«ایران اقتصادی» از مهم‌ترین مصوبات دولت سیزدهم در حوزه تسهیلات مسکن گزارش می‌دهد

وام مسکن با سود 2 درصد برای اقشار کم‌درآمد


سبد متنوع تسهیلاتی مسکن در حوزه ساخت و خرید واحدهای مسکونی، در روزهای پایانی دولت سیزدهم با تصویب وام مسکن در استطاعت برای گروه‌های کم درآمد کامل شد. بررسی‌ها نشان‌دهنده کارنامه موفق دولت سیزدهم در حوزه تصویب و ابلاغ وام‌های حمایتی در بخش مسکن است.
این در حالی است که قبل از تصویب این وام‌ها، قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس، بستر قانونی برای الزام بانک‌ها به افزایش سهم مسکن از تسهیلات بانکی را از سال 1400(زمان تصویب این قانون و ابتدای دولت سیزدهم) فراهم کرد. بر اساس قانون جهش تولید مسکن سالانه دست‌کم 20 درصد از تسهیلات بانکی پرداخت شده از سوی شبکه بانکی کشور باید به بخش مسکن اختصاص یابد؛ پرداخت انواع مختلف تسهیلات ساخت، خرید، ودیعه و جعاله مسکن جزو این الزام قانونی است.
تصویب پرداخت دو نوع وام مسکن در استطاعت برای گروه‌های کم‌درآمد با نرخ 2 درصد و بازپرداخت طولانی‌مدت 15 ساله، وام نهضت ملی مسکن با نرخ سود 18 درصد(5 واحد درصد کمتر از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار)، با سقف 550 میلیون تومان بدون نیاز به سپرده‌گذاری یا خرید اوراق، افزایش سقف وام ساخت مسکن روستایی معادل 350 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصدی، پرداخت تسهیلات یارانه‌ای برای ساخت مسکن در بافت فرسوده به نحوی که 185 میلیون تومان از 550 میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن در این بافت‌ها با نرخ سود صفر درصدی پرداخت شود، مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در گشایش مسیر دسترسی خانوارهای فاقد مسکن به واحدهای مسکونی با تسهیلات حمایتی است.

3 سوبسید دولتی به متقاضیان مسکن
اولین و مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم در حوزه مسکن، به طراحی، اجرا و پیشبرد طرح نهضت ملی مربوط می‌شود. مطابق با آخرین برآوردها هم‌اکنون بیش از 2 میلیون و600 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در سراسر کشور در حال اجراست؛ هدفگذاری دولت تا پایان سال 1404 ساخت و عرضه 4 میلیون واحد مسکونی به همین تعداد متقاضی واجد شرایط و فاقد مسکن است. با تلاش‌های دولت سیزدهم برای پیشبرد این طرح، وام نهضت ملی مسکن بعد از افزایش سقف تا 550 میلیون تومان برای همه پروژه‌ها و در همه نقاط کشور، با نرخ سود حمایتی به متقاضیان این طرح اعطا می‌شود. سود تسهیلات نهضت ملی مسکن با سقف 550 میلیون تومان که در ابتدا مطابق با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار معادل 23 درصد بود در نهایت با کوشش دولت سیزدهم با 5 واحد درصد کاهش به 18 درصد رسید.
این موضوع نه تنها منجر به کاهش مبلغ قسط ماهانه این وام برای خانوارهای مشمول می‌شود که در نهایت رقم کلی سود وام دریافت شده را نیز به نفع متقاضیان کاهش می‌دهد. این اقدام یعنی کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن به 18 درصد، دومین سوبسید دولتی به متقاضیان این طرح بعد از اعطای زمین رایگان به آنها در قالب اراضی 99 ساله یا همان زمین صفر است.
دولت سیزدهم دوره بازپرداخت تسهیلات وام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان را همچنین 20 ساله در نظر گرفته است؛ این در حالی است که از سال‌های قبل تاکنون دوره بازپرداخت وام خرید مسکن در شبکه بانکی که از سوی بانک عامل و تخصصی بخش مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود، معادل 12 سال است؛ نرخ سود این تسهیلات (وام 400 میلیون تومانی خرید مسکن در تهران برای متقاضیان انفرادی و سایر سقف‌های مصوب در این قالب در دیگر شهرها و برای زوجین)، 23 درصد است. ضمن آنکه متقاضیان دریافت این تسهیلات باید در همان زمان ارائه تقاضا برای دریافت وام بانکی خرید مسکن، اقدام به خرید و ارائه اوراق تسهیلات مسکن کنند اما در نهضت ملی مسکن علاوه بر زمین صفر، وام یارانه‌ای 18 درصدی با بازپرداخت 20 ساله، متقاضیان نیازی به سپرده گذاری، خرید اوراق و صرف هزینه برای دریافت وام ندارند.
عدم نیاز به صرف هزینه برای خرید اوراق دریافت وام را می‌توان سومین سوبسید دولت سیزدهم به خانه اولی‌هایی اعلام کرد که در طرح نهضت ملی مسکن مشمول و متقاضی نهایی هستند. ضمن آنکه دولت سیزدهم با مدیریت هزینه ساخت این خانه‌ها، در نهایت قیمت تمام شده آنها را برای متقاضیان با اختلاف قابل توجه نسبت به قیمت تمام شده ساخت مسکن در بازار، کاهش داده است. در روزهای پایانی فعالیت دولت سیزدهم همچنین پیشنهاد افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به 800 میلیون تومان مطرح شد؛ این پیشنهاد با هدف افزایش توانمندی مالی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و حرکت همزمان جریان تأمین مالی این طرح با تورم ساختمانی مطرح شده است.

تحقق شعار وام در استطاعت
در حالی که از سال‌ها و دهه‌های قبل، شعار پرداخت وام در استطاعت از سوی دولت‌ها طرح و کارشناسان نیز بر ضرورت تحقق آن تأکید داشتند، دولت سیزدهم در عمر کوتاه خود، این وام را از حالت شعار به واقعیت تبدیل کرد. خرداد ماه امسال، خبر تصویب و پرداخت وام مسکن در استطاعت به دهک‌های کم درآمد با هدف تکمیل سهم آورده متقاضی در نهضت ملی برای آن دسته از متقاضیانی که از توان مالی کافی برای این طرح برخوردار نبودند، منتشر شد.
به گزارش ایران اقتصادی، دولت سیزدهم در حالی پرداخت دو نوع وام مسکن در استطاعت در کنار تسهیلات نهضت ملی مسکن به منظور توانمندسازی دهک‌های کم‌درآمد را طی هفته‌های گذشته مصوب کرد که تصویب این وام می‌تواند گره تأمین آورده نقدی برای متقاضیان دهک‌های 1 تا 4 را در طرح خانه‌سازی دولتی، بازگشایی کند. براساس تصمیم دولت سیزدهم، علاوه بر وام 550 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن، دهک‌های 1 و 2 درآمدی می‌توانند وام 400 میلیون تومانی مسکن با نرخ سود 2 درصدی و دوره بازپرداخت 15 ساله دریافت کنند. مبلغ قسط این وام در سال اول با روش محاسبه پلکانی کمتر از دومیلیون تومان در ماه تمام می‌شود. برای متقاضیان دهک‌های 3 و 4 نیز وام 2 درصدی 300 میلیون تومانی درنظر گرفته شده که قسط ماهانه این وام نیز با روش محاسبه پلکانی در سال اول کمتر از 3 میلیون تومان برآورد می‌شود. کاهش سود وام مسکن محرومان به 2 درصد و رساندن قسط ماهانه به زیر 3 میلیون تومان، اقدام مؤثر دولت سیزدهم در تحقق شعار پرداخت وام در استطاعت مسکن به محرومان است.

رونق ساخت مسکن در روستاها
جریان نوسازی مسکن در روستاهای کشور نیز در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار داشت. در دولت سیزدهم سقف وام ساخت مسکن در روستاها به 350 میلیون تومان افزایش یافت و این وام با طول 20 ساله دوره بازپرداخت با نرخ سود 5 درصدی به متقاضیان پرداخت می‌شود. البته پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی به 400 میلیون تومان در روزهای پایانی دولت سیزدهم از سوی بنیاد مسکن مطرح شد که به دلیل قرار گرفتن این دولت در روزهای آخر فعالیت خود، بررسی و تصویب احتمالی آن به دولت چهاردهم موکول خواهد شد.

 

بــــرش

پرداخت وام نوسازی با سود صفر
در نهایت در دولت سیزدهم، پرداخت وام نوسازی مسکن با سود صفر درصدی برای بخش قابل توجهی از این تسهیلات محقق شد. در دولت سیزدهم نه تنها همه مشوق‌ها و تسهیلات نهضت ملی مسکن به متقاضیان ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده نیز تعلق گرفت که در شکل دیگری از این تسهیلات، مقرر شد 185 میلیون تومان از مجموع وام نوسازی، در قالب تبصره 18 بودجه، با نرخ سود صفر درصد به متقاضیان نوسازی پرداخت شود. این اقدام نیز یکی دیگر از تلاش‌های دولت سیزدهم در تحقق شعار پرداخت وام ارزان قیمت، حمایتی و در استطاعت، به متقاضیان مسکن است.

جستجو
آرشیو تاریخی