پرداخت بیش از 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران

مطالبات کشاورزان با نظم مشخص پرداخت می‌شود، زیرا دولت خودش را مکلف می‌داند بدهی‌هایش را مخصوصاً به کشاورز‌ها به ‌عنوان دیون ممتاز پرداخت کند

پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان در خرید تضمینی محصولات استراتژیک مانند گندم کمک به تحقق خودکفایی و تولید پایدار است. در همین راستا نیز طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۳۰.۳ همت از مطالبات گندمکاران کشور در سال ۱۴۰۳ با تخصیص اعتبار مورد نیاز توسط سازمان برنامه و بودجه به حساب کشاورزان پرداخت شد.
طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی، حفظ امنیت غذایی کشور و تأمین نقدینگی لازم برای خرید گندم، بهای گندم خریداری شده برای خرید گندم مازاد نیاز صنف و صنعت تولید کشاورزی داخل کشور به قیمت نهایی شورای قیمت‌گذاری به‌حساب ذینفع نهایی یا کشاورزان پرداخت شد.
خرید گندم توسط دولت از ابتدای فروردین ماه آغاز شد و دولت نیز یکی از اولویت‌های خود را تأمین منابع لازم برای وصول مطالبات کشاورزان تعیین کرد تا اینکه طبق اعلام سخنگوی دولت در هفته گذشته منابع لازم برای تسویه گندم تضمینی خریداری شده از کشاورزان پیش‌بینی شد تا پرداخت هزینه گندم خریداری شده تضمینی با سرعت انجام بگیرد.
علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی در روزهای گذشته نیز ضمن عذرخواهی از کشاورزان برای عدم پرداخت بموقع مطالباتشان اعلام کرده بود پرداخت مطالبات کشاورزان بیشتر از یک هفته طول نخواهد کشید و اکثر مطالبات نیز بزودی پرداخت خواهد شد.
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با اشاره به آغاز پرداخت مطالبات گندمکاران تأکید کرده بود: همکاران ما در سازمان هدفمندی تلاش می‌کنند این مطالبات پرداخت شود و با تمهیدات درنظر گرفته شده از روزهای آتی تسویه مبالغ کشاورزان به تدریج انجام می‌شود.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، مطالبات کشاورزان با نظم مشخص پرداخت می‌شود، زیرا دولت خودش را مکلف می‌داند بدهی‌هایش را مخصوصاً به کشاورز‌ها به عنوان دیون ممتاز پرداخت کند.
منظور گفته بود: در ابتدای هر سال تأمین منابع در یکی دو ماه اول سال معمولاً کمتر از ماه‌های دیگر است، چون نیمه اول فروردین تعطیل است و عمدتاً ۱۵ روز اول سال تا دستگاه‌های تجهیز‌کننده منابع شروع به کار کنند و منابع وصول شوند با تأخیر همراه می‌شود ولی دولت همه ظرفیتش را به‌کار می‌گیرد که بدهی‌های خود را تسویه کند.
بر‌اساس فرآیند درنظر گرفته شده برای خرید تضمینی گندم، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی به عنوان مجری و مباشر خرید گندم بین کشاورز و خریدار اصلی ایفای نقش می‌کند. سازمان برنامه و بودجه هم به عنوان خریدار اصلی باید مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کند. این سازمان نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها را برای پرداخت مطالبات در نظر گرفته است.
 
اجرای طرح خوکفایی پایدار در تولید گندم
سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره پرداخت مطالبات گندمکاران گفته است: از زمان اولین برداشت‌های گندم از هفته اول فروردین ماه تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در یک‌هزار و ۱۵۰ مرکز خرید تضمینی گندم خریداری شده است.
سهرابی درباره برنامه خودکفایی پایدار برای تولید گندم نیز بیان کرده است: از سه سال گذشته برنامه‌ای با عنوان خودکفایی پایدار در تولید گندم کشور طراحی شده است. این برنامه از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و ما توانستیم خرید تضمینی را از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ برسانیم.
به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، این اقدامات شامل تعیین مناسب قیمت خرید تضمینی گندم، ساماندهی و معرفی ارقام جدید، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه روش‌های نوین کشت، مدیریت آفات و علف‌های هرز، کنترل ضایعات برداشت، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و کشاورزی قراردادی می‌شود.
گندم در زمره کالای استراتژیک در کشور محسوب می‌شود که اعلام بموقع قیمت خرید تضمینی، تعیین قیمت مناسب و پرداخت مطالبات به بهبود وضعیت تولید و ایجاد امنیت غذایی برای کشور منجر می‌گردد. این در حالی است که با حضور دولت سیزدهم در این زمینه پیشرفت زیادی حاصل شد.
در ابتدای آغاز به کار دولت شهید رئیسی قیمت گندم کمتر از ۵ هزار تومان بود، اما در این دولت با افزایش قیمت گندم از حدود ۴ هزار تومان به ۱۷۵۰۰ تومان و پرداخت نسبتاً بموقع مطالبات گندمکاران، انتظار می‌رود میزان تولید گندم به ۱۴ میلیون تن در کل کشور برسد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی