نگرانی از تأمین آب سیستان کمتر شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در فروردین ماه بارش‌هایی داشتیم که در پی آن ۳۰۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند محقق شد نتیجه اینکه اکنون آب سیستان و زاهدان از چاه نیمه‌ها و آب شیرین کن تأمین می‌شود.
هاشم امینی، درباره حل ناترازی آب در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ناترازی آب در زاهدان و زابل جزء نگرانی‌های ما بوده که به دلیل عدم تحقق حقابه هیرمند چاه‌نیمه‌ها را از دست داده بودیم. بر این اساس تلاش کردیم ۳ پروژه را برای سیستان و زاهدان تعریف کنیم که از جمله آنها حفر و تجهیز چاه در هرمک، هامون، شیله و احداث آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی بوده است.
وی افزود: سرجمع ۱۱۵ حلقه چاه حفر شد، همچنین آب نیاز به کیفی‌سازی داشت که برای حل این موضوع آب‌شیرین‌کن را احداث کردیم و اکنون آماده و در مدار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: البته در فروردین ماه بارش‌هایی داشتیم که در پی آن ۳۰۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند محقق شد نتیجه اینکه اکنون آب سیستان و زاهدان از چاه‌نیمه‌ها و آب شیرین کن تأمین می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین انتقال آب از تهلاب یکی از طرح‌های اساسی است که کمک می‌کند بابت زاهدان نگرانی نداشته باشیم.
امینی یادآور شد: برای سیستان و زابل آبرسانی از بندان در حال انجام است که این پروژه نیز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه برای منطقه سیستان پروژه بلندمدت انتقال آب از دریای عمان را در دستور کار داریم، گفت: این آب جهت تأمین نیاز آب صنایع است و در این مسیر برای بخش‌هایی از سیستان، خراسان جنوبی و مشهد نیز جهت تأمین شرب به کار گرفته می‌شود و به این ترتیب نگرانی بابت تأمین آب سیستان و بلوچستان نداریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه درباره اوضاع تأمین آب در تهران اظهار داشت: خوشبختانه به خاطر بارش‌هایی که در فصل بهار داشتیم، نگرانی برای تأمین آب شهروندان تهرانی کمتر شد البته این موضوع نافی این نیست که مردم در مدیریت مصرف همراهی نکنند.
وی ادامه داد: برای تهران پروژه بلندمدت رفع نشتی سد لار را در دستور کار داریم که جزو پروژه‌هایی بود که رئیس‌جمهور و شورای شهر نیز به آن ورود کرده و هدف این بود که باید به ظرفیت اضافه شود.
امینی بیان داشت: همچنین انتقال آب از زیاران در دستور کار است که جزو پروژه‌های بلندمدت است تا کمترین تنش و چالش را در تهران داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی