بنگاه‌های نیمه‌فعال و غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند

احیای 8770 واحد اقتصادی

یکی از وعده‌ها و شعارهای اقتصادی «شهید جمهور» در دولت سیزدهم، «نهضت احیای واحدهای اقتصای نیمه‌فعال، غیرفعال و راکد» بود که از همان آغاز دولت، توسط رئیس جمهور فقید شروع به کار کرد که مسئولیت آن برعهده نماینده معاون اول رئیس‌جمهور قرار داشت. هدف از راه‌اندازی این نهضت، احیای واحدهای اقتصادی بود تا به این وسیله بتوان آثار تحریم‌های اقتصادی را کم‌رنگ و حتی خنثی کرد و نیز با توجه ویژه به بخش خصوصی، اقتصاد مردمی تقویت شود.


 
یکی از وعده‌ها و شعارهای اقتصادی «شهید جمهور» در دولت سیزدهم، «نهضت احیای واحدهای اقتصای نیمه‌فعال، غیرفعال و راکد» بود که از همان آغاز دولت، توسط رئیس جمهور فقید شروع به کار کرد که مسئولیت آن برعهده نماینده معاون اول رئیس‌جمهور قرار داشت. هدف از راه‌اندازی این نهضت، احیای واحدهای اقتصادی بود تا به این وسیله بتوان آثار تحریم‌های اقتصادی را کم‌رنگ و حتی خنثی کرد و نیز با توجه ویژه به بخش خصوصی، اقتصاد مردمی تقویت شود.

دستاورد‌های قابل تأمل آخرین جشن احیا
شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در آخرین سفر استانی خود به مازندران در مراسم جشن احیای واحد تولیدی و صنعتی، با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره توجه به تولید داخلی برای رونق اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند، راه‌حل اصلی رشد اقتصاد کشور رونق تولید است. وی بیان داشت: باید با تلاش‌های انجام شده و میدان دادن بیشتر به بخش‌های خصوصی و تعاونی بتوانیم در راستای تحقق جهش تولید، کارنامه قابل قبول و قابل ارائه‌ای خدمت مقام معظم رهبری داشته باشیم.
آخرین جشن احیای واحدهای تولیدی با حضور رئیس‌جمهور فقید، ۲۷ اردیبهشت سال‌جاری و در دومین سفر استانی به مازندران برگزار شد. شهید رئیسی در مراسم جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی و صنعتی این استان که به طور میانگین بیش از هفت سال تعطیل و نیمه‌تعطیل بودند و در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند، حضور یافت.
با بازگشت این تعداد واحدهای احیا شده به چرخه تولید در استان مازندران در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی، سرمایه‌ای بیش از ۱۵۹ هزار و ۵۴۲ هزار میلیارد ریال احیا و برای بیش از ۹ هزار و ۵۶۴ نفر اشتغال ایجاد شد. از دیگر واحدهای تولیدی که در این سفر با حضور شهید رئیسی، به چرخه تولیدی بازگشت، کارخانه‌ تازه احیا شده صنایع چوب و کاغذ مازندران بود.
بر اساس این گزارش، میزان تولید کاغذ تحریر در این کارخانه از چهارهزار و ۷۰۰ تن به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسید. همچنین با احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع کاغذ در ایران در حال حاضر هزار و ۲۴۱ نفر در این کارخانه مشغول به کار شده‌اند. این کارخانه در سال‌های گذشته پس از توقف فعالیت برای واگذاری ۴۸۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود که با تلاش و همت دولت مردمی و احیای این کارخانه، اکنون ارزش آن به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

بیش از ۲ هزار واحد راکد در صف انتظار
پیش‌نیاز احیای واحدهای تولیدی راکد، شناسایی آنهاست. نهضت احیا، با راه‌اندازی سامانه‌ای، پراکندگی استانی واحدهای نیمه‌فعال و غیرفعال را رصد کرد. بر این اساس در پایان آبان سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۸ هزار واحد غیرفعال-نیمه‌فعال در کشور شناسایی شد.
همچنین برای تمرکز بر احیای واحدهای اقتصادی، مشارکت شوراهای عالی، ستادها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی مورد نیاز بود، بر این اساس با هماهنگی این نهادها در قالب نهضت احیا که از دی‌ماه ۱۴۰۰ شروع به کار کرد، تاکنون ۸ هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال در دولت سیزدهم احیا شدند.
بر اساس این گزارش، تاکنون نزدیک به ۸ هزار و ۸۰۰ طرح در نهضت احیا با تدابیر «دولت شهید جمهور رئیسی» به چرخه تولید بازگشته‌اند و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور قرار دارند. برخی از واحدهای تولیدی راکد، واحدهای در تملک بانک‌ها هستند. نهضت احیا تاکنون ۱۵۰۰ واحد صنعتی راکد تحت تملک بانک‌ها را شناسایی کرده است و به دنبال آن است تا با استفاده از تجربه موفق بانک‌ها در احیا، از طریق مولدسازی به وضعیت آنها رسیدگی کند.
افزایش پنج میلیونی ظرفیت تولید معادن
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با همکاری ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲، ۳۷۸ معدن را احیا و فعال‌سازی کرد. همچنین ۱۱۵ معدن در این بازه زمانی توسعه یافتند. با راه‌اندازی کامل و تکمیل ظرفیت پروانه بهره‌برداری این معادن به ظرفیت تولید معادن افزوده خواهد شد و برای بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.
بخش صنعت نیز با برنامه‌های احیا جان تازه‌ای گرفت. بر این اساس در سال ۱۴۰۲ از مسیرراه‌اندازی دوباره بیش از ۱۴۰۰ واحد صنعتی راکد برای بیش از ۲۸ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد شد.

 ۱۵۰۰میلیارد تومان مشارکت مردمی
بخشی از منابع مالی استفاده شده برای واحدهای راکد، از طریق سکوهای تأمین مالی جمعی فراهم شده است. در سال ۱۴۰۲ استفاده از ظرفیت سکوهای تأمین مالی با هدف احیای واحدهای تولیدی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود. تأمین مالی جمعی یکی از روش‌های جدید در زمینه سرمایه‌گذاری است که هدف آن تأمین منابع مالی لازم برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کار از طریق جمعی از افراد است. در این روش، منابع مالی از طریق اینترنت و با مشارکت‌های محدود افراد متعدد تأمین می‌شود. در ایران سکوهای تأمین مالی جمعی با نظارت فرابورس فعالیت می‌کنند و افراد می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری، در طرح‌های سودده مشارکت‌ کرده و در سود آنها سهیم شوند. علاوه بر این، در تأمین مالی جمعی، اصل سرمایه به طور کامل به مشارکت‌کنندگان بازگردانده می‌شود.

بازگرداندن ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد تا پایان امسال
عملکرد احیای واحدهای تولیدی در طول دولت سیزدهم که با توجه ویژه «شهید جمهور» آیت‌الله رئیسی پیگیری می‌شد، نشان از بازگشت قابل توجه این واحدها به عرصه اقتصاد دارد. به گفته فرشاد مقیمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴ هزار و ۱۱۸ واحد تولیدی راکد در بخش صنعت به چرخه تولید بازگشت. همچنین درتداوم این حرکت بنیادین «شهید رئیسی» برای سال‌جاری نیز بر اجرای نهضت احیای واحدهای تولیدی تأکید ویژه داشت و بر این اساس، برنامه‌ریزی برای بازگرداندن ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد تا پایان امسال هدف‌گذاری شد.

جستجو
آرشیو تاریخی