80 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای سیستان و بلوچستان

روز پنجشنبه 42 طرح زیرساختی و عمرانی با سرمایه‌گذاری 82 هزار میلیارد تومانی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید  این طرح‌ها شامل 3 طرح کلان دولت مردمی در استان سیستان و بلوچستان و در بخش نفت و گاز در استان سیستان و بلوچستان، 28 طرح آب و برق دولت مردمی در استان و با تمرکز بر تأمین آب پایدار مردم این استان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید، چندین نیروگاه بادی، گازی و خورشیدی و خطوط و پست‌های توزیع برق بود همچنین 3 طرح در بخش صنعت و معدن و ارتباطات در استان به بهره‌برداری رسید که پوشش 58 درصدی اینترنت در استان در ابتدای دولت مردمی را به 91 درصد رساند

دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در پهناورترین استان کشور با هدف زدودن غبار محرومیت از چهره سیستان و بلوچستان؛ اقدامات گسترده‌ای است که در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و محرومیت زدایی عملیاتی شد.
روز پنجشنبه ۴۲ طرح زیرساختی و عمرانی با سرمایه‌گذاری ۸۲ هزار میلیارد تومانی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل ۳ طرح کلان دولت مردمی در بخش نفت و گاز در استان سیستان و بلوچستان، ۲۸ طرح آب و برق با تمرکز بر تأمین آب پایدار مردم این استان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید، چندین نیروگاه بادی، گازی و خورشیدی و خطوط و پست‌های توزیع برق،بود و همچنین ۳ طرح در بخش صنعت و معدن و ارتباطات در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید که پوشش ۵۸ درصدی اینترنت در استان در ابتدای دولت مردمی را به ۹۱ درصد رساند. دست پرُ دولت سیزدهم برای سیستان و بلوچستان و افتتاح طرح‌های زیرساختی، عمرانی، اقتصادی، احیای واحدهای تولیدی راکد و تجاری نشان می‌دهد، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با رویکردی انقلابی تمام توان خود را برای اجرای عدالت و رفع محرومیت و آبادانی در این استان به کار بسته بود. جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان در دولت رئیس جمهور شهید در حالی باعث رفع تنش آبی بویژه در روستاهای این استان پهناور شد که اجرای طرح تأمین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان، پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های جنوبی و شرقی کشور و افتتاح سدهای «کهیر» و «شهری کور» تنها بخش کوچکی از اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی در کاهش تنش آبی این استان بود.
طرح‌های گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم جان تازه‌ای گرفت و وعده رئیس جمهور شهید به مردم در راستای تحقق یک آرزوی دیرینه محقق شد و هم‌اکنون مردم این استان پس از سال‌ها از گازشهری برخوردار هستند.

بهره‌برداری از سه طرح کلان حوزه صنعت نفت در سیستان و بلوچستان
سه طرح کلان حوزه صنعت نفت و گاز در سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه با حضور جواد اوجی وزیر نفت به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
طرح گازرسانی به ۹ شهر سیستان و بلوچستان، خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار و خط انتقال گاز از دشتک به نهبندان به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال با حضور وزیر نفت افتتاح شد.
وزیر نفت در افتتاحیه این پروژه گفت:در این سه سال عمر دولت مردمی در حوزه صنعت و نفت و گاز کشور به جرأت می‌توان گفت که بیش از ۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار در بخش بالا دستی، میان دستی و پایین دستی بوده است، ️خیلی از این پروژه‌ها نزدیک به ۱۵ سال روی زمین مانده بودند و از قِبَل بهره‌برداری این پروژه‌ها رشد ۶۰ درصد تولید نفت حاصل شد و از ۲.۲ میلیون بشکه نفت به ۳.۶۷ میلیون بشکه نفت در روز رسیدیم.
جواد اوجی بیان کرد: در سه سال گذشته ۵۳میلیون مترمکعب به تولید گاز خام کشور اضافه شد؛ همچنین به ظرفیت پالایش گاز کشور نزدیک به ۵۵ میلیون متر مکعب از جمله افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های گازی کشور محسوب می‌شود، اضافه شده است.
وی با اشاره به پروژهای قابل افتتاح در سیستان و بلوچستان بیان کرد: اصل تکالیفی که شهید جمهور داشته و پیگیری‌هایی که استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و خواسته مردم سیستان و بلوچستان داشته‌اند؛ در بحث گازرسانی این استان پایین‌ترین میزان تعداد خانوار شهری و روستایی را داشته که امروز نزدیک به سه پروژه به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه ۲ خط انتقال گاز در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: یکی از این خطوط، خط لوله گاز از ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر با ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است که بسیاری از شهرها و روستاهای این استان را گازدار خواهد کرد؛ همچنین نیروگاه چابهار به شبکه گاز متصل می‌شود.
وزیر نفت تصریح کرد: همیشه در بحث تأمین سوخت نیروگاه چابهار با مشکل مواجه بوده‌ایم چون باید فرآورده‌های نفتی را از طریق کشتی از عسلویه به چابهار برای تأمین نیروگاه می‌بردیم امروز با اتصال این نیروگاه به شبکه گازرسانی روزانه حدود ۴.۵ میلیون فرآورده آزاد می‌شود، ۲ کارخانه سیمان در خاش و منطقه سیستان به شبکه گاز متصل می‌شوند همچنین امروز نزدیک به ۹ شهر و ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه گاز اضافه می‌شود، همچنین گازرسانی به ۱۴۰ روستا و ۱۳ شهر دیگر استان نیز در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد:به صورت ویدیو کنفرانس پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افتتاح شد که در مجموع ارزش پروژه هایی که در صنعت نفت در سیستان و بلوچستان و پنج استان دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد ۳۷۰ هزار میلیارد ریال است.

بهره‌برداری از ۲۸ طرح وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان
درکنار افتتاح طرح‌های مهم صنعت نفت اما ۲۸ طرح وزارت نیرو هم با اعتبار ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان از طریق ویدیوکنفرانس با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و با حضور میدانی وزیر نیرو در این استان به بهره‌برداری رسید. 
چهارپروژه طرح تأمین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تأمین آب شرب این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵  تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره‌برداری رسید.
ازدیگر طرح‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین دست و طرح آبرسانی به شهرهیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ یک‌هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب شیرین کن هامون هیرمند به منطقه سیستان است.
علاوه برافتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان(واحدهای گازی زاهدان ۱ الی ۳) در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.
همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان از جمله احداث خطوط اسپکه- نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی، سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان افتتاح شد.
وزیر نیرو در این مراسم گفت: پس از بازدیدی که رئیس جمهور شهید سال ۱۴۰۰ از منطقه سیستان کرد و آگاهی از وضعیت ناگوار آبی مردم این منطقه، در حالی وعده رفع این مشکل را به مردم این دیار داده بود که اکنون افتتاح طرح جامع آبرسانی به زاهدان و سیستان برگ زرینی در کارنامه درخشان دولت سیزدهم به شمار می‌رود.
علی اکبر محرابیان افزود: پیرامون این موضوع با توجه به اینکه استان پهناور سیستان و بلوچستان ۱۱ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به این خطه داشت.
وزیر نیرو ادامه داد: در سال‌های گذشته قبل از شروع دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان ضریب برخورداری مردم از آب بسیار کم بود که ساخت سدها، طرح‌های انتقال آب، طرح‌های آبرسانی روستایی، تصفیه خانه و انواع طرح‌های مختلف برای حل این مشکل در دستورکار قرار گرفت به گونه‌ای که در کمتر از یک سال شاهد بهره‌برداری از سد عظیم کهیر در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان بودیم.
محرابیان با بیان اینکه حاصل اجرای سد کهیر مهار شدن سیلاب عظیم در این منطقه بود، افزود: سیل بی‌سابقه اخیر در سیستان و بلوچستان باعث شد تا با وجود سد کهیر از یک فاجعه انسانی جلوگیری شود، همچنین در بخش‌های دیگر تکمیل سد ماشکید سفلی و شهری کور در برنامه تکمیل قرار گرفت.
وی با بیان اینکه موضوع جهاد آبرسانی به صورت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، ادامه داد: این طرح ۳۱ استان کشور را در بر می‌گیرد؛ اما از بین تمام روستاهای کشور، ۲۵ درصد روستاها سهم سیستان و بلوچستان بود.
وزیر نیرو بیان کرد: بدترین شرایط را در شمال سیستان و بلوچستان بویژه پنج شهرستان آن و زاهدان داشتیم، موضوع این بود که خشکسالی‌های متعدد از یک سو و عدم وفاداری کشور همسایه به اجرای معاهده بین‌المللی مبنی بر رهاسازی آب از هیرمند که حدود سه سال انجام نشد اینها همه مزید بر علت شد تا بر اساس طرح‌های مهندسی بتوانیم بدون اتکا به کشورهای دیگر اقداماتی انجام و اجرایی کنیم که لایه‌بندی شدند.
محرابیان افزود: تأمین آب هیرمند از کشور همسایه حق مسلم ملت ایران بوده خوشبختانه در ماه‌های اخیر بخشی از این سهم را حکومت طالبان رهاسازی کرد و اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب در چاه نیمه‌ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی را در سه لایه برنامه‌ریزی کردیم، ادامه داد: اولین آن که در طول کمتر از هشت ماه انجام شد حفر چاه‌های متعدد در شمال سیستان و بلوچستان و زاهدان بود، در این راستا ۱۵۰ حلقه چاه پیش‌بینی شد؛ اما معضل بزرگ شوری و ای سی آب بود که متوسط آن ۲۱ هزار میکروموس است که برای هیچ فعالیتی قابل استفاده نبود. وزیر نیرو ادامه داد: بیش از ۱۱۰ کیلومتر خطوط انتقال اجرا و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده دسترسی و همچنین به همین میزان خط انتقال برق و پست گسترش پیدا کرد، با اجرای این طرح‌ها در کنار ساخت بزرگترین آب شیرین کن در خشکی کشور که یک رکورد در سطح بین‌الملل به شمار می‌رود این آب شیرین کن با ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در کمتر از هشت ماه راه‌اندازی شد.
وی با بیان اینکه سرعت و ظرفیت این طرح در نوع خود بی‌نظیر است، ادامه داد: لایه دوم طرح انتقال آب از تهلاب و اتصال آن به منطقه سیستان است، طرح بسیار بزرگی که توسط قرارگاه خاتم الانبیا عملیاتی و بسرعت در حال اجراست به گونه‌ای که تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.
محرابیان لایه سوم را طرح انتقال آب از دریا به عنوان یکی از طرح‌های شاخص که با سرعت در حال پیشرفت است عنوان کرد و افزود:علاوه بر طرح جامع آبرسانی که پیگیری مستمر و هفتگی رئیس جمهور شهید برای پشتیبانی، سرعت و اجرای با کیفیت را به دنبال داشت طرح‌های دیگری شامل آبگیری سد شهری کور در سراوان و ۱۵ پروژه دیگر از جمله ساخت خطوط اسپکه - نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی، سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار ۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان، برق‌رسانی و توسعه شبکه برق روستایی، اصلاح و بهینه‌سازی و رفع افت ولتاژ و برق‌رسانی به چاه‌های آب طرح آبرسانی(چاه‌های آبخوان‌های شرقی، بندان و دشتک) را شاهد هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی