گام اول فقرزدایی با ایجاد طرح کالابرگ الکترونیک توسط شهید جمهور

شاید هیچ‌کس از۸۷ میلیون ایرانی و بخصوص کارگران و دهک‌های کم درآمد و میانی جمعیت کشور، هرگز فکر نمی‌کردند در زمانه شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، طعم عدالت اجتماعی آن هم با افزایش قدرت خرید و به‌روزرسانی دهک‌های درآمدی را بچشند. آخر در ذهن آنها همواره وعده‌های فقرزدایی رؤسای دولت‌های پیشین را به هنگام وعده‌ای جدید یادآور می‌شد، اما رئیس جمهور شهید با ایجاد طرح کالابرگ الکترونیک، علاوه بر اینکه امنیت پایدارغذایی را برای مردم به ارمغان آورد، باورهای درست را جایگزین باور نادرست کرد.
اگر روزگاری تاب‌آوری و کاهش قدرت خرید جامعه به حداقل خود رسیده بود، اما در دوران دولت سیزدهم، قدرت خرید تثبیت و سبد غذایی مردم به پایداری رسید. بی‌تردید اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در تاریخ شفاهی این کشور از شهید آیت‌الله رئیسی، به یادگار باقی خواهد ماند.
سال گذشته دولت سیزدهم به ریاست رئیس‌جمهوری شهید، طرح کالابرگ الکترونیک را اجرایی کرد؛ طرحی که بر خلاف دولت قبل، کرامت انسانی، عدالت اجتماعی در آن رعایت شد و رضایت بیش از ۹۰ درصدی مردم را موجب شد.
این در حالی است که افراد جامعه فراموش نکرده‌ بودند که طرح توزیع سبد کالا در دولت قبل چنان ناهماهنگ و ضعیف بود که نحوه توزیع کالا و ایستادن در صف‌های طولانی عملاً شأن و حرمت ملت ایران را نادیده گرفته بود.
در بهمن سال ۱۳۹۲، به دلیل نبود زیرساخت مناسب، عدالت اجتماعی در راستای دریافت‌کنندگان سبد کالا رعایت نشد و ۱۳ میلیون کارگر مشمول نادیده گرفته شد، اما در این دولت توزیع کالا با ایجاد سامانه الکترونیکی نه تنها رضایت جامعه را به همراه آورد، بلکه قدرت خرید آنها را نیز افزایش داد.
جزئیات اقدام حمایتی شهید جمهور با ایجاد طرح کالابرگ الکترونیک
اما در زمانه شهید جمهور، دولت سیزدهم در راستای شناسایی اعتبار برای اقشار مختلف جامعه و بویژه قشر آسیب‌پذیر، نخستین گام را در توسعه شبکه اعتباری در کشور برداشت.
دولت سیزدهم که افزایش یارانه را در راستای کمک به ارتقای امنیت غذایی می‌داند، تصمیم گرفت با اجرای طرح «کالابرگ الکترونیک» شرایطی را مهیا کند که یارانه‌بگیران دهک‌های یک تا هفت درآمدی، یارانه خود را صرف خرید سبد غذایی سالم و لازم برای خانواده کرده و از این بابت یارانه مضاعف دریافت کنند که به نوعی تشویق برای خرید خوراک ضروری‌ آنها باشد.
طرح کالابرگ الکترونیک طی چند فاز اجرا شد؛ در فاز اول، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد تحت پوشش این اجرا قرار گرفتند. در مرحله دوم، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) بهره‌مند شدند. با گسترش اجرای این طرح، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
به بیانی دیگر با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یافت. با فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب، از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته تا ۲۱ اردیبهشت امسال نیز به مدت سه ماه مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا شد.
براساس داده‌های آماری حدود ۸۷ درصد از مشمولان طرح کالابرگ الکترونیک، از طرح فجرانه استفاده کرده‌اند؛ به عبارتی از مجموع ۶۱ میلیون ایرانی واجد شرایط این طرح، بیش از ۵۳ میلیون نفر از طرح فجرانه بهره‌مند شده‌اند.
آنچه مشخص است، این است که شهید جمهور، با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، اختیار، افزایش تاب‌آوری و رشد قدرت خرید، که نتیجه آن پایداری امنیت غذایی است را برای ۶۱ میلیون ایرانی واجد شرایط فراهم کرد.
مرتضوی گفت: ایشان صندوق خالی با بدهی تحویل گرفت و امروز بدون بدهی و دارای منابع است.
به گفته وی، رئیس جمهور شهید دیپلماسی عزت، حکمت و مصلحت را به جای دیپلماسی اخم و لبخند آورد و در دوره ایشان عضویت ایران در شانگهای و برعکس صورت گرفت. وزیر کار، حضور هیأت‌های خارجی در مراسم تشییع رئیس جمهور را نشان از موفقیت دولت ایشان در ارتباط گیری با کشورهای دیگر دانست.
وی گفت : در دوره ایشان ابهت استکبار جهانی شکست و رژیم صهیونیستی را به خاک مذلت کشید. وزیر تعاون، جهش تولید و مشارکت مردم را بن مایه جامعه کارگر و کارفرمایی دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی