آمارسازی جعلی برای تخریب تداوم رشد مثبت اقتصادی

اتاق بازرگانی تهران انتشار و انتساب داده منتشر شده پیرامون مقایسه میزان رشد اقتصادی کشورهای منطقه طی 50 سال گذشته را به این نهاد تکذیب کرد


 
در روزهای گذشته نموداری از مقایسه میزان رشد اقتصادی کشورهای منطقه طی ۵۰ سال گذشته در فضای مجازی به استناد اتاق بازرگانی در حال بازنشر بود که علاوه بر اینکه محتوای این نمودار غلط و غیرکارشناسی است، اتاق بازرگانی تهران انتشار و انتساب این داده را به این نهاد تکذیب کرد و اتاق بازرگانی صراحتاً اعلام کرد که چنین پژوهشی نداشته و چنین آماری را تولید یا منتشر نکرده است. فارغ از محتوای نمودار که در ادامه اشتباه نگارندگان آن بیان می‌شود، به نظر می‌رسد تولید و بازنشر چنین محتوایی با این مضمون که ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه در حوزه رشد اقتصادی عقب مانده است به دنبال تخریب اقدامات دولت سیزدهم در تداوم رشد اقتصادی طی سه سال گذشته و تحقق رشد اقتصادی مثبت در تمامی فصول عمر این دولت است. جریان مخالف دولت سیزدهم که به دلیل عملکرد مطلوب دولت در این حوزه، بهانه‌ای برای تخریب و انتقاد نداشتند، تلاش کردند با آمارسازی و جعل واقعیت، وضعیت رشد اقتصادی کشور را به نحوی دیگر نشان دهند و کاملاً غیرکارشناسی اقدام به طراحی نموداری جعلی و غیرکارشناسی کردند.
محمدطاهر رحیمی، کارشناس اقتصادی در واکنش به بازنشر این نمودار در پیام‌رسان ایکس نوشت: «فاجعه است که مذاکره‌کننده آقای روحانی رشد اقتصادی را نه با برابری قدرت خرید و نه بر مبنای رشد حقیقی بلکه با اعداد اسمی قیاس کند؛ نباید تعجب کرد که همین تفاسیر اشتباه مبتنی بر محاسبات معیوب به برجام منتهی شد. رشد اقتصادی در بیش از ۳دهه اخیر: ایران۲.۶ برابر، عربستان۲.۷ برابر. ضمن اینکه برای برداشت دقیق‌تر باید این محاسبات بر مبنای برابری قدرت خرید را هم با تنوع محصولات موجود در سبد GDP کشور و سطح ارزش افزوده محصولات تعدیل کرد که آن‌وقت هر عقل سلیمی متوجه میزان پیشرفت‌ها و درون‌زایی آن خواهد شد.»
 
عدم درک تفاوت GDP اسمی با GDP بر مبنای PPP
برای درک اقتصاد کشورها و مقایسه آن‌ها، معمولاً از دو شاخص استفاده می‌شود: تولید ناخالص داخلی (GDP) به قیمت‌های جاری (یا رقم اسمی) و تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید PPP، هر کدام از این شاخص‌ها اطلاعات متفاوتی را در اختیار ما قرار می‌دهند و برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
GDP اسمی مجموع ارزش بازاری تمام کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور در طول یک سال است، بدون تعدیل برای تغییرات قیمت یا تورم. این شاخص به ارز محلی و بر اساس نرخ‌های ارز جاری به دلار امریکا تبدیل می‌شود. استفاده از GDP اسمی به طور مستقیم اندازه واقعی اقتصاد یک کشور را در زمان خاصی نشان می‌دهد. GDPبر اساس PPP نیز ارزش کلی کالاها و خدمات تولیدی را محاسبه می‌کند، اما با تعدیل بر اساس تفاوت‌های قیمت در کشورهای مختلف. این شاخص به ما امکان می‌دهد تا قدرت خرید مشابه در کشورهای مختلف را مقایسه کنیم، زیرا هزینه زندگی و قیمت‌ها در هر کشور متفاوت است.PPP برای مقایسه سطح زندگی بین کشورها و تحلیل‌های بین‌المللی اقتصادی مفید است.
 به طور خلاصه، در حالی که GDP اسمی برای ارزیابی اندازه اقتصادی و رشد اقتصادی درونی یک کشور استفاده می‌شود، PPP برای مقایسه قدرت خرید و سطح زندگی بین کشورها کاربرد دارد. انتخاب بین این دو شاخص بستگی به هدف تحلیل اقتصادی دارد.
 
رشد مثبت اقتصادی در تمامی فصول عمر دولت سیزدهم
یکی از اهداف دولت سیزدهم و تأکیدات شهید رئیسی هموار کردن مسیر رشد اقتصادی بود؛ شاخص رشد اقتصادی طی دهه ۹۰ به صورت متوسط صفر بوده و به عبارتی از دهه ۹۰ به عنوان دهه از دست‌رفته اقتصاد ایران یاد می‌شود. بر اساس اعلام مرکز آمار، در سال ۱۴۰۱رشد اقتصادی کشور ۴.۸ درصد بوده است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت از ۴ درصد سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. همچنین بر اساس رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در زمستان ۱۴۰۱، رشد بخش صنعت دورقمی شده و به ۱۱.۹ درصد رسیده که این رقم از سال ۱۳۹۶ بی‌سابقه بوده است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۶.۷ درصد بوده است که برآورد می‌شود در زمستان نیز ادامه روند مثبت رشد اقتصادی در تمام فصول ۲ سال گذشته، تداوم یابد. دهه ۹۰ به عنوان دهه از دست رفته اقتصاد ایران با متوسط رشد اقتصادی صفر درصد منجر شد تولید کشور آسیب‌های جدی را تحمل کند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل سیاستگذاری اقتصادی در کشور، مسیر رشد اقتصادی نیز هموار شد و تولید رونق گرفت.
تغییر ریل اقتصاد ایران به واسطه ریاست جمهوری شهید رئیسی منجر شد در تمامی فصول ۲ سال گذشته رشد اقتصادی همواره مثبت بوده و توجه ویژه دولت به رونق فعالیت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف اعم از نفت و گاز، صنعت و معدن، خدمات ساختمان و کشاورزی منجر به تداوم رشد اقتصادی طی عمر دولت سیزدهم شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی