رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با «ایران اقتصادی»:

2 میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت کشور افزوده می‌شود

پایانه جاسک در سه فاز تعریف شده است که ظرفیت ۳۰میلیون بشکه ذخیره‌سازی را دارد، با راه‌اندازی این پایانه این توانمندی را خواهیم داشت که عملیات صادرات نفت کشور به غیر از خلیج‌فارس از سواحل دریای عمان نیز انجام شود

شرکت پایانه‌های نفتی ایران در سال ۷۷ تأسیس شده و در سال ۸۷ نام شرکت، از پایانه‌های صادرات مواد نفتی به شرکت پایانه‌های نفتی ایران تغییر کرد.
شرکت پایانه‌های نفتی ایران، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که به‌عنوان سازمانی عملیاتی، تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌های ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی مشغول به فعالیت بوده و مأموریت‌های خود را در چند منطقه عملیاتی و چهار استان کشور مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی دنبال می‌کند.
موضوع فعالیت این شرکت انجام هرگونه عملیات به‌منظور تأسیس، ایجاد و تکمیل تأسیسات و پایانه‌های نفتی لازم جهت انجام عملیات صادرات و واردات مواد نفتی و ارائه خدمات سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی و ارائه خدمات راهنمایی و پهلودهی به کشتی‌ها در تمامی پایانه‌های نفتی کشور است.
حوزه فعالیت این شرکت در جزیره خارگ، بنادر صادراتی ماهشهر، عسلویه و بهشهر (نکا) است.
مأموریت اصلی این شرکت، پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت‌و‌گاز کشور از طریق فرآیند‌های عملیات دریافت، ذخیره‌سازی، امتزاج، اندازه‌گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای (SWAP)، عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش و همچنین تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش نفت‌و‌گاز کشور و ایفای نقش شایسته در پایداری و انعطاف‌پذیری بهینه زنجیره تأمین انرژی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.
در راستای بررسی آخرین اقدامات و تحولات در پایانه‌های نفتی ایران، گفت‌و‌گویی با عباس غریبی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این شرکت صورت گرفته که از نظر می‌گذرد:

یکی از اولویت‌های اصلی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام است، تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم چه تعداد پروژه نیمه‌تمام در این شرکت وجود داشت و اکنون به چه تعداد رسیده و چه برنامه‌هایی برای اتمام این طرح‌ها دنبال می‌شود؟
یکی از اولویت‌های اصلی شرکت پایانه‌های نفتی ایران که ما ترسیم کردیم، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام بود که ۲۳ پروژه نیمه‌تمام از قبل وجود داشت که در یک‌سال گذشته ۱۳ مورد از آنها تعیین تکلیف و از این ۱۳ پروژه، ۶ پروژه به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان و ۷ میلیون یورو تأمین اعتبار و به مرحله آغاز به‌کار مجدد رسیدند.

شرکت پایانه‌های نفتی دارای ۵ پایانه صادراتی است، به تفکیک مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای این پایانه در چه مراحلی قرار دارند؟
شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌عنوان شرکتی فنی، تخصصی و عملیاتی برای اینکه به شکل مدرن و مبتنی بر فناوری‌های نو چه از نظر سخت‌افزار و چه نرم‌افزار اداره شود، باید براساس یک برنامه منسجم و منظم در راستای دستیابی به اهداف و برنامه‌های محوله حرکت کند. به همین منظور با انجام نشست‌های کارشناسی و مدیریتی برنامه‌های شرکت در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی و تدوین شد.
اهم این برنامه‌ها شامل رسوب‌زدایی و تعمیرات اساسی مخازن و ساخت مخازن جدید جهت ذخیره‌سازی مطلوب نفت خام و فرآورده‌های نفتی، نوسازی و بهینه‌سازی اسکله‌ها و گوی‌های شناور جهت صادرات پایدار نفت خام و میعانات گازی، بهینه‌سازی و نوسازی و ارتقای شناورهای عملیات دریایی جهت صادرات پایدار نفت خام و فرآورده‌های نفتی و بهبود و کیفیت سرعت عملیات، بازرسی و تعمیرات خطوط لوله جهت انتقال و صادرات مطلوب نفت خام و فرآورده، ارتقای سطح ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل، توسعه ساخت داخل، بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از کالای ایرانی و تمرکز بر استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، بهینه‌سازی و تعمیرات اساسی تأسیسات جانبی و پشتیبان در راستای ارتقای مدیریت دارایی‌های فیزیکی و افزایش کارایی آنها از جمله برنامه‌های این شرکت است.
توسعه سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی، ارتقا و پایداری زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری و افزایش سطح امنیت اطلاعات، بهبود و ارتقای سطح رضایت، سلامت و رفاه و تعلق کارکنان، مسئولیت‌های اجتماعی شرکت جهت ارتقای سطح رضایت جامعه و مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی، تعیین‌تکلیف پرونده‌های در حال رسیدگی در هیأت حل اختلاف و مراجع حقوقی جهت بهبود سطح مدیریت پروژه‌ها و افزایش تأثیرگذاری بر ذینفعان از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی شرکت است.

احداث مخازن ذخیره نفت خام به ظرفیت ۴ میلیون بشکه یکی از برنامه‌های این شرکت به شمار می‌رود. در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟
به این منظور طراحی اولیه انجام، شرح کار و برآورد پروژه آماده و به‌منظور تنوع بخشی در تأمین مالی پروژه‌ها و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق مدیریت کسب‌و‌کار شرکت ملی نفت ایران در حال انتخاب سرمایه‌گذار می‌باشیم.
همچنین انجام تعمیرات اساسی مخازن جهت افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن به‌صورت جدی در دستور کار می‌باشد.
در این راستا به‌دنبال تعلل‌های صورت‌پذیرفته و استنکاف پیمانکار قبلی مجری تعمیرات مخزن یک میلیون بشکه‌ای شماره ۲۶ پایانه خارگ از ادامه کار، به‌دلیل نیاز مبرم عملیاتی به مخزن جهت افزایش توان عملیات ذخیره‌سازی و ارتباط بی‌بدیل آن با تداوم صادرات نفت کشور و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت، با طی فرآیند مناقصه مربوطه، در حداقل زمان تشریفات انتخاب پیمانکار انجام و پروژه جهت تکمیل و بهره‌برداری، تحویل پیمانکار شد که بزودی این مخزن به بهره‌برداری می‌رسد.
در همین راستا تعمیرات مخزن شماره ۲۵ با پیشرفت خوبی در حال انجام است که با اتمام تعمیرات و در سرویس قرار گرفتن این مخازن، دو میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت کشور افزوده می‌شود.

پایانه نفتی خارگ، بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور به شمار می‌رود که ۹۵ درصد صادرات نفت‌خام کشور از این پایانه نفتی انجام می‌شود و این پایانه توان عملیاتی صادرات ۷ میلیون بشکه نفت‌خام در روز را دارد، برنامه این شرکت برای توسعه ظرفیت‌های این پایانه تا چه میزان بوده و منابع موردنیاز آن چقدر است؟
در سال گذشته اساس کار در شرکت پایانه‌ها براساس کار تیمی بود و با تلاش همه کارکنان تحقق پیدا کرد و طی این سال اعتبارات بسیار خوبی در بخش پروژه‌های توسعه‌ای، نگهداری، تعمیراتی، خرید و سرمایه‌ای اخذ شد.
بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار از هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران اخذ شد و برای سال‌جاری نیز برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و شرح نیازهایی تهیه شده که حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال شرح نیاز تهیه شده است.

یکی از برنامه‌های این شرکت نوسازی و مدرن‌سازی است، در راستای ارتقای شناورهای عملیاتی چه اقداماتی دنبال شده است؟
شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌عنوان یک شرکت فنی، عملیاتی و تخصصی، مسئولیت دریافت، ذخیره‌سازی، بارگیری و صادرات نفت خام کشور و میعانات گازی را برعهده دارد.
سیاست‌های کلان نظام، دولت سیزدهم و راهبردهای مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها و افزایش حداکثری صادرات نفت خام است.
شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌عنوان متولی انجام عملیات صادرات نفت خام و میعانات گازی باید آمادگی لازم را در راستای انجام مأموریت‌های محوله داشته باشد.
عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، نقش اصلی و تعیین‌کننده در به ثمر رساندن فرآیند صادرات نفت کشور ایفا می‌کنند و لازمه استمرار این فرایند مهم، تعمیرات، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی مداوم شناورهای عملیاتی از جمله یدک‌کش‌ها و قایق‌های بندگیر بوده و به عنوان یک سازمان چابک و توانمند باید از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده نماییم.
در راستای تقویت ناوگان دریایی با پیگیری‌هایی که انجام شده، شش فروند یدک‌کش به ناوگان دریایی شرکت اضافه شد و فرآیند خرید دو فروند شناور ASD ملکی هم وارد فاز مناقصه شده است که ضمن افزایش سرعت پهلودهی و جداسازی نفتکش، کیفیت پهلودهی و ایمنی افزایش پیدا می‌کند.
به دنبال رشد و توسعه در شرکت خواهیم بود، امیدواریم با تلاش و پیگیری مجدانه شاهد شرکتی مدرن و توسعه‌یافته در تمام ابعاد باشیم و این توسعه‌یافتگی را متوازن دنبال خواهیم کرد.

وضعیت پایانه نکا در سوآپ چگونه بوده و این پایانه چه پتانسیل‌هایی دارد؟
پایانه نفتی شمال یکی از مدرن‌ترین پایانه‌های نفتی دریای خزر است.
طراحی این پایانه بر‌اساس عملیات دریافت نفت خام، اندازه‌گیری، نمونه‌گیری، ذخیره‌سازی و امتزاج صورت پذیرفته و همه امکانات لازم برای انجام عملیات را دارا است.
پایانه نفتی شمال با در اختیار داشتن سه اسکله و متعلقات آن و همچنین دستگاه‌های اندازه‌گیری کارآمد یکی از پایانه‌های بسیار پیشرفته در حوزه کشورهای دریای خزر به شمار می‌آید و با تأسیسات و تجهیزاتی که دارد در زمره تأسیساتی حیاتی ما به شمار می‌رود و به‌عنوان یک ظرفیت استراتژیک محسوب می‌شود. مجموعه پایانه نفتی شمال یک پتانسیل مهم جهت انجام تبادلات لازم برای سوآپ نفت و میعانات نفتی در مرکز کشور محسوب می‌شود. بدیهی است این شرکت آمادگی کامل جهت اجرای مأموریت‌های محوله از سوی شرکت ملی نفت را داراست.

پایانه نفتی جاسک در سال‌های گذشته و با توجه به نواقص عدیده‌ای که در اجرا داشت، به ‌صورت زودهنگام به بهره‌برداری رسیده بود، اما نواقص بسیاری داشت که به دولت سیزدهم به ارث رسید، در حال حاضر برای رفع نواقص آن چه اقداماتی صورت گرفته و صادرات مستمر از این پایانه چه زمانی آغاز می‌شود؟
پروژه پایانه نفتی جاسک در حال انجام مراحل تکمیلی است که متولی ساخت آن شرکت نفت‌و‌گاز پارس بوده که مقرر است پس از تکمیل، تحویل شرکت پایانه‌های نفتی ایران شود.
این پایانه در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری خواهد شد که در فاز نخست توانایی ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت را دارد.
پایانه جاسک در سه فاز تعریف شده است که ظرفیت ۳۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی را دارد، با راه‌اندازی این پایانه این توانمندی را خواهیم داشت که عملیات صادرات نفت کشور به غیر از خلیج‌فارس از سواحل دریای عمان نیز انجام شود.
همچنین اعتبارات لازم جهت تأمین نیازمندی‌های عملیاتی بهره‌برداری نظیر اجاره یدک‌کش، خرید قایق، رفع آلودگی و... تأمین و تخصیص داده شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی