رشد ۹۲ درصدی آموزش‌های مهارتی به کارگران در محیط کار واقعی


 
ارائه آموزش‌های مهارتی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توانمندی نیروی کار است که دراین‌باره سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در دولت سیزدهم اقدام به توسعه آموزش‌های مهارتی و فنی کرده است به گونه‌ای که آمارها نشانگر رشد ۹۲ درصدی تعداد واحد پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی است. واحدهای آموزش در محیط کار واقعی در بنگاه‌های اقتصادی، واحدهای تولیدی و صنعتی راه‌اندازی می‌شود از این طریق نیروی کار از نزدیک می‌تواند با محیط کار آشنا شده و نسبت به کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای اقدام کند این واحدها آموزش‌ها را به صورت علمی و عملی به نیروی کار و جویندگان کار آموزش می‌دهند. در محیط کار واقعی، مهارت و شایستگی‌های مورد نیاز از استادکار به مهارت‌آموز، همزمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمات صورت می‌گیرد، ضمن اینکه آشنایی با محیط کسب‌وکار، کسب تجربه و آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی؛ حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی؛ کمک به بنگاه‌های فعال به‌منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند؛ کاهش هزینه‌های جذب و به‌کارگیری نیروهای فاقد مهارت؛ استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاه‌های اقتصادی از مهم‌ترین دستاوردهای این نوع آموزش است. بسیاری از کارشناسان حوزه کار معتقد هستند که نیاز بازار کار به نیروهای کارآمد، متخصص و آموزش دیده است که این امر نه تنها موجب رضایت کارفرمایان می‌شود بلکه به افزایش بهره‌وری و تولید منجر خواهد شد این در حالی است که در دولت‌های گذشته به مسأله آموزش‌های مهارتی کمتر توجه می‌شود و مورد غفلت قرار گرفته بود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم و سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور به‌عنوان متولی ارائه آموزش‌های مهارتی در کشور هستند که در این دولت موضوع تخصص‌گرایی و مهارت‌افزایی را در دستور کار قرار دادند اکنون بعد از گذشت هزار روز از خدمات دولت جمهور شهید شاهد آمارهایی از رشد مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای و تعداد آموزش‌دیده هستیم.
نهضت مهارت‌آموزی در این دولت با هدف ارائه آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای برای ۱۹ گروه هدف مانند جوانان جویای کار، دانشجویان، دانش‌آموختگان، بانوان سرپرست خانوار، معلولان سربازان و زندانیان اختصاص یافت که این آموزش‌ها با همکاری بخش خصوصی و دولتی ارائه می‌شود.
 
ورود نیمی از جمعیت مهارت‌آموز به بازار کار
مقایسه گزارش عملکرد سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم نشان می‌دهد که ارائه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم با رشد 2 برابری همراه بوده است و نیمی از جمعیت آموزش‌دیدگان وارد بازار کار شده‌اند. همچنین در بخش صدور گواهینامه مهارت برای کارآموزان، میزان صدور گواهینامه مهارتی در دولت دوازدهم یک میلیون و ۳۴۹ هزار نفر بوده است در حالی که طی سال‌های فعالیت دولت سیزدهم با رشد ۷۲ درصدی به بیش از ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار نفر رسیده است.
براساس داده‌های رسمی‌ این سازمان آمارها نشانگر رشد خدمات آموزشی و مهارتی است در همین راستا افزایش ۱۱۹۴ درصدی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد، رشد ۳۲ درصدی آموزش در بخش دولتی و غیردولتی، رشد ۴۲ درصدی سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و رشد ۹۲ درصدی تعداد واحد پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی از مهم‌ترین دستاوردها در این دولت است.
 
آموزش 4 میلیون و 700 هزار مهارت‌آموز در دولت سیزدهم
در دولت شهید آیت‌الله رئیسی، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ـ دوره آموزش مهارتی به متقاضیان و افراد جویای کار ارائه شده است که آمارها نشانگر رشد 33 درصدی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.
طبق گفته مهرداد عظیمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت سیزدهم صدور مجوز تأسیس آموزشگاه‌های فنی وحرفه‌ای ۱۱۹۴ درصد رشد داشته و تعداد مجوزهایی که برای تأسیس آموزشگاه در سال ۱۴۰۲ صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز بوده است. در حال حاضر تعداد مجوزهای صادره یا تمدید شده برای تأسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم به بیش از ۴۱ هزار و ۷۹۰ مجوز رسیده است. بر‌اساس اعلام عظیمی، سال گذشته سنجش صلاحیت حرفه‌ای ۳۸ درصد رشد داشت و واگذاری امر آموزش‌های مهارتی به بخش خصوصی ۱۱۴۰ درصد افزایش یافت همچنین ایجاد ۲.۵ میلیون شغل و کاهش نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد از اقدامات مؤثر و قابل توجه در سال گذشته بوده و موجب شده یکی از وعده‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه اشتغال محقق شود. بیش از ۶۰ درصد آموزش‌های سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود اکنون ۲۳ هزار آموزشگاه آزاد فعال در کشور مشغول فعالیت هستند که در بیش از 100 رشته تخصصی و فنی خدمات آموزشی را ارائه می‌کنند. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز با ۶۵۸ مرکز، ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی، فعالیت بیش از ۴۰ هزار مربی دولتی و غیردولتی و فعالیت بیش از ۴۰۰۰ مرکز جوارکارگاهی، سکاندار ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی به افراد جویای کار و نیروهای مشغول در کارگاه‌هاست.

جستجو
آرشیو تاریخی