ضرب‌الاجل 48 ساعته به استانداران برای تعیین سقف افزایش اجاره‌ مسکن

مهرداد بذرپاش پس از جلسه شورای عالی مسکن اظهار داشت: هفدهمین جلسه شورای عالی مسکن صبح روز شنبه برگزار شد، خود این عدد ۱۷ معنایی دارد و اهتمام دولت و رئیس‌جمهور شهیدمان را به مسأله مسکن نشان می‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این جلسه که با ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی هم‌اکنون در حال ساخت است و این هفته در ۳ استان حدود ۶۰ هزار مسکن افتتاح شده و کلید آن به مردم واگذار می‌شود.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ رکورد صدور پروانه در بافت فرسوده شکسته شد و حدود ۹۲ هزار پروانه صادر شد و در کل دولت این عدد به ۲۷۰ هزار رسیده است. بذرپاش با اشاره به تصمیمات مهم جلسه گفت: تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت ماه بخش مسکن کاهشی شده است، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۳ بنا شد، برای افزایش سرمایه بانک مسکن پرداخت شود که این رقم از طریق اوراق تأمین خواهد شد.
وی با اشاره به بسته‌های تشویقی شهرسازی بویژه بسته ۱۹ بندی در ۵۸۸ شهر دارای بافت فرسوده، تأکید کرد: عملکرد دولت در سال گذشته در راستای صدور پروانه خصوصاً در بافت‌های فرسوده بی‌نظیر بوده تا آنجا که صدور ۹۲ هزار پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ رکورد سال ۱۳۸۹ را شکسته است.
وی همچنین به تکمیل ۱۳۱ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم اشاره و تأکید کرد بخش عمده‌ای از ۱۱۰ هزار مسکن مهر باقیمانده نیز در سال‌جاری به سرانجام می‌رسد.
در این جلسه همچنین وزارت راه و شهرسازی به تشریح اهم اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی طرف تقاضای بازار و مسکن و اجاره از جمله عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار و معرفی بیش از ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات، راه‌اندازی سامانه خودنویس و انعقاد ۳۶۹ هزار قرارداد اجاره به‌صورت مستقیم و رایگان در این سامانه، پرداخت ۴۵۳ هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن، ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی، تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در ۳۱ استان، راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاورین املاک و بازرسی از ۱۱۰ هزار مشاور املاک پرداخت.
در این جلسه گزارشی نیز از عملکرد بانک‌های عامل در خصوص ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن ارائه و اعلام شد که تسهیلات ساخت مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۲ از ۲۰۵ فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۶۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۸۰۰ هزار فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان و رشد ۳۰۴ درصدی تا پایان اردیبهشت سال‌جاری رسیده است. همچنین تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ۲۲۴ هزار فقره به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال گذشته به حدود ۴۶۲ هزار فقره و مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومانی و رشد ۱۷۵ درصدی تا پایان اردیبهشت سال‌جاری رسیده است.
 
کاهش ۹۵ درصدی تورم مسکن
در نشت شورایعالی مسکن کاهش حدود ۹۵ درصد تورم مسکن عنوان شد. در این نشست محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی اعلام کرد تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که در اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزان ۱۰۷ درصد بوده، در اردیبهشت امسال به حدود ۱۲ درصد رسیده است که نشان دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور است.
وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: طبق اعلام رئیس بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه در بخش مسکن کاهشی است و امیدوارم این روند کاهشی ادامه یابد.

اجرای طرح قیمت‌گذاری مسکن
در جلسه روز گذشته شورایعالی مسکن، وزیر راه و شهرسازی از ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته به استان‌ها برای تعیین سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن خبر داد.
بر اساس قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها، برای جلوگیری از قیمت‌سازی کاذب در بازار مسکن، قرار است تا سامانه‌ای برای برآورد قیمت مسکن به صورت منطقه‌ای ایجاد شود و دیگر قیمت‌سازی توسط مشاوران املاک یا دلالان نخواهد بود.
داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در خصوص این قانون گفت: طبق قانون ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره نرخ‌گذاری باید بازار اجاره از قیمت‌گذاری تبعیت کند که تجربه نشان داده این موضوع در سال‌های گذشته انجام نشده است.
حجت‌الله عزیزی، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران در خصوص قانون ساماندهی بازار مسکن و تعیین فرمولی برای قیمت‌گذاری آن گفت: سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن می‌تواند دلالی و واسطه‌ها را از بازار مسکن حذف کند. نکته مثبت این سامانه این است که به مرور به یک مرجع قابل اعتماد برای خرید مسکن با قیمت مناسب تبدیل خواهد شد.این سامانه می‌تواند به پیش‌بینی تغییرات بازارنیز کمک کند.
عزیزی، ادامه داد:اگر عملکرد و قیمت‌گذاری بخوبی انجام شود، می‌تواند تغییرات را به خوبی پیش‌بینی کند و به عنوان یک مرجع معتبر عمل کند. این سامانه مطمئناً به رونق بازار کمک می‌کند و باعث افزایش خرید و فروش املاک هم می‌شود.افراد به دنبال خرید املاک با اطمینان هستند، بنابراین افرادی که سرمایه دارند، با دانستن مرجعیت مشخص، رصد شدن همه چیز، خرید خود را انجام می‌دهند.
وی، با بیان اینکه این سامانه می‌تواند به تعادل و پایداری در بازار خرید و فروش مسکن کمک کند، گفت: از طریق شفاف سازی، این سامانه می‌تواند این امور را انجام دهد و تأثیر مثبتی بر حذف واسطه‌ها و کاهش قدرت واسطه‌ها داشته باشد، همچنین باعث شفافیت قیمت‌ها و قیمت واقعی بازار مسکن می‌شود که به نفع خریداران و مردم است. این امر از طریق قیمت‌گذاری مناسب، بروزرسانی‌های منظم، نظارت دقیق و اقدامات دیگری که در حوزه ساختمان‌ها لازم است، باید صورت پذیرد.
فرشید ایلاتی، کارشناس سیاست‌گذاری مسکن نیز با اشاره به تعیین قیمت منطقه‌ای مسکن و اجاره بها گفت: اجرای کامل این طرح نیاز به گذر زمان دارد و ممکن است در سال اول اجرای آن تا ۵۰ درصد محقق شود و ممکن است سال آینده و سال‌های بعدی به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی این طرح اجرا شود.

جستجو
آرشیو تاریخی