صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهل و نه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهل و نه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

بهبود وضعیت تولید دام در سال 1403

پیش‌بینی صادرات گوشت قرمز در سال جاری

بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی واردات گوشت قرمز بر اساس نیاز سالانه که یک میلیون تن گوشت قرمز است، انجام می‌شود. طبق برآورد معاونت بازرگانی و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در سال‌جاری ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تن کمبود گوشت قرمز وجود دارد که با واردات این کمبود جبران می‌شود.
میزان واردات برای تنظیم بازار براساس آمار ۲ ماهه گمرک، ۳ هزار و ۳۸۰ تن دام زنده و ۳۳ هزار و ۲۵۰ تن لاشه گوشت گرم و منجمد بوده است، در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل مجموع واردات گوشت ۸ هزار و ۲۰۰ تن بود که این امر افزایش بیش از ۴ برابری واردات گوشت را نشان می‌دهد.
در حال حاضر گوشت گرم گوسفندی از ۱۰ کشور استرالیا، روسیه، ارمنستان، گرجستان، مغولستان، قزاقستان، رومانی، کنیا و آفریقای جنوبی به ایران وارد می‌شود. از میان کشورهای فوق کنیا و آفریقای جنوبی از بالاترین پروتکل‌های بهداشتی برخوردار هستند و گوشت آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار است و بیشتر واردات از این دو کشور انجام می‌شود، ضمن اینکه واردات تنها به این مبادی محدود نمی‌شود و گوشت منجمد گوساله از برزیل و پاکستان و گوشت منجمد گوسفندی هم از استرالیا و مغولستان به ایران وارد می‌شود.
علاوه بر این برای واردات دام زنده هم برنامه‌ریزی شده است که به دو شیوه کشتاری و پرواری از پاکستان وارد شود و واردات این اقلام از استرالیا و آفریقای جنوبی هم در دستور کار قرار دارد.

واردات گوشت قرمز برای متعادل کردن قیمت‌ها
علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره واردات گوشت قرمز گفته است: در ابتدای سال برنامه‌ریزی شد تا ۷۰ درصد از کمبود ۱۰۰هزار تا ۱۵۰هزاری به صورت گوشت منجمد گوسفند و گوساله وارد شود که این سهمیه در واردات امسال وزارتخانه مصوب شده و بودجه ارزی آن از محل ارز تالار دوم تأمین می‌شود.
پیمان پاک اظهار کرده است: همچنین برنامه‌ریزی شده که امسال حدود ۴۵هزار تن گوشت گرم وارد شود و تا زمانی که قیمت‌ این کالا متعادل شود، واردات ادامه دارد. قیمت متعادل گوشت لاشه گوسفندی رقمی بین ۴۸۰ هزار تومان تا ۵۲۰ هزار تومان تعیین شده و تا زمانی که قیمت مصرف‌کننده به این ارقام برسد واردات گوشت گرم گوسفندی ادامه دارد.

اولویت به واردات نهاده‌‌های دامی
دولت برای جلوگیری از نابسامانی در بازار گوشت قرمز علاوه بر حدود ۲۵۰ میلیون دلاری که به واردات دام زنده و گوشت قرمز اختصاص داده است، برای واردات نهاده‌های دام مانند کنجاله و جو که مورد استفاده دامداران کشور است بیش‌ از ۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اختصاص داده است. این مسأله نشان می‌دهد تأمین و واردات نهاده‌های تولید ده‌ها برابر کالای مصرفی نهایی برای دولت اهمیت دارد و در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.
طبق اعلام وزارت جهاد در شش ماهه گذشته و در شش ماهه آینده بهترین شرایط تأمین نهاده‌های دامی در طول چند سال گذشته برای کشور ایجاد شده زیرا هم قیمت‌ها زیر قیمت مصوب است و هم واردکنندگان به صورت اعتباری سه تا شش ماهه، نهاده‌ها را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهند و وفور کالا برقرار است.

پیش‌بینی صادرات گوشت قرمز از نیمه دوم سال‌جاری
در شرایطی که میزان تولید دام نیاز داخل را تأمین می‌کند، صادرات می‌تواند راهکاری برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان شود. افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه تاکنون سابقه صادرات گوشت قرمز به بازار‌های هدف نداشته‌ایم، گفته است: بنابر آمار در سنوات گذشته صادرات دام زنده سبک و سنگین به بازار‌های هدف انجام شده است، حال بنابراذعان رئیس سازمان دامپزشکی مبنی بر احتمال صادرات گوشت قرمز در نیمه دوم سال باید سازکاری لازم فراهم شود. هرچند تاکنون ابلاغیه‌ای در این خصوص دریافت نکردیم.
صدردادرس متوسط قیمت کنونی هرکیلو دام سبک را ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: براساس برآورد‌های صورت گرفته دام سبک مرتع به طور کامل به بازار عرضه نشده است، از این رو با افزایش حجم عرضه از ابتدای تیر تا شهریور ماه با مشکل انباشتگی توزیع دام و کاهش قیمت‌ها به کمتر از نرخ تمام شده تولید روبه‌رو خواهیم شد که این امر منجر به تشدید زیان دامداران می‌شود؛ لذا مسئولان وزارت جهاد طبق ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری، موظف به حمایت از تولیدکنندگان شیر، گوشت و دام هستند در غیراین صورت خلاف قانون عمل کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی