ایران در دولت سیزدهم از واردکننده مرغ و تخم‏مرغ به صادرکننده تبدیل شد


دولت سیزدهم موفقیت‏های زیادی را در بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور به دست آورد به طوری که نمود آن را می‏توان در عدم نوسانات جدی قیمتی کالاهای اساسی و مواد غذایی بعد از اصلاح ارز ترجیحی به وضوح دید.
یکی از این موفقیت‏ها این بود که در اواخر دولت دوازدهم با بحران صفی شدن برخی مواد غذایی همچون مرغ و روغن روبه‏رو بودیم و ذخایر کالاهای اساسی کشور به پایین‏ترین میزان خود رسیده بود به طوری که انبارهای کشورمان تنها می‏توانستند غذای ۴۵ روز کشور را تأمین کنند.
از طرفی همه این امور سبب شد با شروع به کار دولت سیزدهم، مسئولان تأمین امنیت غذایی دو راهبرد افزایش تولید محصولات کشاورزی و واردات کالاهای اساسی را پیش بگیرند.
این همت دولت سیزدهم برای افزایش تولید محصولات کشاورزی باعث شد کشورمان در تولید برخی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی دیگر نیازی به واردات نداشته باشد و خود در قامت صادرکننده قد علم کند.

وفور تولید مرغ در کشور
ایران در دولت سیزدهم با حمایت از مرغداران از واردکننده مرغ و تخم‏مرغ به صادرکننده این محصولات تبدیل شد. این مهم با جوجه‏ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه‏ای مرغداران رقم خورد و این در حالی بود که نیاز واقعی بازار را ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‏ریزی تأمین می‏کرد.
این امر زمانی محقق شد که وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مازاد بر نیاز مصرف داخل، مرغ تولید کند تا علاوه بر تأمین کامل بازار، مازاد این محصول را به برخی از کشورهای همسایه صادر کند و از این طریق ارزآوری داشته باشد.
از طرف دیگر شرکت پشتیبانی امور دام نیز گفته است که در صورت عدم صادرات مازاد گوشت مرغ، محصول مازاد مرغداران را خریداری و در انبارهای ذخایر استراتژیک نگهداری می‏کند.
این امر تأثیر زیادی در بازار داشته به طوری که قیمت مرغ یکباره با کاهشی شدید در بازار روبه‏رو شده است و هم‏اکنون هر کیلوگرم مرغ کشتار روز با قیمت ۷۶ هزار تومان به دست مصرف‏کننده می‏رسد.
در این‏باره مهدی یوسف‏خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تهران از پایین بودن قیمت مرغ درب واحدهای مرغداری خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده در هر کیلو به ۵۴ هزار تومان کاهش یافته در حالی که پیش‏تر ۶۰ هزار تومان در هر کیلو بوده است.

رونق صادرات تخم‏مرغ
از طرف دیگر میزان تولید تخم‏مرغ و صادرات این محصول نیز با افزایش روبه‏رو شده است به طوری که حمید کاشانی، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‏مرغ می‏گوید: ایران تا سال ۱۴۰۰ یکی از واردکنندگان تخم‏مرغ در جهان محسوب می‌شد ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و برنامه‏ریزی‏های بی‏نظیری که صورت گرفته کشورمان به صادرکننده این محصول تبدیل شده است.
وی افزود: در دولت سیزدهم برای نخستین‏بار واگذاری تمام وظایف تولید و برنامه‏ریزی صادرات و واردات به تشکل مرغداران صورت گرفت، به همین دلیل سبب شد در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ هزار تن تخم‏مرغ و در سال گذشته نیز ۱۳۷ هزار تن از این محصول صادر شود و حتی کشورمان نسبت به ترکیه که رقیب همیشگی ما در منطقه بوده است وضعیت بهتری پیدا کند.
رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‏مرغ با بیان اینکه صادرات ۱۶۰ هزار تنی تخم‏مرغ در سال جاری پیش‏بینی شده است، گفت: در گذشته صادرات تخم‌مرغ به صورت سنتی تنها به افغانستان و عراق صورت می‏گرفت ولی در وضعیت فعلی قطر، امارات، عمان و ترکمنستان نیز به این کشورها اضافه شده و حتی در مقاطعی به پاکستان که خود یکی از تولیدکنندگان تخم‏مرغ است، صادر کردیم. کاشانی اظهار کرد: از طرف دیگر با حمایت ویژه‏ای که در بحث کشور‏های اوراسیا انجام می‏گیرد، امیدواریم بتوانیم تخم‏مرغ به روسیه صادر کنیم به طوری که احتمالاً نخستین محموله آن هفته آینده صادر شود. وی افزود: در سال ۱۳۹۹ تولید تخم‏مرغ در کشورمان به ۹۰۰ هزار تن می‏رسید که این میزان در سال گذشته با افزایش ۴۰۰ هزار تنی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است. رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‏مرغ خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز تولید تخم‏مرغ به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده ولی پیش‏بینی ما این است که این میزان به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تا پایان سال برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی