فعالان صنعت دام در گفت و گو با «ایران اقتصادی» مطرح کردند

دام زنده عید قربان تأمین است

با توجه به فرارسیدن عید سعید قربان، هرساله بخشی از دام سبک کشور قربانی می‌شود که طبق آمارهای موجود سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار رأس دام سبک در این آیین جذب شده که هر کیلوگرم از این دام به قیمت ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزارتومان به فروش رسیده بود که به گفته برخی مسئولان امر امسال به دلیل افزایش جمعیت دام زنده سبک در کشور، دام مورد نیاز این روز مهم تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم.
تمهیدات بهداشتی اتخاذ شده است
مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران اقتصادی» گفت: امسال براساس جمعیت دامی کشور به نظر می‌رسد بیش از ۲۰۰ هزار رأس دام سبک گوسفندی برای عید سعید قربان در یک هزارو ۹۰۰ جایگاه نظارتی بهداشتی و شرعی به صورت ثابت و سیار عرضه شود که از این تعداد جایگاه ۸۴۴ مورد ثابت و ۱۰۴۹ مورد سیار است.
وی اظهارداشت: برای روز عید قربان در مجموع ۳ هزار و ۵۸۴ ناظر شرعی و بهداشتی در نظر گرفته شده که از این تعداد یک هزار و ۲۶۱ مورد دامپزشک و ۶۲۰ مورد ناظر شرعی هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان دامپزشکی کشور براین باور است که باید هموطنان مسائل بهداشتی را مورد توجه قرار دهند به طوری که دام عید قربان از مراکز عرضه معتبر خریداری و دام در جایگاه‌های نظارتی سازمان دامپزشکی کشور کشتار شود. وی به هموطنان توصیه کرد: به طور قطع قبل از مصرف گوشت به مدت ۲۴ ساعت این محصول را در پیش سردکن قرار دهند و به منظور سلامت جامعه لازم است تا شهروندان دام عید قربان را در جایگاه‌های نظارتی بهداشتی و شرعی و زیر نظر بازرسین بهداشتی و شرعی قربانی کنند تا مشکلی در سلامت جامعه پیش نیاید.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار رأس دام سبک گوسفندی در روز عید قربان عرضه شد که با توجه به نظارت‌های بهداشتی از این میزان ۳ هزار و ۵۰۰ رأس دام دچار مشکل بودند که ۳۰۰ رأس آن از چرخه عرضه خارج شدند.

عرضه دام در سراسر کشور وضعیت مطلوبی دارد
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور نیز در این باره به «ایران اقتصادی» گفت: امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب جمعیت دامی خوبی داریم که همین امر باعث شده که برای عید قربان دام قابل توجهی به بازار عرضه شود. وی افزود: اکنون جمعیت دامی سبک کشور که در روز عید قربان عرضه می‌شود دارای سن بالای یکسال و وزن بین ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم است بنابراین به دلیل وزن بالای دام باید قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که حداقل ۸۵ درصد دام عرضه شده در این روز به فروش برسد. به گفته وی، قیمت دام زنده عید قربان تابع عرضه و تقاضاست اما برای جلوگیری از هرگونه گران فروشی هر کیلوگرم دام بین ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان قیمت خواهد داشت. حضور بازرسان وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از گران فروشی همچنین به گفته مسعود امراللهی مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت دام زنده گوسفندی در هر استان بسته به نوع، کیفیت و وزن دام متفاوت و حدود ۲۶۰ هزار تومان است و قیمت دام در تهران نیز برای عید قربان توسط سازمان میادین و سازمان تعاون روستایی در روزهای آینده اعلام می‌شود. وی افزود: برای رفاه حال شهروندان و جلوگیری از هرگونه سودجویی و گرانفروشی کاذب، بازرسان وزارت جهاد کشاورزی در مراکز عرضه مستقر خواهند شد. وی با بیان اینکه مشکلی در تأمین دام مورد نیاز عید قربان نداریم اظهارداشت: دام عید قربان به وفور تأمین است و تلاش داریم خریداران در روز عید قربان دام سالم، با کیفیت و ارزان تهیه کنند. تمهیدات لازم برای روز عید قربان به گفته محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، تمهیدات لازم برای تأمین دام زنده در روز عید سعید قربان اندیشیده شده به طوری که هیچ مشکلی در تأمین دام زنده نداریم و نظارت‌‌های بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی کشور در این ایام انجام می‌شود. هشدار سازمان دامپزشکی کشور نسبت به ذبح دام سازمان دامپزشکی کشور طی اطلاعیه‌ای نسبت به ذبح دام عید قربان خارج از چرخه نظارتی، مصرف همزمان گوشت دام و عدم استفاده از وسایل و تجهیزات مخصوص کشتار دام هشدار داد. در این اطلاعیه به مناسبت عید سعید قربان آمده است: به منظور حفظ سلامت هموطنان گرامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه، سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل دامپزشکی در سطح استان‌ها آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی شما در روز عید سعید قربان باشند. بازرسین بهداشت گوشت دامپزشکی و ناظرین شرعی با استقرار در نقاط مختلف شهرها بویژه در محل کشتارگاه‌های دامی(ثابت و سیار)، دام‌های کشتاری شما را از نظر آلودگی به عوامل بیماری زا بالاخص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بازرسی کرده و سلامتی مصرف کنندگان را از ابتلا به بیماری‌ها تضمین خواهند کرد. ۱- از ذبح دام خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی مثل ذبح در معابر عمومی، خیابان‌ و منازل اکیداً خودداری کنند. ۲- گوشت و آلایش خوراکی دام ذبح شده را قبل از مصرف حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد (یخچال) نگهداری کنند. ۳- برای قطعه کردن گوشت و شست‌و‌شوی آن حتماً از دستکش استفاده کنند. ۴- از برش دادن کیست‌ها و آبسه‌های موجود روی لاشه و دل و جگر جداً خودداری کنند. ۵- اندام‌ها و ضایعات غیر قابل مصرف را به هیچ وجه در اختیار حیوانات قرار ندهند. ۶- گوشت و آلایش خوراکی را حدا الامکان کاملاً پخته و سپس مصرف کنند. ۷- وسایل و سایر تجهیزات در تماس با گوشت را بخوبی شسته و ضدعفونی کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی