پیش‌بینی پذیری اقتصاد ایران افزایش یافت

امید ماهرانی
عضو اتاق بازرگانی ایران
در حوزه ارز همه عوامل دست بانک مرکزی نیست و گاهی اوقات شرایط خاصی بر بازار حاکم می‌شود، بانک مرکزی در مورد عواملی که در اختیارش بوده به خوبی عمل کرده، اما برخی از عوامل خارج از کنترل بانک مرکزی است. به طور مثال، سال گذشته درگیری‌های خاورمیانه را داشتیم که این شرایط خواه ناخواه روی تقاضا و افزایش نرخ ارز تأثیرگذار بود، اما سیاست‌های بانک مرکزی به خوبی در حال پیاده‌سازی است و انشاءالله کارساز خواهد بود.
مشکل عمده‌ای که در حال حاضر سیستم تولید با شبکه بانکی دارد، کمبود نقدینگی است. شرکت‌ها برای ادامه فعالیت‌شان به نقدینگی نیاز دارند و متأسفانه سیستم بانکی کشور نقدینگی لازم برای حمایت از صنایع را در اختیار ندارد. اگر بانک مرکزی برنامه‌هایی را به منظور تزریق نقدینگی به تولید عملیاتی کند، بسیاری از مسائل رفع می‌شود.
در حال حاضر، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد نسبت به گذشته بهتر شده، اما هنوز کاملاً پیش‌بینی‌پذیر نیست. اتاق فکر بانک مرکزی در این زمینه راهکارهای خوبی دارد، اما در اجرا مشکلاتی به وجود می‌آید و دلیل آن نیز این است که همه مسائل در حوزه اختیارات بانک مرکزی نیست و وزارتخانه‌ها، شرایط سیاسی منطقه و... در بحث پیش‌بینی‌پذیری دخیل هستند و این کار را سخت می‌کند. امیدوارم بانک مرکزی بتواند برنامه‌هایی را که برای تثبیت نرخ ارز دارد، پیاده‌سازی کند و در این برنامه‌ریزی که دارد، عوامل خارجی ایجاد اختلال نکنند.

جستجو
آرشیو تاریخی