صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهل و نه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهل و نه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

افتتاح راه آهن رشت- کاسپین

خط ریلی رشت- کاسپین بخشی از کریدور ترانزیتی شمال جنوب است که خلیج فارس را به خزر متصل می‌کند.
راه‌آهن رشت- بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب امروز با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌ جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.
این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم می‌سازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
راه‌آهن رشت- بندر کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران را برای منطقه فراهم می‌کند.
دولت سیزدهم تکمیل کریدورهای ترانزیتی بخصوص بخش‌های مختلف کریدور شمال- جنوب را در راستای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و رشد ترانزیت کشور در دستور کار قرار داد. این اقدامات منجر به افزایش ترانزیت کشور شده است. بر اساس این گزارش، در ۳ ماهه امسال ۵۵ درصد رشد ترانزیت در کشور ثبت شده است. در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ نیز ترانزیت رشد ۵۸ درصدی دارد. همچنین ترانزیت جاده‌ای در سه ماهه امسال ۶۹ درصد رشد داشت. تکمیل و راه‌اندازی خطوط ریلی بویژه در مسیر کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی غربی سهم مهمی در رشد ترانزیت کشور دارد.
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور درخصوص تکمیل کریدورهای ریلی کشور گفت: خط ریلی رشت- کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب است.
معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در ادامه تأکید کرد: پیش‌از این نیز چند بار زمینه افتتاح این خط ریلی فراهم شد اما به دلایلی محقق نشد، البته این مسیر ریلی زمینه اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را ایجاد می‌کند که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: همان طور که اعلام شد، خط ریلی رشت- کاسپین از استراتژیک بالایی برخوردار است که باید هرچه سریع‌تر افتتاح و وارد مدار فعالیت شود، زیرا از لحاظ ترانزیت و حمل و نقل بار برای کشور حائز اهمیت است.
خطیبی در ادامه خاطرنشان کرد: راه‌آهن رشت- کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده و این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران را برای منطقه فراهم می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی