صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و چهار - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و چهار - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

فعالیت تولیدکنندگان و تجار رونق گرفت

رشد 115 درصدی صادرات صنعتی و 56 درصدی تجارت خارجی

دولت سیزدهم در حوزه صنعت کارهای بزرگ و مهمی انجام داد و به همین دلیل فعالان اقتصادی و صنعتی انتظار دارند که دولت چهاردهم رویه دولت شهید ابراهیم رئیسی را طی کند. دولت سیزدهم، در احیای واحدهای صنعتی که در دولت حسن روحانی تعطیل شده بودند، رکورد زد، دولت سیزدهم در صادرات محصولات صنعتی اعداد قابل توجهی را ثبت کرد، دولت سیزدهم چالش‌های تولیدکنندگان را حل کرد، دولت سیزدهم تمایل و رغبت برای سرمایه‌گذاری صنعتی ایجاد کرد، دولت سیزدهم فرصت‌سازی کرد تا تولیدکنندگان محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی و بخصوص همسایه عرضه کنند، دولت سیزدهم تصمیم‌های خلق‌الساعه برای تولیدکنندگان نگرفت و سعی کرد در تمام تصمیم‌گیری‌ها از توان بخش خصوصی استفاده کند، دولت سیزدهم امید را به تولیدکنندگان برگرداند و همچنین دولت سیزدهم موفق شد توان تولید تولیدکنندگان را افزایش دهد. شــاخص‌های صنعتــی در دولــت روحانــی از ســال 97 بــه بعــد بیشــترین افــت را تجربه کــرد. به عنوان مثال نرخ تشــکیل ســرمایه در بخش ماشین‌آلات در ســال 98 به منفی 19.5درصــد رســید و این عــدد بــه منزلــه آن اســت که در آن برهــه زمانــی ضمــن اینکــه ســرمایه‌گذاری صنعتی افول جــدی را تجربه کــرد، تولیدکنندگان و البتــه ســرمایه‌گذاران هیــچ تمایــل و رغبتــی بــرای ســرمایه‌گذاری صنعتــی و تولیــد نداشــتند.
اهمال دولت روحانی سبب نصف شدن ارزش صادرات کالای کشور نسبت به پایان دولت احمدی‌نژاد شد. بر اساس آمارهای رسمی و با توجه به تحریم‌های گسترده ایران، در آخرین سال عملکرد دولت دهم، ارزش صادرات کالای کشور ۹۸ میلیارد دلار بود اما بعد از آن که حسن روحانی کابینه دولت یازدهم را شکل داد، صادرات غیرنفتی کشور و بخصوص صادرات صنعتی کاهشی شد، به گونه‌ای که در آخرین سال عملکرد دولت روحانی به علت ناتوانی و ضعف دولت در برابر تحریم‌ها، صادرات کالای کشور به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار رسید و به عبارتی نصف شد. حال دولت سیزدهم با خدمت صادقانه‌ای که داشت، کابینه را با افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی و رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت خارجی کشور به دولت چهاردهم تحویل می‌دهد و دولت پزشکیان با بهترین شرایط می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

فعال شدن 4627 واحد راکد
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین جلسه هیأت دولت گزارشی از عملکرد در دولت سیزدهم ارائه کرد و اظهار داشت: اقداماتی در وزارت صمت صورت گرفته که با موفقیت‌های خوبی همراه بوده است و ارزیابی‌ها شرایط مثبت را نشان می‌دهد که آثار سرمایه‌گذاری‌ها در آینده خود را نشان خواهد داد. فکر می‌کردیم کشوری مملو از انرژی هستیم، اما این در حالی است که باید در انرژی از مزیت‌های حداکثری استفاده کنیم  از این رو به سمت صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور حرکت کردیم، یعنی به جای اینکه مواد معدنی و فولاد صادر کنیم به سمت ارزش افزوده رفتیم.
او با بیان اینکه برای کاهش شدت انرژی باید روی راندمان سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: این راهبرد را در وزارت صمت دنبال کردیم و در بخش صمت تمرکز را روی مهندسی قرار دادیم تا حداکثرسازی ساخت داخل را داشته باشیم. همچنین راهبرد را تأکید بر مهندسی و تجهیزاتی که ارزش افزوده حداکثری دارد، قرار دادیم و به جای صنعت مونتاژ به سمت صنعت دانش‌بنیان حرکت کردیم  یعنی تلاش کردیم سرمایه را به سمت زیرساخت‌های دانش‌بنیان ببریم.
او در حوزه تخصیص ارز گفت: با کنترل مصارف ارزی، صف تقاضای ارزی را شکستیم و ارز را به افرادی دادیم که در کالاهای راهبردی و افزایش بهره‌وری فعالیت می‌کردند.
وزیر صمت با اشاره به فعال‌سازی واحدهای غیرفعال گفت: در این زمینه اتفاق مبارکی افتاد و در صنایع کوچک که بحث واحدهای غیرفعال بود، آیت‌الله شهید رئیسی آن را دنبال می‌کرد. ۱۷ درصد واحدهای صنعتی در اول دولت سیزدهم راکد بود که این عدد به کمتر از ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد فعال شده است که به عنوان مثال ماشین‌سازی اراک یک واحد نیمه‌فعال بود که از ۳۰۰ به ۶۰۰ محصول در سال افزایش پیدا کرد و این واحد نیمه‌فعال به واحد فعال تبدیل شد.
او با اشاره به افزایش ظرفیت تعداد ۶ هزار واحد در شهرک‌ها در نواحی صنعتی گفت: این امر نشانگر ۱۰ درصد رشد است. همچنین انعقاد ۱۵ هزار و ۷۶۵ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی صورت گرفت که سرمایه‌گذاری قابل تأملی است و بهره‌برداری از هفت هزار و ۵۱۰ طرح در شهرک‌های صنعتی نیز اقدام با ارزشی است که می‌تواند جزو آمار و عملکرد دولت باشد.
علی‌آبادی از رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ثبت رکورد جدید در حوزه تجارت رقم خورد و افزایش ارزآوری بخش تولیدات صنعتی با رشد ۱۵ درصدی در صادرات ثبت شد. بحث دیپلماسی فعال نیز موجب شده که بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و تعداد زیادی توافقنامه تجاری با کشورهای مختلف امضا کنیم که در مراحل تصویب است و اگر این اقدام انجام شود وضع تجارت کشور بهتر از این خواهد شد.
وزیر صمت تأکید کرد: در ارزش تجارت ۵۶ درصد، در وزن تجارت ۱۹ درصد و در صنایع معدنی ۸۰ درصد رشد را ثبت کردیم.
علی‌آبادی از افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: وزن صادرات صنعت ۱۰۲ درصد رشد داشته که شاخص‌ها به لحاظ کیفی ارتقای خوبی داشته و جزو افتخارهای ملی و اقدامات باارزشی است که ناشی از رویکردهای این دولت بوده است.
او با بیان اینکه در بحث محیط  کسب و کار اتفاق‌های خوبی رقم خورده است، گفت: در ابتدای دولت تمرکز را روی پروانه‌های بهره‌وری قرار دادیم و ۱۷ درصد در این عرصه رشد داشته‌ایم و ۶۲۲ درصد در گواهی امضای الکترونیکی رشد را ثبت کردیم. ۲۲۱ درصد نماد تجارت الکترونیک اعطا شده و ۱۸۲ درصد جواز سرمایه‌گذاری تأسیس و ۲۴۹ درصد تغییرات در گواهی کشف معدن در این دولت ثبت شده است.
وزیر صمت با اشاره به اینکه در مردمی‌سازی بخش معدن اتفاق خوبی صورت گرفته است، گفت: استخراج یک و نیم میلیارد تن انواع مواد معدنی، صدور سه هزار و ۱۹ پروانه اکتشاف، هزار و ۶۴ پروانه بهره‌برداری معدن، توسعه محدوده‌های معدنی، معرفی ۱۰۵ بسته سرمایه‌گذاری معدنی و برگزاری ۱۶ هزار مزایده در معادن جزو رکوردهای تاریخی می‌تواند باشد.
او با اشاره به حمایت از تولید و ناترازی انرژی گفت: در این عرصه اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از هزار مگاوات سال گذشته و امسال هم تا پایان سال ۸۸۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع اضافه می‌شود. انتقال آب در فاز اول به کرمان، یزد و اصفهان در حال انجام است و تا پایان سال یا اوایل سال آینده، آب به زاهدان انتقال می‌یابد که اقدام مبارکی است.
او با اهتمام بر اینکه بحث تنظیم بازار به صورت مرتب کنترل شده است، گفت: در این زمینه از مشارکت مردمی استفاده کرده‌ایم که همچنین چهار هزار و ۳۳ بازرسی منجر به تشکیل پرونده شده است. همچنین در دوره‌ای هستیم که در بعضی از کالاها افزایش قیمت نداشته و منفی هم بوده‌اند و بیشترین بار کنترل تورم در بخش صنعتی بوده است.

 

بــــرش

خروج صنعت از وضیعت بحران

حسین ثقفی، کارشناس مسائل صنعتی درباره فعالیت دولت سیزدهم و اقدامات صورت گرفته ‌گفت: دولت سیزدهم احیای واحدهای صنعتی را به صورت ویژه دنبال کرد و جلسات متعددی را با مدیران واحدهای صنعتی که مجموعه خود را به خاطر تصمیم و رویه‌های اشتباه دولت روحانی تعطیل کرده بودند، ‌گذاشت و همین امر سبب شد که بیش از 4 هزار و 500 واحد صنعتی به چرخه تولید بازگردند.
او افزود: تولیدات صنعتی کشور نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و می‌توان گفت که تولید کشور در قیاس با گذشته رونق گرفته است که این رونق کمک می‌کند انگیزه برای تولید بیشتر شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گیرد.
ثقفی اذعان داشت: سیاست و تمهیدات دولت سیزدهم سبب شد که وضعیت صنعت کشور ازوخامت و بحران خارج شود و اکنون نیز خیلی از واحدهای صنعتی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید هستند.
او گفت: تولیدکنندگان به آینده امیدوار هستند و خواهان این امر می‌باشند که در دولت جدید هم تولیدکنندگان مورد حمایت جدی قرار گیرند.
این کارشناس مسائل صنعتی گفت: خیلی از نقص‌های دولت روحانی در دولت سیزدهم برطرف شد که یکی از مهم‌ترین آنها پرهیز از تصمیم‌های شبانه و یکباره بود. کابینه شهید ابراهیم رئیسی فعالیت خوبی داشت و سعی کرد قوانین را به نفع تولید و تولیدکنندگان هدایت کند.
او یادآور شد: در دولت روحانی قرار بود قفل‌ها باز و مسیر تولید و تجارت سبز شود اما متأسفانه وضعیت صنایع کشور بسیار بد شد.اما دولت شهید ابراهیم رئیسی، نجات‌بخش تولیدکنندگان شد و با تزریق امید و اتخاذ تصمیم‌های مناسب به رشد تولید کشور کمک کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی