صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و چهار - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و چهار - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

3 هزار مگاوات برق توسط فولادسازان تولید شد

13 میلیون تن ظرفیت بالقوه تولید فولاد

مصرف داخل فولاد کشور بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن است و مازاد تولید داریم که می‌توانیم صادر کنیم.
بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتظارات از دولت چهاردهم گفت: شرکت‌های فولادی به صورت تشکلی درخواست‌های خود را ارائه کرده‌اند که انتظار داریم مورد بررسی قرار گیرد، چراکه صنعت فولاد برای کشور ما یک مزیت نسبی است و جزو بزرگ‌ترین صنعت فولاد در منطقه هستیم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: باید در زیرساخت‌ها و وضعیت صادرات در صنعت فولاد تجدیدنظر صورت گیرد؛ همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین مباحث بحث ناترازی انرژی در کشور است که سبب از دست رفتن ظرفیت تولیدی می‌شود.
سبحانی با بیان اینکه ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید فولاد در کشور را داریم که از این مقدار ۳۲ میلیون تن تولید انجام می‌شود، بیان داشت: بازارهای هدف صادرات کشورمان در حوزه فولاد، جنوب‌شرق آسیا، خاورمیانه و تعداد کمی از کشورهای اتحادیه اروپا است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
 
ضرورت سیاست‌های تشویقی
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ارائه سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران در حوزه تأمین انرژی اشاره داشت و افزود: در حوزه ناترازی برق باید سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری ارائه شود تا از ظرفیت‌های کویر و انرژی تجدیدپذیر بهره برد.
سبحانی تأکید کرد: در کوتاه‌مدت برای جبران بخشی از ناترازی انرژی مدیریت مصرف در بخش خانگی و استفاده از تجهیزات و فناوری در صنعت فولاد یک مسأله مهم است که فرهنگ‌سازی و دریافت مبلغ بیشتر از پرمصرف‌ها، جلوی مصرف بی‌رویه برق خانگی را می‌گیرد. ما در این زمینه پرت انرژی زیاد داریم.
 
امکان احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
رئیس انجمن فولاد ضمن تأکید بر لزوم سیاستگذاری یکپارچه در مورد تولید برق، گفت: می‌توان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق کویری ایران احداث کرد. بر این اساس وزارت نیرو باید ابتدا در مورد میزان و ظرفیت تولید برق در مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی کند. اگر منابع مالی هم ندارد، فراخوان بزند و نسبت به جذب سرمایه‌گذار از طریق اعطای مشوق و غیره اقدام کند.
سبحانی تأکید کرد: به ما گفتند برای تأمین برق مورد نیاز خود، نیروگاه تأسیس کنید و برق خود را تولید کنید؛ با وجود اینکه تأسیس نیروگاه، تخصص فولادسازان نیست اما این کار را کردیم؛ بر این اساس از ۴ هزار مگاوات مورد نیاز، حدود ٣ هزار مگاوات را خودمان تولید می‌کنیم.
 
تحقق رشد 14 درصدی
وی در ادامه با اشاره به تولید فولاد اظهار کرد: بعد از روند صعودی فولاد طی سال‌های اخیر در گزارش‌های سه ماهه امسال این روند با کاهش ۱,۶ درصدی مواجه شد. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت در بالادست فولاد بهتر است و با وجود همه چالش‌ها با ۱۴ درصد رشد نیز همراه بوده است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در بحث واردات همچنان شاهد رشد واردات ورق سرد و پوشش‌دار هستیم. در حالی که بیش از ۶۰ درصد تولید کشور خالی است و توان تولید در این بخش را دارد. در مجموع ۲۰۰ میلیون دلار ورق سرد و پوشش دار وارد شده که می‌تواند در کشور تولید شود و البته نیازمند حمایت تعرفه‌ای است.
سبحانی تصریح کرد: در حوزه انرژی هر ساله در فصل گرم با کمبود برق و در فصل سرد با کمبود گاز مواجه‌ایم و این مسأله ما را با تولید از دست رفته فولاد در هر سال مواجه می‌کند که هر سال نیز در حال افزایش است.
سبحانی گفت: ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید فولاد در کشور ایجاد شده که تولید واقعی با آن فاصله دارد و اکنون اگر همین تولید ۳۲ میلیون تن را در نظر بگیریم، باز هم با کمبود برق و گاز مواجه هستیم و رقمی معادل ۷۹ همت در سال ۱۴۰۰، ۶۷ همت در سال ۱۴۰۱ و ۹۸,۶ همت در سال ۱۴۰۲ تولید از دست رفته فولاد است.
 
نیازمند تأمین انرژی
و منابع ارزی
وی افزود: در صنعت فولاد برای افق ۱۴۰۴ رقمی معادل ۵۵ میلیون تن هدفگذاری شده بود که شاید به جرأت بتوان گفت تنها صنعتی که تا سال آینده تا حد زیادی امکان دستیابی به این هدف را دارد، صنعت فولاد است، اما دستیابی به چنین هدفی نیازمند تأمین انرژی حل چالش‌های ارزی و تسهیل سیاست‌های صادراتی است. حل مشکلات و چالش‌های صنعت فولاد نیازمند تعامل معاونت طرح و برنامه سه وزارتخانه صمت، نیرو و نفت است که بارها پیشنهاد آن را مطرح کرده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی