رشد درآمدهای مالیاتی با جلب مشارکت‌های مردمی

وصول ۱۹۵ همت مالیات در بهار 1403


یکی از اقدامات دولت سیزدهم جلب مشارکت‌های مردمی در مالیات ستانی عادلانه، شفاف و حق انتخاب هزینه‌کرد محل مالیاتی است که این امر باعث اعتماد مردم به نظام مالیاتی و رشد درآمدهای مالیاتی می‌شود.
تعیین محل هزینه‌کرد مالیات با هدف حکمرانی مالیاتی مردم بر درآمدهای مالیاتی کشور با تأکید دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و هیأت دولت این موضوع را مصوب کرد و مالیات‌دهندگان می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی خود را مشخص کنند.
مؤدیان می‌توانند با انتخاب خود مالیات‌های پرداختی خود را در حوزه ساخت مدارس، بیمارستان‌ها، اماکن ورزشی و... صرف کنند؛ به نحوی که مالیات‌دهندگان در عمران و توسعه کشور مشارکت می‌کنند.نتیجه ارتباط مثبتی که بین مؤدیان و سازمان امور مالیاتی ایجاد شده، نشانگر رشد درآمدهای مالیاتی با بستن راه‌های فرار مالیاتی و اعتماد مردم به نظام مالیاتی است.
 
تکیه بر درآمدهای غیر نفتی با رشد درآمدهای مالیاتی
در راستای جلب مشارکت مردمی، برنامه‌های دولت سیزدهم تکیه بر درآمدهای غیرنفتی بود تا بودجه با درآمد پایدار و پیش‌بینی شده تأمین شود و با کسری مواجه نشود؛ در همین راستا مالیات ستانی عادلانه را به ثمر رساند.
دولت سیزدهم بر پایدارسازی منابع بودجه عمومی تأکید ویژه‌ای داشت و در مدت سه سال از فعالیت این دولت شاهد رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی هستیم که بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، متوسط رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی در دولت سیزدهم به ۶۱ درصد و نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی به ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
طبق این گزارش، متوسط رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی از ۲۰ درصد در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ۶۱ درصد در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رسید که در نتیجه آن (همزمان با رشد اقتصادی بالای ۵ درصد) نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی از ۳۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.
همچنین سهم درآمدهای پایدار بودجه از ۴۴.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۱.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ و ۵۹.۴ درصد در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
دولت سیزدهم مالیات ستانی عادلانه را در دستور کار قرار داد، در همین راستا از تحقق درآمدهای مالیاتی از رقم مصوب در قانون بودجه پیشی گرفت؛ بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۶ هزار میلیارد تومان در منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات وصول شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۹ درصد رشد و نسبت به مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۳ درصد تحقق داشت.
وصولی‌های سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۴۷۲ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی در منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات با رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ و تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بود که مقایسه این آمار با روند چند سال گذشته حاکی از عملکرد درخشان نظام مالیاتی در تحقق این درآمدها دارد.
افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد که بیش از ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود ۴۷۲ هزار میلیارد تومان) رشد ۷۱ درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.
 
وصول ۱۹۵ هزار میلیارد مالیات در ۳ ماه امسال
طبق آخرین گزارش سازمان مالیاتی، مالیات‌های وصولی تا پایان خرداد ماه امسال ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بوده است که از این رقم ۸۱ هزار میلیارد تومان سهم مالیات اشخاص حقوقی و ۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات بردرآمد بوده است.
بر اساس این گزارش، تا پایان خردادماه ۸۱ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان مالیات از محل مالیات اشخاص حقوقی، ۳۱ هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان از محل مالیات بر درآمد و ۵ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان مالیات از محل مالیات بر ثروت وصول شده است که مجموع مالیات‌های وصولی در بخش مالیات‌های مستقیم را به ۱۱۸ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان می‌رساند.
بر اساس این گزارش، در بخش درآمدها، مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی ۷ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی نیز ۱۳ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین مالیات مشاغل در بازه سه ماهه امسال ۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان گزارش شده است.
گزارش‌های سازمان امور مالیاتی نشانگر رشد درآمدهای مالیاتی است که از مهم‌ترین منابع درآمد پایدار دولت است. تأکید بر هوشمندسازی نظام مالیاتی در راستای شفافیت و دریافت اطلاعات دقیق از درآمدها بر کسب مالیات یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که صورت گرفت.
 
تأمین ۴۱ درصد بودجه دولت از طریق مالیات
همچنین سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ارتباط بین نظام بودجه‌بندی و نظام تخصیص‌دهنده مالیات برقرار شده است.
 موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه روی خط رادیو اقتصاد گفت: از نکات مثبتی که می‌تواند به فرهنگ‌سازی مالیات کمک کند، این است که ارتباط نظام‌مندی را بین نظام بودجه‌بندی و نظام تخصیص دهنده مالیات برقرار کنیم.
وی افزود: یکی از اقداماتی که در حوزه نظام‌مندی اجرا می‌شود این است که افرادی که‌ مالیات پرداخت می‌کنند مطمئن باشند مالیات پرداختی آنها به رفع نیاز‌های اجتماعی توسط دولت کمک می‌کند.
موحدی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی مالیات‌های محلی و استانی که اخذ شده، برای رفع نیازهای ملی و کلان کشور استفاده خواهند شد.سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه ۴۱ درصد بودجه دولت را مالیات تأمین می‌کند گفت: ما نسبت به برآوردهای جهانی هنوز درصد پایینی از بودجه کشور را صرف بخش مالیاتی می‌کنیم.
موحدی با بیان اینکه بخشی از هزینه‌های دولت و منابع بودجه عمومی دولت توسط سایر منابع درآمدی تأمین می‌شود گفت: بخشی از هزینه‌ها مانند آموزش، بهداشت، دفاع، فرهنگ و... توسط مالیات تأمین می‌شود و ما نیاز به مالیات بیشتر در این حوزه داریم‌.
وی افزود: اتفاقی که در یک ماه گذشته افتاد این بود که ما مشخص کنیم مالیات در کدام بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در حال پیاده‌سازی ماده ۱۰۰ قانون مالیاتی هستیم که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آغازی بود که توسط سازمان امور مالیاتی شروع شده و نظام بودجه‌ریزی ما در حال اتفاق افتادن است.

جستجو
آرشیو تاریخی