اجرای پروژه‌های مسکونی تک طبقه‌ای در نهضت ملی مسکن

رئیس بنیاد مسکن گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن در روستا و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر در دستور کار قرار گرفته است که برای تسریع در اجرای آنها روند پرداخت تسهیلات ساخت تسریع شود.
غلامرضا صالحی رئیس مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ازابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۸۱۶ هزار و ۹۸۷ واحد مسکونی روستایی و شهری توسط آن بنیاد در سراسر کشور وارد فرایند ساخت شد، گفت: از تعداد واحدهایی که در حال ساخت هستند تاکنون ۳۱۲ هزار و ۷۳۴ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و ۵۰۴ هزار و ۲۵۳ واحد در دست اجراست.
 صالحی ادامه داد: از واحدهایی تکمیل و بهره‌برداری شده توسط بنیاد مسکن ۲۹۳ هزار و ۵۲۴ واحد روستایی و ۱۹ هزار و ۲۱۰ واحد شهری است همچنین واحدهای در دست اجرا نیز ۲۵۲ هزار و ۱۵۳ واحد روستایی و مابقی شهری هستند.
 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در توضیح تأمین زمین توسط آن بنیاد به میزان یک میلیون قطعه در روستاها طی دو سال گذشته و امسال گفت: بنیاد مسکن تعهد کرده است تا در دو سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان یک میلیون قطعه زمین روستایی برای واگذاری به واجدان شرایط تأمین کند که تاکنون ۸۳۸ هزار و ۲۷۹ قطعه زمین روستایی تأمین شده است.
 او با بیان اینکه اجرای طرح‌های تک طبقه‌ای در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما است که در دستور کار دستگاه‌ها در شهر‌های که اراضی در آنها وجود دارد قرار گرفته است و این در حالی است که روند پرداخت تسهیلات بهبود یابد می‌تواند شاهد تسریع اجرای پروژه‌ها شود.
 وی گفت: باید هرچه سریعتر اجرای این پروژه‌ها در تمامی شهرهای که اراضی در آنهاوجود دارد صورت گیرد و این تجربه موفق هم باید در دولت‌های جدید هم اجرایی شود.
 وزیر راه و شهرسازی، چندی پیش به برنامه دولت برای ساخت واحدهای مسکونی یک‌طبقه ویلایی، در قالب طرح نهضت ملی مسکن، اشاره و تصریح کرد در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد، نباید به سمت بلندمرتبه‌سازی برویم. رستم قاسمی، اوایل آبان‌ماه امسال نیز از واگذاری زمین‌هایی برای ساخت خانه‌های تک‌واحدی در ۹۰۰ شهر در آینده خبر داد و اعلام کرد تا کنون در مجموع ۱.۵ میلیون واحد مسکونی زمین واگذار شده است.
به گفته وی، قرار است زمین‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری، به همراه وام و دیگر خدمات برای ساخت منزل به مردم ارائه شود و اگر کسی پول برای ساخت مسکن ندارد، به صورت تدریجی آن را بسازد.
اجرای طرح تخصیص زمین به متقاضیان برای ساخت واحدهای مسکونی در دولت سیزدهم کلید خورد که همین امر خود توانست زمینه را برای افزایش تولید مسکن در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم کند به طوری که تجربه نشان داده است که تخصیص زمین باعث شده که متقاضیان بتوانند با استفاده از تسهیلات ساخت مسکن هرچه سریعتر این واحدهای مسکونی را با سرعت بیشتر و با هزینه‌های کمتری تهیه کنند.
طبق بررسی‌های صورت گرفته برآوردها حاکی از آن است که ساخت خانه‌های ویلایی برای مردم و دولت، یک معامله دو سر بُرد است. اصلی‌ترین مزیت این خانه‌ها نیز هزینه پایین ساخت و سازشان است.
در واقع اصلی‌ترین علت کاهش هزینه ساخت خانه‌های ویلایی این است که تجهیزات کمتری نیاز دارند و الزامات فنی و ایمنی آنها کمتر است. مثلاً برای ساخت یک خانه ویلایی نیازی به نصب آسانسور نیست. در حالی که برای ساخت واحدهای آپارتمانی باید چنین هزینه‌هایی را نیز در نظر گرفت.
بر اساس آخرین بررسی‌هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است، حدود ۱۱.۲ میلیون نفر از مردم کشور در ۷۶.۴ هکتار از بافت فرسوده شهری زندگی می‌کنند. به این ترتیب با یک محاسبه کوتاه و تخصیص ۱۵۰ متر به هر واحد مسکونی، می‌توان چنین گفت که برای ۵ میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری، زمین وجود دارد که قادر است مسأله تأمین زمین را تا حد زیادی حل و فصل کند.همچنین لازم به ذکر است که سهم روستاهای کشور از این واحدهای مسکونی فرسوده و ناپایدار بسیار نگران کننده است
 بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تنها از طریق استفاده از پتانسیل واحدهای تک طبقه و توسعه افقی شهرها امکان تحقق پیدا می‌کند. اما بر اساس گفته‌های مسئولین مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، تا آخر سال ۹۹، زمین لازم برای ساخت بیشتر از ۵ میلیون واحد مسکونی در محدوده‌های شهری و شهرهای جدید آماده شده است. که همین میزان برای ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز کفایت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی