رشد صادرات نفت ایران همزمان با تشدید تحریم‌های امریکا

تولید نفت ایران در آوریل امسال با افزایش 50 هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است

آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در چهارمین ماه سال‌ جاری میلادی خبر داد.
آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، کل تولید نفت اوپک در چهارمین ماه سال میلادی جاری را ۲۶ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.
مجموع تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در آوریل ۲۰۲۴ نسبت به ماه قبل از آن ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.
اوپک در ماه مارس ۲۶ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
براساس این گزارش، تولید نفت ایران در آوریل امسال با افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
ایران در ماه مارس ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بالاترین رقم تولید نفت ایران از زمان خروج امریکا از برجام طی ۵ سال گذشته بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸ یعنی پیش از خروج امریکا از برجام را ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده که تولید نفت ایران در ماه آوریل۲۰۲۴ تنها ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از این رقم است.
گزارش «دورنمای انرژی» اداره اطلاعات انرژی امریکا نیز نشان می‌دهد که تولید نفت و سوخت‌های مایع دیگر ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به ۴۲/۴ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با تولید ۳۱/۴ میلیون بشکه در روز در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، افزایش داشت.
تولید ایران بالاتر از تولید ۴۰/۴ میلیون بشکه در روز عراق و ۱۶/۴ میلیون بشکه در روز امارات متحده عربی بود و پس از عربستان با تولید ۷۵/۱۰ میلیون بشکه در روز، در میان اعضای اوپک، در جایگاه دوم قرار گرفت. مجموع تولید اوپک طی این مدت، به ۴ میلیون ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسید.

نشانه دیگری از استیصال امریکا در مقابل نفت فروشی ایران
برخی اخبار با وجود اهمیت و شایستگی‌شان، در رسانه‌های کشور در میان حجم بسیار خبرها کمتر دیده شده یا مورد تحلیل قرار می‌گیرد، در حالی که از منظر سیاست بین‌الملل اهمیتی فوق‌العاده دارد و بازگو‌کننده بخشی از ناگفته‎هایی است که در مقابله ناجوانمردانه غرب با ایران بخصوص در اعمال تحریم‌های ظالمانه است.
سفر چندی پیش برایان نلسن، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم به مالزی و سنگاپور و اظهارنظرهایی که در آن سفر انجام شد، قابلیت توجه بیشتری دارد.
این مقام امریکایی وقتی درباره اهداف سفر خود سخن می‌گفت، اذعان کرد که برای اعمال فشار بیشتر به ایران در چهارچوب تحریم‌های اعمال شده بر صنعت نفت، به مالزی سفر کرده است.
اما در لایه‌های زیرین این سخن او می‌توان ناتوانی زورآزمایی امریکا در مقابل ایران و شکست او در اعمال زور بر کشورهای مختلف را دید که موجب شده از در دیپلماسی با برخی کشورها درآیند تا شاید بتوانند آنچه را سال‌ها و بارها تبلیغش را کرده‌اند (یعنی بایکوت نفتی ایران) به ثمر بنشانند.
این مقام ارشد وزارت خزانه‌داری امریکا مدعی شد که امریکا شاهد انتقال نفت ایران به نزدیکی سنگاپور و سرتاسر منطقه بوده است.
وی همچنین سعی کرد به نوعی ماجرای شکست خود در قبال ایران را به آنچه غرب به عنوان خطر حماس تبلیغ می‌کند مربوط کند.
احتمالاً به همین خاطر است که عنوان کرده امریکا به دنبال جلوگیری از تبدیل شدن مالزی به قلمرویی است که در آن حماس می‌تواند پول انتقال دهد و منابع مالی خود را تأمین کند.
همزمان با نلسن، ادگارد کاگان سفیر امریکا در مالزی نیز در حاشیه نمایشگاه دفاعی آسیا گفت که مقامات امریکایی با همتایان مالزیایی خود گفت‌وگو خواهند کرد.
این مقام اظهار اطمینان کرد که دولت مالزی موضع امریکا در قبال انتقال نفت تحریم‌ شده و تأثیر بالقوه‌ای که این امر می‌تواند داشته باشد را درک می‌کند.
کاملاً قابل فهم است که موضوع فوق برای امریکا اهمیت زیادی پیدا کرده و نشان‌دهنده این است که اگرچه تلاش می‌شد سفر معاون خزانه‌داری امریکا دارای اهداف متعدد معرفی شود، اما اهمیت موضوع فروش نفت ایران و ناتوانی امریکا در مانع‌تراشی بر سر آن بوده است، آن هم تا اندازه‌ای که سفیر پیش از سفر مقام امریکایی تلاش کرده تا پالس‌های لازم را به مقامات مالزی بدهد و به نوعی مذاکره را پیش از سفر معاون وزیر آغاز کند و بتواند از اهرم رسانه‌ها هم در این زمینه کمک بگیرد!
نکته دیگر اینکه وزارت خزانه‌داری امریکا یک ماه پیش از آن، تحریم‌هایی را علیه چهار شرکت مالزیایی به اتهام حمایت از تولیدات پهپادی ایران اعمال کرده بود ولی این سفر نشان داد که چنین شیوه‌هایی چندان مؤثر نبوده که این سفر با این قبیل مقدمات لازم شده است.
با این همه پس از انجام این سفر، آنچه از مواضع دولت مالزی به دست می‌آید، این است که این مقام امریکایی در سفر خود ناکام مانده است و استیصال امریکا در مقابل توان تجاری ایران بیشتر مشخص شده است.
پس از این سفر، سیف‌الدین ناسوشن اسماعیل وزیر کشور مالزی گفت کشورش درخواست امریکا برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده و کوالالامپور فقط از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند و تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد.
چنین وضعی البته خوشایند امریکایی‌ها نیست اما به نظر می‌رسد در سه سال گذشته توفیق دولت ایران در فروش نفت، تا اندازه‌ای که به اذعان رسانه‌های غربی ایران را به صادرات دو میلیون لیتر در روز رسانده، مقامات امریکایی را به این نتیجه رسانده که این فقط مالزی نیست که از تحریم‌های ظالمانه این کشور پیروی نمی‌کند و اعلام فشار بر این کشور تأثیر چندانی بر فروش نفت ایران ندارد.
با این اوصاف ناتوانی و شکست در این سفر را نسبتاً ساده هضم کرده‌اند و هیچ نشانه‌ای از قهر و غضب‌هایی که ژست ابرقدرتی است، در این ماجرا دیده نشد!

در سه سال گذشته توفیق دولت ایران در فروش نفت، تا اندازه‌ای که به اذعان رسانه‌های غربی ایران را به صادرات دو میلیون لیتر در روز رسانده، مقامات امریکایی را به این نتیجه رسانده که این فقط مالزی نیست که از تحریم‌های ظالمانه این کشور پیروی نمی‌کند

جستجو
آرشیو تاریخی