امسال به خودکفایی گندم می‌رسیم

بدون شک نقطه عطف اقدامات دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی را علاوه بر تأمین امنیت کامل غذایی، باید در افزایش تولید محصول استراتژیک گندم قلمداد کرد. دولت شهید ابراهیم رئیسی از ابتدای آغاز به کار با اهتمام ویژه‌ای که بر افزایش تولید گندم و تحقق خودکفایی در تولید این محصول داشت، تمهیداتی برای بالا رفتن خرید تضمینی گندم را اخذ کرد که در نهایت منجر به تحقق خودکفایی در تولید گندم خبازی‌ها در سال گذشته شد و جلوی واردات بی‌رویه و ارزبری کشور را گرفت.

  
بدون شک نقطه عطف اقدامات دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی را علاوه بر تأمین امنیت کامل غذایی، باید در افزایش تولید محصول استراتژیک گندم قلمداد کرد. دولت شهید ابراهیم رئیسی از ابتدای آغاز به کار با اهتمام ویژه‌ای که بر افزایش تولید گندم و تحقق خودکفایی در تولید این محصول داشت، تمهیداتی برای بالا رفتن خرید تضمینی گندم را اخذ کرد که در نهایت منجر به تحقق خودکفایی در تولید گندم خبازی‌ها در سال گذشته شد و جلوی واردات بی‌رویه و ارزبری کشور را گرفت.
 
جهش نرخ خرید تضمینی گندم
 دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ به منظور ترغیب کشاورزان برای تولید بیشتر و کاهش وابستگی به واردات، نرخ خرید تضمینی گندم را از ۵ هزار تومان در سال آخر دولت دوازدهم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم گندم در سال ۱۴۰۱ رساند. این در حالی بود که در سال پایانی دولت دوازدهم حدود ۷ میلیون تن گندم تولید شد که از این میزان فقط ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده بود اما با تعیین نرخ منطقی خرید تضمینی در سال ۱۴۰۱، ۷.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و میزان تولید در سال اول دولت سیزدهم به ۱۱ میلیون تن رسید.
افزایش تولید گندم در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه یافت و با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۵ هزار تومان، میزان خرید تضمینی به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و میزان تولید گندم نیز به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.
نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که نرخ خرید تضمینی با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ میزان خرید تضمینی گندم ۱۲۹ درصد افزایش یافت.
اقدام دولت سیزدهم در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای رسیدن به خودکفایی در این محصول استراتژیک، سرآغازی برای تحول در اقتصاد کشاورزی کشور محسوب می‌شود. قیمت اعلام شده برای خرید گندم با رضایت کشاورزان و افزایش تولید همراه شد و بتدریج وابستگی به واردات را کاهش داد. پیش‌بینی می‌شد با روندی که در حال طی شدن بود، خودکفایی کامل گندم محقق شود.
 اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی
متأسفانه در سال‌های گذشته نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم بموقع اعلام نمی‌شد و این تأخیر در اعلام نرخ خرید دولتی به طور معمول همراه با تعیین نرخ‌های پایین و بدون توجیه اقتصادی برای کشاورزان بود که نتیجه آن کاهش میزان تولید به‌خصوص گندم بود.
عدم اعلام بموقع خرید تضمینی برای محصولات کشاورزی یکی از عوامل مهم در ورود دلالان برای خرید محصول از کشاورزان بود که بعضاً با نرخ‌هایی پایین محصول را خریداری می‌کردند. این امر در نهایت موجب می‌شد که دولت نتواند به میزان کافی خرید تضمینی داشته باشد. دولت سیزدهم اما با اعلام بموقع خرید تضمینی گندم و تعیین نرخ منطقی نقش ویژه‌ای در ترغیب فروش محصول کشاورزان به دولت ایفا کرد.
 
پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران
رئیس‌جمهور شهید همواره در هر موقعیتی پیگیر مطالبات گندمکاران بود و از تأکیدات وی در هیأت دولت پرداخت پول گندم به کشاورزان در سریع‌ترین زمان ممکن بود. در همین راستا نیز در دو سال گذشته تلاش شد تا کمترین تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان اتفاق بیفتد.
با توجه به میزان خرید کلی حدود ۷ میلیون و ۱۹۶ هزار تن گندم از کشاورزان در سال اول دولت با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، دولت در حدود ۸۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کرد. در حالی‌ که در سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته بود. در واقع اختلاف فعلی پرداخت مطالبات گندمکاران در سال دوم دولت سیزدهم با سال آخر دولت دوازدهم در حدود ۱۳۳ هزار میلیارد تومان است که حاکی از افزایش بالای خرید تضمینی گندم از کشاورزان است.
 
پرداخت یارانه سموم و کود برای کشاورزان
با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مصرف کودهای پایه در این محصول روند نزولی یافت، اما دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ برای جبران کاهش مصرف کود، قیمت کود را حدود ۴۵ درصد کاهش داد و قیمت آن را به سال ۱۴۰۰ بازگرداند.
توزیع ۳۳۰ هزار تن بذر اصلاح‌شده لیبل‌دار در بین کشاورزان، کودهای ریزمغذی، اسید آمینه، آموزش و ترویج، کمک هزینه کنترل عوامل خسارت‌زای زنده شامل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد برای خرید ادوات دنباله‌بند خاص دیمزارها از دیگر اقدامات حمایتی دولت برای کشت گندم بود. 
همان‌طور که اعلام شد، گندم از مهم‌ترین کالاهای اساسی و قوت غالب مردم است و دولت سیزدهم هم در عمل ثابت کرد همه تلاش خود را با توجه به محدودیت‌های ارزی و مالی برای تأمین امنیت غذایی کشور به کار گرفته است. در شرایطی که در سال پایانی دولت دوازدهم میزان خرید تضمینی گندم در حدود ۴.۷ میلیون تن بود، اما پیش‌بینی شده بود تا یک سال آتی از واردات گندم بی‌نیاز شویم. این فرآیند در طول هزار روز خدمت خالصانه نشان از اجرای سیاستگذاری‌های صحیح و اصولی و هدفگذاری برای ایجاد امنیت غذایی در کشور بود که عملیاتی و اجرا شد.

جستجو
آرشیو تاریخی