وزیر صمت با اشاره به تداوم ساماندهی صنعت خودرو خبر داد

افزایش تولید و کیفیت خودرو در 1403

اتخاذ تدابیری همچون راه‌اندازی سامانه یکپارچه عرضه و فروش خودرو، همچنین تمرکز بر افزایش تولید خودرو‌سازان، برخی از راهبردهای دولت سیزدهم به شمار می‌آیند که توانسته ثبات نسبی در بازار خودرو برقرار کند. اگرچه بر اساس آمار رسمی، خودرو سازان نتوانستند به انجام تعهدات خود در تولید عمل کنند اما براساس اعلام وزیر صمت، امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو برای جبران کسری نیاز بازار تولید خواهد شد.
 
تمرکز بر خدمات پس از فروش
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم که در سال جهش تولید، همزمان جهش در کیفیت و کمیت خودرو را شاهد باشیم. بدین منظور در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم‌سازی ملزومات به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست یابیم.
علی‌آبادی با اشاره به تعیین شاخص‌های کیفی برای خودروسازان با هدف رضایت مشتریان افزود: افزایش خدمات پس از فروش (گارانتی) در برخی خودروها از نتایج و تصمیمات اخذ شده در نشست با خودروسازان بوده است.
وزیر صمت عمل‌گرایی برای رفع چالش‌های صنعتی را مهم‌تر از صرف شنیدن و دانستن برشمرد و بیان داشت: در گفت‌و‌گوهایی که با اصحاب صنعت، تشکل‌ها و به طور ویژه با صنعتگران به صورت روزانه داریم، مشکلات شناسایی شده و در حال رسیدن به یک فهم مشترک هستیم. البته اقدامات خوبی انجام گرفته و یا در حال انجام است.
وی افزود: به دنبال آن هستیم تا خودروهایی با طراز هوشمندی در بازارهای کشور داشته باشیم ضمن آنکه تلاش‌ها براین است تا به سمت انرژی‌های تجدید‌پذیر در عرصه صنعت خودرویی و ریلی کشور حرکت کنیم.
علی‌آبادی در خصوص چالش تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان در بورس کالا گفت: تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده که بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

تأسیس شهرک‌هایی با هدف تولید انرژی
وزیر صمت به فراهم‌آوری شرایطی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش انرژی اشاره کرد و ادامه داد: در حال تأسیس شهرک‌هایی با هدف تولید انرژی هستیم که امتیازات خوبی برای صنایع فراهم می‌کند تا با سرمایه‌گذاری از مشوق‌هایی برای رفع نا‌ترازی‌ها با منفعت اقتصادی بهره‌مند شوند.
وی افزایش بهره‌وری را اولویت دانست و گفت: در زمینه احداث نیروگاه و ایجاد ظرفیت‌های انرژی پس از انقلاب اقدامات بزرگی انجام شده، بیش از ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور داریم و همینطور ظرفیت‌های بزرگی در تولید گاز بر اساس مقیاس جمعیت و وضعیت اقتصادی کشور داریم. بنابراین در دستور کار قرار دادن طرح‌هایی که از محل افزایش بهره‌وری، انرژی مورد نیاز صنایع را تأمین می‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردارند، از طرفی هم در حال فراهم‌آوری مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری صنایع در بخش انرژی‌های تجدیدپذی هستیم.

تقویت تولید با تمام قوا
وزیر صمت تصریح کرد: صنعت حمل‌ونقل ریلی یکی از مهمترین گذرگاه‌ها است؛ بایستی در صنعت ریلی به صورت اساسی سرمایه‌گذاری کنیم. البته در کشور از ظرفیت نیروی انسانی فراوان هم بهره‌مند هستیم و به سرعت می‌توان ظرفیت ایجاد کرد. به جرأت اعلام کنم که هیچ محدودیتی نداریم. ضمن اینکه اراده دولت نیز این است که منویات مقام معظم رهبری را مبنی بر تقویت تولید که در راستای حمایت از ساخت داخل است را با تمام قوا پیگیری کنیم.
 
الزام توسعه صنعت دانش‌بنیان و صادرات‌محور
وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی در عرصه صنعت و تولید اعلام کرد: برای دستیابی به بازارهای جهانی، توسعه صنعت دانش‌بنیان و صادرات‌محور را در کشور دنبال می‌کنیم.
علی‌آبادی گفت: امروز با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و دولت مردمی سیزدهم، کشور در عرصه تولید و ساخت بسیاری از کالاها و ماشین‌آلات در جهان پیشگام است.
وی ادامه داد: بسیاری از محصولات صنعتی ساخت متخصصان ایرانی نمونه خارجی ندارد و دانشمندان ایرانی توانسته‌اند دست به نوآوری بزنند. وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف مطلوب تولید بن‌بستی در کشور وجود ندارد، افزود: در شرایط کنونی به دنبال بازدهی مطلوب در عرصه تولید هستیم.

تولیدات ایرانی بازارهای جهانی را تصاحب می‌کنند
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولیدات صنعتگران ایرانی بزودی بازارهای دنیا را در خواهد نوردید، مطرح کرد: نخستین مؤلفه بازارهای دنیا کیفیت است که ما در این زمینه در تراز جهانی قرار داریم و در وزارت صمت به‌دنبال بازارهای جهانی هستیم.
علی‌آبادی تصریح کرد: دنیا این قدرت ایران را باور کرده و اکنون بیش از دو هزار بازرگان تراز نخست بین‌المللی وارد ایران شده‌اند. امروز ما به دنبال خودروهایی با تراز هوشمندی در بازار هستیم و امسال به فضل الهی این قدرت را داریم که فراتر از برنامه‌ریزی‌ها پیش برویم.
وی خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که لکوموتیوهای تولیدی حداکثر بهره‌وری را داشته باشند. اکنون در بخش ریلی و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در حال فعالیت هستیم و امسال محصولات برقی ایرانی باکیفیت را در بازار مشاهده خواهیم کرد.
علی‌آبادی با اشاره به خصوصی‌سازی خودروسازی بیان کرد: خصوصی‌سازی پیام انقلاب اسلامی است، اما ما نباید منتظر باشیم فرآیندهایی طی شود. در وزارت صمت دستگاه‌هایی که باقی مانده‌اند توسعه‌ای هستند اما لازم است آنچه که را دارند به بخش خصوصی واگذار کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی در برنامه‌های جدی ما قرار دارد، ادامه داد: در این حوزه ابتدا باید اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذار انجام و ظرفیت‌های خصوصی شناسایی شود تا بتوانیم کار را به اهلش واگذار کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی