اخبار

برگزاری نخستین جلسه با گروه BR بانک جهانی و نماینده ایران در بانک جهانی
نخستین جلسه آنلاین مرکز ملی بهبود محیط کسب‌و‌کار با گروه BR بانک جهانی و نماینده ایران در این بانک برگزار شد. در این جلسه درباره ابهاماتی که نسبت به ۱۰ شاخص برای ارزیابی آمادگی کسب‌و‌کار وجود داشت و همچنین راهکارهایی برای افزایش سطح تعاملات بخش خصوصی با بانک جهانی تبادل‌نظر صورت گرفت.
بر‌اساس این گزارش، تا سال ۲۰۲۱ از سوی بانک جهانی پروژه سهولت انجام کسب‌و‌کار (DB) برای ارزیابی محیط کسب‌و‌کار کشورها اجرا می‌شد، اما از سال ۲۰۲۳ پروژه آمادگی کسب‌و‌کار (BR) جایگزین شد.
این پروژه دارای ۱۰ شاخص است که چرخه عمر یک کسب‌و‌کار از شروع تا توسعه و در نهایت ورشکستگی (اتمام فعالیت) را شامل می‌شود. اولین گزارش این پروژه در سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد و ارزیابی محیط کسب‌و‌کار ایران در سومین گزارش این پروژه در سال ۲۰۲۶ ارائه می‌شود.

۹۰ درصد بودجه جاری ۴ ماه اول سال تخصیص داده شده
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر ورودی از منابع بودجه جریان منظم و پایداری دارد که مصارف را پوشش می‌دهد. ۹۰ درصد بودجه جاری ۴ ماه اول سال تخصیص داده شده و از محل تملک دارایی‌ها هم ۵۰ همت تخصیص انجام شده است.
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه هیأت دولت با اشاره به پایداری بودجه در دولت مردمی گفت: باوجود اینکه بودجه در سال‌های گذشته رشد نسبتاً بالایی داشت، اما امروز اتکا به منابع و درآمد‌های پایدار در بودجه به‌گونه‌ای است که این ماه‌ها را بدون دغدغه در بودجه عمومی پشت‌سر می‌گذاریم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر به‌طور متوسط ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری اعم از حقوق و دستمزد، هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دیگر و بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره در دوره‌های قبل، بدون نیاز به برداشت از محل‌های دیگر از محل منابع تعیین‌شده در قانون بودجه، تأمین و پرداخت می‌شود.
منظور با اشاره به اینکه این وضعیت در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت، افزود: در حال حاضر ورودی از منابع بودجه جریان منظم و پایداری دارد که مصارف را پوشش می‌دهد. ۹۰ درصد بودجه جاری ۴ ماه اول سال تخصیص داده شده و از محل تملک دارایی‌ها هم ۵۰ همت تخصیص انجام شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، همچنین به تأمین و پرداخت حدود ۴۰ همت یارانه نقدی، کمک‌های معیشتی، یارانه دارو و برخی هزینه‌های حمایتی دیگر دولت اشاره کرد و اظهار داشت: این منابع نیز از محل فروش بنزین، گاز طبیعی و سایر فرآورده‌ها در داخل به دست می‌آید که عیناً به مردم بازگردانده می‌شود و دولت از این محل چیزی دریافت نمی‌کند. همین موضوع باعث شده که شاخص عدالت اجتماعی و توزیع درآمد در این دولت بهبود و ضریب جینی کاهش پیدا کند. همچنین با تلاش‌های صورت‌گرفته، خرید تضمینی گندم نیز به روال معمول در حال انجام است.

جستجو
آرشیو تاریخی