زنجیره محصولات پتروشیمی تا هفت سال آینده تکمیل خواهد شد

ظرفیت نصب‌شده فعال در صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۷۹درصد از کل ظرفیت این صنعت بوده درحالی‌که ظرفیت فعال این صنعت در سال ۱۴۰۰، ۷۰درصد و در سال ۱۴۰۱، ۷۶درصد بوده است

صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم ۱۷ طرح را به ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسانده و ۱۴ طرح پتروشیمی را آغاز کرده است.
صنعت نفت به‌عنوان مزیت راهبردی کشور پشتوانه قدرتمند اقتصاد و صنعت کشور و ابزاری قوی برای دستیابی به توسعه پایدار است.
اما تحقق این نقش در گروی توسعه زنجیره ارزش بر پایه فعال‌سازی صنایع تکمیلی با اتکا به صنعت پتروشیمی و زنجیره پایین‌دستی آن است.
ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری، اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی وتکمیل زنجیره تأمین صنایع گوناگون کشور از مزیت‌های توسعه صنایع پایین‌دستی نفت همچون صنعت پتروشیمی به‌ شمار می‌روند.
چالش‌های پیش‌ِ روی کشورمان درسال‌های گذشته نظیر نیاز به توسعه اشتغال و ایجاد بازار کار برای جمعیت جوان رو به ‌افزایش، نوسانات قیمت نفت و مهم‌تر از همه تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ملت ایران ایجاب می‌کند که به تولید و تبدیل فرآورده‌های پتروشیمیایی بویژه توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و صنایع تکمیلی آن که ارزش افزوده بالایی دارد توجه بیشتری شود و به‌عنوان موضوعی اجتناب‌ناپذیر در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی کشور لحاظ شود. ازاین‌رو، توسعه صنعت پتروشیمی ایران در دولت‌های مختلف افزون بر اینکه متوقف نشده است، بلکه طرح‌های توسعه‌ای این صنعت نیز همگام با نیاز بازار داخلی و تحولات جهانی به محصولات پتروشیمیایی در دستور کار قرار می‌گیرند.
صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم نیز با اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، سیاست اصلی تکمیل زنجیره ارزش و جهش تولید را با عملکرد مطلوبی در کارنامه خود ثبت کرده است.
هم‌زمان با آغازبه‌کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، ۵۰ طرح پتروشیمی در کشور فعال بود و اکنون پس از گذشت سه سال از فعالیت دولت، ۱۲۷ طرح پتروشیمی در کشور در حال اجراست.
۲۲ طرح در منطقه ماهشهر، ۲۴ طرح در عسلویه، ۵۳ طرح در سایر مناطق، ۱۳ طرح در منطقه کنگان، دیر و سیراف، ۴ طرح در منطقه مکران و ۱۱ طرح در منطقه انرژی‌بر پارسیان.
توسعه صنعت پتروشیمی در روزهای پایانی دولت سیزدهم نیز تداوم دارد، به‌طوری‌ که ۹ طرح پتروشیمی آرتا انرژی، پتروشیمی آرین متانول، پتروشیمی هنگام، واحد چهارم هوای پتروشیمی دماوند، دو واحد هوای پتروشیمی رایان پولیمر پویا، شیرین‌سازی برج c4 و واحد zld پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس و ایستگاه پست برق ۴۰۰ کیلووات ایثار، پتروشیمی نخل آسماری، پتروشیمی پترو ناد آسیا و بازسازی واحدهای زایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا تکمیل شده‌اند و در نوبت بهره‌برداری قرار دارند.
برای این ۹ طرح یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است که به افزایش تولید محصولات پتروشیمی و رشد صادرات در این صنعت کمک شایانی خواهد کرد. گفته می‌شودکه با بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳، شمار مجتمع‌های پتروشیمی با این بهره‌برداری‌ها به ۸۰ مجتمع می‌رسد و ظرفیت صنعت به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.
از قرار معلوم، ظرفیت نصب‌شده فعال در صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۷۹درصد از کل ظرفیت این صنعت بوده درحالی‌که ظرفیت فعال این صنعت در سال ۱۴۰۰، ۷۰درصد و در سال ۱۴۰۱، ۷۶درصد بوده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که ۷۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ از سوی مجتمع‌های پتروشیمی کشور تولید شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: توسعه متوازن صنعت و تکمیل زنجیره ارزش یکی از راهبردهای این صنعت است و تا هفت سال آینده شاهد تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی کشور خواهیم بود.
مرتضی شاهمیرزایی در آیین آغاز به کار ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه، گفت: توسعه متوازن صنعت از طریق تکمیل زنجیره ارزش از راهبردهای صنعت پتروشیمی ایران است.
وی با بیان اینکه زنجیره محصولات پتروشیمی تا هفت سال آینده تکمیل خواهد شد، یادآور شد: سیاست وزارت نفت همسو با تأکید مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی و نیمه‌خام فروشی محصولات، تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی است که بر این اساس سند جامع آن تهیه و ابلاغ شده است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به بیش از ۶ دهه فعالیت صنعت پتروشیمی در ایران، افزود: هم‌اکنون ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران با سبد متنوعی از محصولات از مرز ۹۵ میلیون تن در سال عبور کرده است.
شاهمیرزایی با بیان اینکه این صنعت شاگرد اول سبد صادرات مواد غیرنفتی کشور است، اعلام کرد: با بهره‌برداری رسمی از ۶ طرح پتروشیمی در هفته گذشته و نیز برنامه افتتاح ۱۵ طرح دیگر تا پایان امسال، مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.
وی، تأمین خوراک پایدار صنعت پتروشیمی به‌منظور رفع ناترازی موجود را یکی از راه‌های تحقق کامل برنامه تولید در صنعت پتروشیمی دانست و افزود: مدیریت مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع موجود سبب رفع بخشی از ناترازی موجود می‌شود تا خوراک بیشتری در اختیار صنعت قرار گیرد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ایران به یکی از قطب‌های تولید مواد پایه و پتروشیمی تبدیل شده است، گفت: هم‌اکنون یکی از موفقیت‌های صنعت پتروشیمی، تأمین بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه صنایع دارویی کشور است.
شاهمیرزایی تصریح کرد: اگر بتوانیم زنجیره تأمین دارو را از مواد پایه و پتروشیمی به مواد مؤثره دارویی با تولید حد واسط‌ها متصل کنیم، گام بزرگی در خودکفایی دارو در کشور برداشته‌ایم.
وی ضمن دعوت از شرکت‌ها و فعالان حوزه سلامت برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، گفت: برای تکمیل زنجیره و تأمین نیازهای بخش بهداشت و درمان هرگونه سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی می‌تواند منجر به خلق ارزش افزوده بیشتر شود.

جستجو
آرشیو تاریخی