صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهل و نه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهل و نه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

فعالیت دولت سیزدهم ۳ برابر شده است

3 برابر شدن صادرات نفت با وجود تشدید تحریم‌ها


سیاه‌نمایی به سبک و سیاق وزیر امور خارجه دولت قبل در مورد تحریم‌ها و فروش نفت در دولت سیزدهم، درحالی که در پایان دولت قبل، ۸۰ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی روی دریا مانده بود.
محمدجواد ظریف به تازگی ادعا کرده که فروش نفت در دولت سیزدهم برخاسته از سیاست بایدن بوده که پیچ فروش نفت ایران را شل کرده!
ادعای ظریف بیشتر با هدف نادیده انگاشتن توفیقات جدی دولت سیزدهم در افزایش تولید و فروش نفت در سه سال اخیر بوده؛ توفیقی که دولت متبوع او از این امر بی‌بهره بود.
واقیعت این است که دولت سیزدهم بدون برجام و اف‌ای‌تی‌اف و در سایه دیپلماسی هوشمند، قوی و فعال خود توانست بسترساز فروش نفت و گاز کشور شود که امروز محموله‌های نفت خام و میعانات گازی به کشورهای زیادی صادر می‌شود و در اوج تحریم‌ها حتی یک سنت طلب نفتی نداریم.
سه سال اخیر در حالی سپری شد که نفت، گاز و دیگر محصولات هیدروکربوری ایران مانند سال‌های پیش از تحریم با تکیه بر دیپلماسی انرژی وزارت نفت دولت سیزدهم صادر شد. برای نمونه، جواد اوجی وزیر نفت، تنها در سال ۱۴۰۲، ۳۵ دیدار رسمی با همتایان و مسئولان اقتصادی کشورهای همسایه و خارجی داشت و با تجارب مثبت خود، گام‌های مؤثری در زمینه ارتباطات جهانی در صنایع نفت و گاز برداشت.
در عمر کمتر از سه سال دولت سیزدهم، در حوزه دیپلماسی انرژی دستاوردهای فراوانی حاصل شد. برای نمونه، زمانی که این دولت سکان را در خرداد ۱۴۰۰ تحویل گرفت، صادرات نفت ایران به حدود کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود و اقتصاد کشور در خطر جدی بود. اما دولتمردان دولت سیزدهم با توسعه دیپلماسی انرژی فعال، سبب ایجاد جهش در صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین رقم صادرات از سال ۱۳۹۷ و آغاز تحریم‌های ظالمانه تاکنون شدند.
افزایش ۴۰ درصدی وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی، افزایش ۲۲ درصدی حجم صادرات گاز طبیعی کشور، امضای ۸ قرارداد به مبلغ ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار (۴ قرارداد توسعه میدان‌های مستقل و ۴ قرارداد توسعه میدان‌های مشترک)، بازسازی و نوسازی مجتمع تولید آمونیاک در ونزوئلا، تجهیز ایستگاه تقویت فشار ونزوئلا، امضای ۱۸ تفاهم‌نامه برای توسعه میدان‌های نفت و گاز به ارزش حدود ۶۹ میلیارد دلار، صدور نخستین محموله کاتالیست ایرانی به روسیه، وصول ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مطالبات معوق از عراق، اجرایی‌شدن عملیات پالایش فراسرزمینی در ونزوئلا، تشکیل کارگروه مشترک نفتی وزارتخانه‌های نفت ایران و عراق، توافق با عمان برای تشکیل کارگروه مشترک توسعه میدان هنگام، تفاهم برای صادرات تجهیزات و خدمات فنی- مهندسی و تجارت فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از سوی شرکت دانش‌بنیان ایرانی از دیگر دستاورهای توسعه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم طی کمتر از سه سال اخیر بوده است.
شواهد نشان می‌دهد در سال‌های گذشته دولت سیزدهم در سایه دیپلماسی هوشمند، قوی و فعال خود توانست بسترساز فروش نفت و گاز کشور شود. اگر چنین نبود، رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی میسر نمی‌شد و اقتصاد کشور پیش نمی‌رفت. فراموش نکنیم این دیپلماسی انرژی فعال دولت سیزدهم در سه سال اخیر بدون برجام، اف‌ای‌تی‌اف و زانو زدن مقابل دشمن محقق شد.
 
افزایش ۳ برابری صادرات نفت کشور در دولت سیزدهم
وزیر نفت با بیان اینکه صادرات نفت کشور اکنون نسبت به آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۳ برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است، تأکید کرد: هر دولتی در امریکا سر کار بیاید، نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.
جواد اوجی با حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره تازه‌ترین وضع تولید بنزین و گازوئیل در کشور به‌ تفکیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت و پایش تولید و مصرف، گفت: ناترازی سوخت در حالی در زمان آغاز به ‌کار دولت مردمی گریبانگیر وزارت نفت شد که اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه سرمایه‌گذاری تحقق نیافته بود.
وی افزود: همه‌چیز به رفع تحریم‌ها گره خورده بود. شهریور ۱۴۰۰ در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید عملیاتی نفت خام کشور به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده و صادرات نفت به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر کاهش یافته بود.
وزیر نفت تصریح کرد: وصول درآمدها در وضع بحرانی قرار داشت و با کسری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت روبه‌رو بودیم. به خاطر می‌آوریم که در آغاز به ‌کار دولت سیزدهم ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم. آن زمان هیچ فروشی در حوزه نفت سنگین و فوق سنگین اتفاق نیفتاده بود.
اوجی ادامه داد: طرح‌های نیمه‌کلان و طرح‌های اولویت‌دار همسو با افزایش تولید در وزارت نفت بلاتکلیف مانده بودند. از ظرفیت شرکت‌های توانمند و پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده نمی‌شد و اعتقادی به ظرفیت داخلی نداشتند. کشور در این شرایط با ناترازی شدید انرژی و ناپایداری تأمین سوخت روبه‌رو بود، بویژه در زمستان ۱۳۹۹ که خاموشی نیروگاه‌ها به دلیل تأمین ‌نشدن گاز اتفاق افتاد.
وزیر نفت گفت: طی این سه سال به فضل الهی و با کار و جهاد شبانه‌روزی تولید نفت خام کشور بیش از یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری از سوی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور رقم خورده است.
اوجی افزود: به گفته مسئولان امریکا، با وجود وضع بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در حوزه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، امروز شاهد جهش در حوزه صادرات نفت و وصول مطالبات خود هستیم. ما به وضع پیش از تحریم‌های ظالمانه نزدیک شده‌ایم و هیچ مشکلی در وصول مطالبات خود نداریم.
وزیر نفت به موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اشاره و بیان کرد: در همین سه سال عمر دولت مردمی ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام در بخش بالادست و پایین‌دست به ارزش ۳۴ میلیارد دلار با توان داخلی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.
اوجی ادامه داد: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی که قرارداد آن ۲۰ سال دست‌به‌دست می‌شد، در همین سه سال تکمیل شد و با استفاده از توان داخلی به بهره‌برداری رسید. قرارداد این فاز با شرکت توتال ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که با آغاز تحریم‌ها در دولت ترامپ، توتال ایران را ترک کرد، اما به فضل الهی در همین سه سال هم قرارداد و هم بهره‌برداری آن به ثمر نشست.
وی تأکید کرد: در سال ۱۳۹۴ دولت وقت اعلام کرد که حاضر است پالایشگاه آبادان را به‌صورت رایگان واگذار کند، اما مرحله دوم این پالایشگاه به لطف الهی و تلاش شبانه‌روزی همکارانم در صنعت نفت به بهره‌برداری رسیده است و روزانه ۲۱۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت دارد و پارسال نیز بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سود داشت.
وزیر نفت با بیان اینکه در سه سال اخیر در زمینه توسعه میدان‌های نفتی و گازی مشترک و غیر مشترک بیش از ۲۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شده است، گفت: این حجم قرارداد به‌طور تقریبی معادل دو برابر قراردادهای امضاشده در دهه ۹۰ در صنعت نفت کشور است. وزارت نفت همچنین همزمان با سرمایه‌گذاری در میدان‌های هیدروکربوری، در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای تأمین امنیت انرژی به‌منظور رشد تولید و بهینه‌سازی انجام داده است.
وزیر نفت بیان کرد: امروز اعلام می‌کنم تولید نفتی که در زمان آغاز کارمان روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود، با استفاده از توان داخلی به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است.
واقعیت این است که فروش نفت و گاز موضوع پیچیده‌ای است و کشورهای دارنده این منابع باید از دیپلماسی ویژه‌ای در این زمینه بهره ببرند، بخصوص کشور ما که درگیر تحریم‌های امریکا بوده، مسیر فروش نفت خام را باید به طور جدی‌تر و با تنوع بیشتری دنبال کند.
سؤالی که باید از شخص پزشکیان و ظریف پرسید، این است که اگر در زمان بایدن در دولت روحانی می‌توانستید نفت بفروشید؛ چرا ۸۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی شناور روی دریا را تحویل دولت شهید رئیسی دادید و چگونه دولت شهید رئیسی با دیپلماسی فعال انرژی خود، نه‌تنها تمام این نفت‌های شناور را به فروش رساند؛ بلکه توانستیم بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش تولید نفت خام داشته باشیم و به جایگاه قبلی ایران در بین صادرکنندگان نفت خام در اوپک بازگردیم.
 

جستجو
آرشیو تاریخی