ارزش ۴۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.
نمادهای فولاد، شستا، فملی، شپنا، حکشتی، نوری و خودرو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. شاخص فرابورس ایران در جریان معاملات روزگذشته با ۱۴۰ واحد افزایش به ۲۲ هزار و ۱۰۶ واحد رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۶ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام ۱۱۹ هزار معامله داد و ستد کردند. نمادهای آریا، فصبا، خدیزل و خاور بیشترین اثر مثبت و مارون، بپاس و تجلی بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی