ظرفیت صادرات سالانه یک میلیون تن مرغ از کشور

باید سیاست‌ها در جهت حمایت از تداوم صادرات باشد. طعم و قیمت مناسب مرغ ایرانی یک مزیت برای صادرکنندگان محسوب می‌شود

وضعیت تولید مرغ از بهمن ماه سال گذشته به روندی تثبیت‌شده‌ رسید به‌طوری که تولید از مصرف پیشی گرفت، از این‌رو تولید مازاد بر نیاز داخل با ضرورت انجام صادرات به سال‌جاری رسید. در حال حاضر جوجه‌ریزی در هر ماه به ۱۵۰ میلیون قطعه رسیده است و ظرفیتی که در کل کشور برای تولید گوشت مرغ فراهم شده حدود ۳.۵ میلیون تن در سال است که به‌طور کامل نیاز بازار داخل را پوشش می‌دهد و به‌جای ۱۲ ماه به میزان ۱۳ ‌ماه مرغ تولید می‌شود، درحالی که پیش از این میزان تولید در کشور در نقطه سربه‌سر قرار داشت.
با توجه به افزایش میزان تولید مرغ با توجه به رشد جوجه‌ریزی، بخشی از محصولات باید صادر شوند که این روند از اسفندماه سال قبل آغاز شد. در واقع در سال 1402 در چنین زمانی برای تأمین بازار داخل، واردات مرغ رقم خورد اما اکنون با تلاش تولیدکنندگان و همراهی مسئولان صادرات مرغ رقم خورده است. استمرار افزایش تولید منجر به عدم تغییر در قیمت‌ها برای هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۷۸ تا ۸۷ هزار تومان شده است.
بر‌اساس آمار در دو ماه ابتدایی سال قبل حدود ۲۰۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفت درحالی که در فروردین امسال ۱۳۶ میلیون قطعه و اردیبهشت ۱۵۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام گرفت. به این ترتیب در مجموع به‌طور میانگین رشدی حدود ۴۰ درصدی در میزان جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورده است.
به‌طور میانگین ماهیانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تولید می‌شود که به سمت واحدهای پرورشی گسیل می‌گردد. بنابر آمار روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن معادل ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز کشور است که بر این اساس ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگو است.
تأمین بموقع نهاده‌های دامی
یکی از دلایل اصلی در افزایش میزان جوجه‌ریزی تأمین نهاده‌های دامی بود. بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی تا ۶ ماه آینده در حوزه تأمین نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد که این موضوع به پویایی صنعت طیور کمک می‌کند.
سال گذشته در تأمین نهاده‌های دامی مشکلاتی وجود داشت اما با تمهیدات درنظر گرفته شده از مرداد ماه به بعد مشکل ثبت سفارش نهاده دامی مرتفع شد. این سیاستگذاری موجب شد تا تولیدکنندگان با اطمینان خاطر بیشتری به تولید بپردازند که این امر منتج به افزایش جوجه‌ریزی، ثبات بازار و تبدیل از واردکننده به صادرکننده شد.
 
صادرات؛ تنظیم‌گر بازار مرغ و تخم‌مرغ
صادرات مرغ به بعضی از کشورهای همسایه در جهت تنظیم بازار و به نوعی نقش تنظیم‌گری دارد، ضمن اینکه صادرات ابزاری برای بهبود کیفیت گوشت مرغ نیز بوده است. از اسفندماه سال ۱۴۰۲ که به صورت محدود و آزمایشی صادرات مرغ انجام شد تا نیمه‌های خردادماه جاری در مجموع ۳ هزار و ۷۵۰ تن صادرات مرغ صورت گرفته است.
در حقیقت تبدیل شدن به صادرکننده از یک واردکننده طی چند ماه توسط پیگیری و تلاش پرورش‌دهندگان سراسر کشور انجام گرفته است، اگرچه تولیدکنندگان مرغ و طیور اذعان می‌کنند در راستای سیاست وزارت جهاد جوجه‌ریزی را افزایش دادند که در نتیجه به سبب تولید بالا، ماه‌های پرمصرف را بدون تنش پشت‌سر گذاشته‌اند، اما باوجود افزایش سرمایه‌گذاری بالا ناشی از ازدیاد جوجه‌ریزی‌ها، مرغداران نه تنها سودی عایدشان نشد، بلکه در حال زیان هم هستند که با استمرار این روند تولید دچار چالش می‌شود.
علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با تأکید بر اینکه ظرفیت صادراتی کالاهای اساسی قدرت چانه‌زنی ایران را در ارتباطات بین‌المللی تحکیم می‌بخشد، گفته است باید سیاست‌ها در جهت حمایت از تداوم صادرات باشد که طعم و قیمت مناسب مرغ ایرانی یک مزیت برای صادرکنندگان محسوب می‌شود و ظرفیت صادرات سالانه یک میلیون تن در کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه صادرات بخصوص به عراق کمی کند شده است، می‌گوید: بازار عراق به نوعی به اشباع رسیده است و با این وجود به دنبال بازارهای دیگر هستیم.
این مقام صنفی با اشاره به لزوم افزایش بازارهای هدف صادراتی بیان می‌کند: ما سعی داریم بخشی از نیاز بازار ۴۰۰ میلیون نفری اطراف را پوشش بدهیم و در این راستا بازار کشورهای عمان، ازبکستان و تاجیکستان در دست اقدام است. 

جستجو
آرشیو تاریخی