واگذاری ۷ هزار مسکن و زمین نهضت ملی به متقاضیان در قم

وزیر راه و شهرسازی در مراسم تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن در قم گفت: در کشور ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد مسکونی با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت در حال ساخت است. وی همچنین گفت: ۱۰۰ هزار هکتار زمین تا امروز تأمین شده و این بزرگترین طرح مولدسازی دارایی‌ها در ایران در بخش مسکن است.
مهرداد بذرپاش در آیین واگذاری سه هزار و ۷۴۸ واحد مسکونی و سه هزار و ۵۰۸ قطعه زمین طرح نهضت ملی مسکن در استان قم با حضور رئیس جمهور، گفت: ۱۰۰ هزار هکتار زمین تا به امروز تأمین شده و در عملیات ساخت نهضت ملی مسکن وارد شده‌ که این بزرگترین طرح مولدسازی دارایی‌ها در ایران در بخش مسکن است.
وی افزود: امسال سالی پرکار برای ما است و تا پایان آن، بسیاری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور ساخته شده و تحویل مردم می‌شود.
بذرپاش گفت: یکی از کارهای بزرگ دولت سیزدهم حرکت بزرگ مسکن‌سازی در کشور است، امسال هم رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال بر ضرورت استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های مردمی در اجرای برنامه‌ها تأکید کردند.
وی افزود: دولت سیزدهم با توجه به تأکید رئیس جمهور اهتمام دارد هرچه در اختیارش است به میدان بیاورد و در کنار آن حضور مردم نیز به ساخت مسکن بیشتر، بهتر و ارزان‌تر کمک می‌کند.
وی در ادامه با بیان وضعیت استان قم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تأکید کرد: این استان در زمینه ساخت مسکن وضعیت خوبی دارد و هم‌اکنون ۷۱ هزار واحد در قم در حال ساخت است که این میزان بیش از میزان برنامه‌ریزی شده اولیه است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار آن با اختصاص ۱۶ هزار قطعه زمین روستایی، می‌توان گفت میزان ساخت واحدهای مسکونی در قم به ۹۰ هزار واحد نزدیک خواهد شد.
وی اضافه کرد: ۳۰ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن قم در سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان ساخته می‌شود که یک شهر جدید است و بخش مهمی از این واحدها تا پایان سال به مردم تحویل می‌شود.
وی ادامه داد: ساخت مسکن در شهر جدید پرنیان، شهر قنوات و دیگر نقاط استان هم ادامه دارد، علاوه بر این ۶ هزار واحد نیز در بافت فرسوده قم ساخته خواهد شد.
بذرپاش گفت: یکی از موضوع‌های مورد تأکید ما در جریان ساخت مسکن، کیفیت ساخت آن و همچنین ساخت مسکن یک طبقه حیاط دار بوده‌ است که ما در این خصوص از تجربه‌های گذشته درس گرفته و از فرصت‌ها بهترین استفاده را می‌کنیم.

ساخت فرودگاه قم
 وزیر راه و شهرسازی همچنین از عزم دولت سیزدهم برای بهره‌برداری از فرودگاه قم خبر داد و گفت: در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور مشکلات و موانع آن مورد بررسی قرار گرفت تا با رفع آن هرچه سریع‌تر این فرودگاه به اتمام برسد و تحویل مردم شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح محور پردیسان به کهک به طول ۱۷ کیلومتر گفت: افتتاح این محور نقش بسزایی در کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی داشته است.
بذرپاش در ادامه به احداث کنارگذر غربی شهر قم اشاره کرد و گفت: فاز اول این پروژه آزادراهی به طول ۳۲ کیلومتر و ۶ خطه در دست احداث قرار دارد که امیدواریم قطعه اول آن به طول ۱۲ کیلومتر در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. زیرا این پروژه تأثیر بسزایی در کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران-قم به‌عنوان دومین محور پر ترافیک کشور دارد و می‌تواند نقش مهمی در انتقال بار ترافیکی به سایر استان‌ها ایفا کند.
وی با اشاره به احداث فرودگاه قم نیز گفت: در چند روز گذشته با نیروهای مسلح مذاکراتی انجام شد و قول مساعدت و همکاری نیز داده شد. همچنین در جلسه بعدازظهر مشکلات و موانع آن مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با رفع آن هرچه سریع‌تر این فرودگاه احداث و تحویل مردم استان قم شود. این فرودگاه با مشارکت بخش خصوصی و منطقه آزاد اجرا می‌شود و با توجه به جاذبه زیارتی استان قم، این فرودگاه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

ساخت شهرک ۳۰ هزار نفری در قم
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید شهرک اول پرنیان و آیین کلنگ زنی شهرک دوم پرنیان قم، یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم را تحویل زمین مناسب به مردم، تأمین زمین مناسب برای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت مسکن با کیفیت و تراکم پایین عنوان کرد و گفت: ۶۰ شهرک در شورای عالی شهرسازی و معماری تعریف شده اند که عملیات آماده سازی ۱۱ شهرک شروع شده است که یکی از آنها شهرک ۲۵۰۰ هکتاری پرنیان در استان قم است که عملیات آماده سازی آن امروز آغاز شد.
وی افزود: در تعریف این شهرک ها، روستاهای اطراف را مورد ملاحظه قرار می دهیم به طوریکه اولویت با متقاضیان جوان واجد شرایط ساکن همان روستاها است و اکوسیستم اقتصادی روستاها نباید تحت تاثیر قرار بگیرد.
وزیر راه‌ و شهرسازی خاطرنشان کرد: به دنبال تحقق هدفگذاری واگذاری یک میلیون قطعه زمین در تابستان امسال هستیم که در نوع خود انقلابی محسوب می شود.
بذرپاش یادآور شد: نهضت ملی مسکن در تاریخ زمین و مسکن کشور در قبل و بعد از انقلاب غیر قابل مقایسه است و امیدواریم مجموعه واحدهای مسکونی و زمین های واگذار شده طی سفر امروز رئیس جمهوری به استان قم به برکت دهه کرامت مبارک جوانان و متقاضیان این طرح باشد.
وزیر راه وشهرسازی  به افزایش روند ساخت مسکن در قالب شهرک سازی اشاره کرد و گفت: شهرک سازی در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. تاکنون ۶۰ شهرک تعریف و در ۱۱ شهرک عملیات آماده سازی و ساخت غالباً به صورت ویلایی آغاز شده است. در استان قم این اتفاق در شهرک پرنیان افتاد و عملیات اجرایی آماده سازی و ساخت آغاز شده است.
 دولت برای افزایش سرعت ساخت مسکن اقدام به عرضه زمین به مردم و متقاضیان مسکن کرده است تا از طریق آن بتواند زمینه را برای مشارکت های مردمی بیشتر کند . یکی دیگر از اقداماتی که دولت آن را اجرا کرده است، ساخت مسکن در قالب واحدهای مسکونی ویلایی به صورت شهرک های ویلایی بوده است که طرح آن را در چندین شهر و استان اجرا کرده است.
در قم نیز  تأسیس نخستین شهرک مسکونی دولتی تحت عنوان پرنیان ۱ صادر شده است و ساخت اولین شهرک به صورت ویلایی با دستور رئیس جمهوری در قم آغاز شد. پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی در قم به مساحت ۵۵۵ هکتار تحت عنوان پرنیان ۱ است.
مجموعه شهرک‌های مسکونی پرنیان شامل ۴ شهرک مسکونی است که طرح‌های سه شهرک آن تهیه و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است. با تصویب طرح جامع شهرک‌های پرنیان۲ و پرنیان ۳ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، پیش پروانه این شهرک‌ها با مساحت ۵۸۳ و ۷۷۳ هکتار و ظرفیت ۶۰ هزار نفر توسط رئیس ستاد شهرک‌سازی به نام سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی از دولت صادر شد.
بر اساس این گزارش برنامه‌ریزی شده تا با صدور مجوزهای مذکور، مدیریت و عملیات اجرایی شهرک پرنیان با هدایت سازمان ملی زمین و مسکن آغاز شود. تمامی واحدهای این شهرک مسکونی به شکل یک طبقه و حیاط دار در قطعات ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری احداث می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ساخت این شهرک مسکونی چهار سال زمان می‌برد و به شکلی احداث خواهد شد تا حمل‌ونقل و کیفیت زندگی شهری آن متناسب با استانداردها باشد.
شهرک پرنیان ۱ به طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن اختصاص دارد. ساخت این شهرک همراه با واحدهای مسکونی آن و سایر خدمات با جمعیت‌پذیری ۳۰ هزار نفر در مدت ۴ سال احداث می شود. به گفته ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در حال حاضر روند ساخت مسکن در قالب پروژه های شهرک ویلایی یکی از مهم ترین اقداماتی است که در قالب پروژه های نهضت ملی مسکن اجرایی شده است. عرضه زمین به متقاضیان خود یکی از مهم ترین راهکارهایی  است که زمینه را برای بهبود و تقویت بازار اجاره مسکن فراهم می‌کند.
او گفت: در صورتی که عرضه زمین انجام شود، متقاضیان خود به صورت تدریجی اقدام به ساخت مسکن می‌کنند که در نتیجه می تواند بازار مسکن را به ثبات و آرامش و افزایش تولید مسکن برساند‌.
 براساس این گزارش در قالب نهضت ملی مسکن قرار است دولت زمینه‌ای فراهم کند که در ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور توسط بخش خصوصی و تعاونی ساخته شود، همچنین قرار است در نقاط ساحلی جنوب و شرق کشور ۲۷ شهر جدید برای سکونت مردم و کمک به توسعه دریا محور و رونق سواحل کشور ایجاد شود.
 
تأمین ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط پر تصادف
وزیر راه و شهرسازی همچنین در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جاده ای بر تکمیل ساخت پل انتهای محور قم-کهک تأکید کرد و از اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به خاطر ایمن سازی و بهسازی راه ها و مرمت و تعمیر پل ها و ابنیه فنی تشکر و قدردانی کرد.
وی افزود: در سال گذشته ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری، ایمن سازی و بهسازی هزینه شده است و این اقدام قابل قبول و روبه جلو است.
وزیر راه و شهرسازی یکی از هدفگذاری های این وزارتخانه را رفع نقاط پرتصادف عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال گذشته با پلیس راهور برای رفع ۸۸۷ نقطه توافق شد، ۴۱۲ نقطه حذف و با احتساب نقاط باقیمانده از سال قبل در مجموع ۷۲۵ نقطه رفع شد که اثرات آن ملموس است.
بذرپاش خاطرنشان کرد: رفع نقاط پر تصادف مورد تأکید رئیس جمهوری است و امسال نیز در دستور کار دولت  قرار دارد که مقرر شده است تا معاون اول رئیس جمهوری جلسات شورای عالی حمل‌ونقل و کمیسیون ایمنی راه‌ها را به صورت ماهانه تشکیل دهند.
وی در ادامه بیان کرد: اگرچه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی که برای کمک به رفع نقاط پر تصادف که قرار بود از منابع بیمه خسارت های بدنی تأمین شود به تصویب نرسید، اما مقرر شد این رقم در ردیف دیگری قرار گیرد تا در کنار منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به کاهش تلفات و سوانح رانندگی کمک کند. ما معتقدیم حتی یک نفر کشته هم در سوانح رانندگی زیاد است و برای کاهش سالی ۱۰ درصد تلفات ناشی از حوادث رانندگی هدفگذاری کرده ایم.
بذرپاش با بیان اینکه ارتقای کیفیت محورهای شریانی و روستایی در دستور کار قرار دارد، گفت: بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور با منابع محدود ما وجود دارد که روکش آسفالت آنها نیز بودجه و اعتبار بالایی نیاز دارد. به همین خاطر با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به دنبال دستیابی به آسفالتی با ماندگاری بیشتر و نیز جلوگیری از اتلاف بیت المال هستیم، ضمن اینکه حجم عملیات دو برابر سال قبل است.

جستجو
آرشیو تاریخی