با عرضه گسترده محصولات کشاورزی در میادین صورت گرفت

کاهش 40 درصدی قیمت میوه و تره‌بار در بازار

قیمت میوه و تره‌بار که تا هفته گذشته با نوسانات روبه‌رو بود، طی هفته جاری با کاهش محسوسی روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد این روند تا پایان تابستان سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد.
با توجه به آن‌که به اواخر اردیبهشت‌ماه رسیده‌ایم، عرضه میوه‌های تابستانه در بازار بشدت افزایش یافته و همین امر کاهش ۳۰ درصدی قیمت این میوه‌ها را نسبت به هفته گذشته در پی داشته است.
این کاهش قیمت را می‌توان در فهرست قیمت میوه اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره‌بار تهران و خرده‌فروشی‌ها بوضوح دید؛ به طوری‌که هم ‌اکنون هر کیلو هندوانه در بازار عمده‌فروشی در محدوده ۸ هزار تومان، ملون ۱۸ هزار و طالبی ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رود.
قیمت هر کیلوگرم سیب زرد ۳۹.۸۰۰  تا۶۹.۸۰۰، سیب قرمز ۳۹.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۵۸ تا ۶۴.۸۰۰، نارنگی ۲۰ هزار، کیوی ۷۹.۸۰۰ تا ۸۹ هزار، توت‌فرنگی ۱۷۵ تا ۱۸۸ هزار و پرتقال ۳۰ تا ۴۹ هزار تومان است.
در بازار میوه‌های نوبرانه هر نیم کیلو‌گرم چاقاله بادام ۱۰۰ و گوجه سبز ۷۵ تا ۱۵۰ هزار تومان است. همچنین هر کیلوگرم گلابی وحشی ۲۴۵ هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.
در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلوگرم ۷۲ تا ۸۵.۸۰۰ تومان و هر دانه نارگیل ۶۵ و آناناس ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
از طرف دیگر قیمت‌ انواع سبزیجات مانند گوجه فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز که در روزهای اخیر در اوج قیمت بودند، کاهش داشته‌اند و به‌ ترتیب ۲۰، ۱۷ و ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.
 قیمت‌ میوه‌های نوبرانه هم افت شدید داشته و هر کیلو گوجه سبز در بازار تهران به کیلویی ۸۰ هزار تومان افت داشته، به طوری که در هفته‌های گذشته تا کیلویی یک میلیون تومان هم پیش رفت.
طبق اطلاعیه سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در این هفته انواع میوه ۴۱ و سبزیجات ۳۴ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.
به نظر می‌رسد، عرضه گسترده میوه‌های تابستانه روی قیمت‌ سایر میوه‌ها که صدرنشین قیمت‌ها بودند نیز تأثیر گذاشته و آن را پایین آورده است. کارشناسان معتقدند با توجه به بارش‌های خوبی که وجود دارد و همچنان تا اواخر اردیبهشت نیز ادامه‌دار خواهد بود، در سال‌جاری شاهد آن خواهیم بود که تولید میوه و محصولات کشاورزی بسیار مناسب است و قیمت میوه نوسان کمتری خواهد داشت.
 
عامل نوسانات قیمت میوه بارندگی در برخی استان‌ها بود
در همین خصوص اسدالله کارگر در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت صیفی‌جات و میوه‌ها نسبت به هفته‌ گذشته تغییر داشته است یا خیر، گفت: ۹۰ درصد تنش قیمتی که هفته‌های پیش در برخی اقلام خصوصاً صیفی‌جات داشتیم ناشی از بارندگی‌ها بود. یعنی استان‌های تأمین‌کننده این اقلام که شامل خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس می‌شوند درگیر سیل شدند و بخشی از محصولات از بین رفت و قیمت‌ها افزایشی شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه قیمت اقلام مختلف میوه و صیفی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار در این هفته نسبت به هفته گذشته ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، گفت: قیمت عمده‌فروشی هر کیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی بسته به کیفیت ۱۰ تا ۲۵ هزار، سیب‌زمینی ۱۳ تا ۲۰ هزار، پیاز ۱۰ تا ۲۰ هزار و پیاز شیری ۲۵ هزار تومان است.
وی تصریح کرد: در میوه‌های نوبرانه نیز قیمت عمده‌ فروشی هر کیلو گوجه سبز بسته به کیفیت ۳۵ تا ۱۵۰ هزار، توت فرنگی ۳۰ تا ۱۱۰ هزار، هندوانه ۵ تا ۱۴ هزار و طالبی، ملون، جانا و شاه‌پسند ۸ تا ۲۵ هزار تومان است.
کارگر در پایان گفت: گوجه سبز نسبت به هفته قبل در میدان مرکزی ۳۰ درصد کاهش، هندوانه، طالبی، جانا، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و پیاز نیز به طور متوسط ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی