اتحادیه درودگران و مبل‌سازان

یکی از وسایل مورد استفاده در اغلب منازل و دفاتر کاری مبلمان است. در چند دهه اخیر این محصول تبدیل به یکی از ملزومات منزل شده، به طوری که در دکور اغلب منازل از این محصول استفاده می‌شود.
با توجه به شواهد موجود پیدایش مبل مربوط به دوره مصریان است. تصاویر و نقاشی‌های موجود در غارها و همچنین مجسمه‌های به دست آمده از مقبره فراعنه مصر حاکی از آن است که طراحی مبلمان و نیمکت‌ از آغاز تاریخ زندگی بشر با او بوده است. علاوه بر آن مصریان و رومیان باستان حق استفاده از مبلمان را برای خانواده‌‌های سلطنتی و نجیب‌زادگان و دیگر نخبه‌ها محفوظ نگه می‌داشتند. آثار و مدارک باستان‌شناسی به جای مانده از فرهنگ‌های کهن در سرزمین‌های گوناگون خاورمیانه و آسیای غربی نشان می‌دهد که صندلی به‌عنوان وسیله‌ای برای نشستن از هزاران سال پیش به شکل‌های گوناگون وجود داشته است. در ایران نیز قدیمی‌ترین چهار پایه موجود در منطقه خاور نزدیک باستان از حفریات باستان‌شناسی تپه چشم‌علی در جنوب شرق تهران (شهرری) در کاوش‌های اریک اشمیت در سال‌های ۶-۱۹۳۴ به دست آمده است.
به مرور زمان با توجه به استقبالی که از سوی خانوارها و صاحبان کسب و کار از مبلمان خانگی و اداری شد، حجم تولید این محصول در کشور روند صعودی به خود گرفت و تعداد اعضای این صنف در کشور افزایش یافت، به طوری که در سال 1335 اتحادیه‌ای مختص این صنف تأسیس شد. با توجه به اعلام اتحادیه در حال حاضر 5 هزار واحد صنفی دارای مجوز در این اتحادیه فعال هستند. علاوه بر آن برآوردهای اخیر نشان داده که حدود 4 هزار واحد نیز بدون مجوز در این عرصه فعالیت می‌کنند. بر اساس طرح ساماندهی که وزارتخانه، اماکن و اتاق اصناف در پیش گرفته، این اتحادیه در حال انجام اقداماتی در خصوص صدور پروانه برای این اصناف است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی