امکان آغاز ساخت 6 میلیون مسکن تا پایان سال

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر ۲.۷ میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال ساخت است و این عدد آماده جهش تا ۶ میلیون واحد مسکونی تا پایان سال است.
 هادی عباسی اصل، گفت: دولت شهید رئیسی در مسأله مسکن مسئولانه وارد شد، ما وزرایی داشتیم که مسئولیتی در حوزه مسکن نمی‌پذیرفتند. مهم‌ترین شاخصه دولت سیزدهم مسئولیت‌پذیری در بخش مسکن است. نتیجه آن نگرش در دهه ۹۰ تبدیل شدن مسکن از یک نیاز به یک رؤیا برای مردم بود و اگر دست فرمان تغییر نمی‌کرد، شرایط با سرعت و شدت بیشتری به سمت نامطلوب شدن پیش می‌رفت.
وی افزود: ما در دولت سیزدهم ۱۳۰ هزار مسکن مهر را تکمیل کردیم و حدود ۱۱۰ هزار مسکن مهر باقی‌مانده است. شخص آقای رئیسی در مواجهه با پروژه‌های نیمه‌تمام یک اهتمام ویژه داشتند. واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر که از دولت دهم به یازدهم منتقل شد به طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، عدم اهتمام به تکمیل، برخی از این واحدها را دچار موضوع حقوقی کرد. در دولت قبل یک راهبرد این شد آنهایی که مشکل حقوقی دارند را از گردونه آمار خارج کنند اما در این دولت وقتی از مسکن مهر حرف می‌زنیم یعنی زمان گذاشتیم تا مشکل آن کار هم حل شود.
عباسی اصل گفت: در حال حاضر بیش از ۲.۷ میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال ساخت است و این عدد آماده جهش تا ۶ میلیون واحد مسکونی است. کسی که در آینده سکان وزارت راه و شهرسازی را در دست می‌گیرد، باید بداند که با یک وضعیت جهشی کار را تحویل می‌گیرد. از طرفی متقاضیان واجد شرایطی که آورده پرداخت کردند، قطعاً خواستار تداوم نهضت مسکن‌سازی در کشور مشابه دولت سیزدهم هستند و امیدواریم با این زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طراحی شده، دولت آینده بتواند به سرعت مسأله مسکن را حل کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تأمین زمین برای مسکن صفر شد و ما حتی مکان‌یابی برای طرح نداشتیم. توجه کنید که در زمان مسکن مهر ما مسأله مکان‌یابی نداشتیم و مسکن‌مهر در محل‌هایی ساخته شد که پیش از این مکان‌یابی شده بود اما همین کار هم در دهه نود متوقف شده بود و ما از ابتدا شروع کردیم و برای تأمین زمین چه در بافت شهری و چه در الحاق اقدام کردیم. یکی از کارهای انجام شده ساخت ۲۷ سکونتگاه و شهر در نوار ساحلی کشور است که می‌تواند یک جهش مهم را رقم بزند.
وی گفت: برخی مطرح می‌کنند رشد ۸ درصدی نشدنی است اما بنده با اتکا به تجربیات می‌گویم که این رشد شدنی است و بخش ساخت مسکن به تنهایی می‌تواند دو درصد از این ۸ درصد را به عهده بگیرد. زیرا بخش مسکن یک بخش پیشران در اقتصاد کشور است، زمانی‌که شما در حوزه ساخت هزینه می‌کنید، این پول در بخش مولد اقتصاد گردش کرده و مشابه یک سرمایه در گردش برای بنگاه‌های اقتصادی عمل می‌کند، چه در هنگام ساخت و چه پس از ساخت. رشته صنعت‌های بسیاری هستند که همزمان با رونق مسکن رشد می‌کنند، عملکرد ساخت مسکن در ایجاد اشتغال کاملاً مشخص است. هر ۱۰۰ متر واحد مسکونی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۲.۵ شغل ایجاد می‌کند. افزایش اشتغال و ایجاد رونق گام اول شهید رئیسی بود که انجام شده و در گام بعدی شرایط برای کنترل تورم در نظر گرفته شده بود که شهادت رئیس‌جمهور آن را متوقف ساخت. ما امیدواریم، دست فرمان موفق و امتحان پس داده کشور در ۳ سال گذشته بویژه در حوزه‌های تخصصی ادامه پیدا کند و بتوانیم کشور را با سرعت به رشد ۸ درصد برسانیم. این مسأله قید برنامه هفتم است. در این برنامه مجموع مسکن‌هایی که باید در طی ۵ سال برنامه ساخته شود، ۵ میلیون واحد مسکونی است. اجرای برنامه یعنی باید سالی یک میلیون مسکن ساخته شود که الان ۲ الزام قانونی دارد. یکی الزام قانونی قانون جهش تولید مسکن و دیگری برنامه هفتم توسعه.

جستجو
آرشیو تاریخی