۸ هزار میلیارد تومان طرح گازرسانی «یادگار ابراهیم» در خراسان رضوی

در دولت مردمی بیشترین خانوار روستایی و بیشترین واحد تولیدی صنعتی یعنی 22 هزار خانوار و 1200 واحد با اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان گازرسانی شده‌اند


 
عملیات اجرایی ۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان پروژه گازرسانی در خراسان رضوی به یاد و نام شهید جمهور و با عنوان طرح «یادگار ابراهیم» روز پنجشنبه آغاز و مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.
این طرح‌ها شامل مواردی چون بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز صالح آباد به تربت‌جام، بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۸۴ روستا در سطح استان شامل ۸ هزار و ۸۰۷ خانوار، بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۳۹۵ واحد تولیدی صنعتی در سطح استان با معدل ظرفیت‌سازی جایگزینی ۸ میلیون لیتر سوخت مصرفی سالانه، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گاز‌رسانی به ۹۵ هزار و ۵۰۰  واحد طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان و آغاز طرح جایگزینی ۲۵۰ هزار بخاری کم مصرف با هدف صرفه‌جویی ۲ میلیون متر مکعب گاز بخش خانگی بوده است. برای آشناتر شدن جزئیات این طرح‌ها بد نیست نگاهی به روند اجرای آنها بیندازیم.
در پی افت شدید فشار و قطع گاز شهر تربت جام در زمستان ۱۴۰۱ و با دستور رئیس جمهور شهید، وزیر نفت در میدان حاضر شد و در ارتباط زنده با ریاست جمهور شهید دستور تقویت خط انتقال شهر تربت جام صادر شد. بدین ترتیب بلافاصله کار طراحی، مسیریابی و سفارش‌گذاری کالا آغاز شد، به‌طوری که در ظرف مدت کمتر از دو ماه مطالعات به اتمام رسید.
 لوله و اتصالات و شیرآلات مورد نیاز پروژه سفارش‌گذاری و عملیات اجرایی نیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز و کل پروژه در ظرف مدت کمتر از ۷ ماه به پایان رسید که رکوردی در اجرای خطوط انتقال محسوب می‌شود. در این پروژه بالغ بر ۳۰ گروه کاری در سه شیفت به‌صورت شبانه‌روزی مشغول به کار بودند.
در زمستان ۱۴۰۲ باوجود افزایش شدید مصارف به‌دلیل مورد بهره‌برداری قرار گرفتن خط انتقال تقویتی صالح آباد به تربت جام هیچگونه افت فشاری در منطقه تربت‌جام و شهرها و روستاهای حومه آن اتفاق نیفتاد و مردم و صنعتگران منطقه زمستان را با گرمای گاز سپری کردند.
در دولت مردمی سیزدهم جهش قابل توجهی در زمینه گازرسانی اتفاق افتاد به نحوی که بیشترین خانوار روستایی و بیشترین واحد تولیدی صنعتی یعنی ۲۲ هزار خانوار و ۱۲۰۰ واحد با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان گازرسانی شده‌اند.
هم اکنون تعداد ۲ هزار و ۷۱۰ روستا از نعمت گاز برخوردار بوده و ۷۰ روستا نیز در مرحله اجرا قرار دارند.
با اتمام پروژه‌های گازرسانی ۱۰۰ درصد خانوار روستایی واجد شرایط استان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد. همچنین در کنار آن عملیات اجرایی گازرسانی به تنها شهر باقی مانده در استان (باجگیران) در دولت سیزدهم آغاز شد.
یکی دیگر از طرح‌های قابل توجه گازرسانی که مورد بهر‌ه‌برداری قرار گرفت، گاز‌رسانی به صنایع استان بود که با بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۳۹۵ واحد تولیدی صنعتی در سطح استان با معدل ظرفیت‌سازی جایگزینی ۸ میلیون لیتر سوخت مصرفی سالانه محقق شد.
تعداد صنایع بهره‌مند از گاز در ابتدای دولت سیزدهم ۱۴ هزار و  ۷۵۴ صنعت بوده که در دولت سیزدهم، تعداد صنایع بهره‌مند از گاز به ۱۷ هزار و ۵۵۹ رسید که بیانگر رشدی بالغ بر ۱۹ درصد است.
تعداد ۲۸۰۵ صنعت گازدار شده (۱۲۰۰ واحد تولیدی صنعتی مشمول مصوبه شورای اقتصاد بوده که هزینه‌ای بابت احداث خط اختصاصی از واحد تولیدی/ صنعتی دریافت نشده است).
با توجه به سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم گازرسانی به واحدهای طرح مسکن ملی یکی از اولویت‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز بوده که در همین زمینه گازرسانی به ۹۵ هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان خراسان رضوی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. دست آخر آغاز طرح جایگزینی ۲۵۰ هزار بخاری کم مصرف با هدف صرفه‌جویی ۲ میلیون متر مکعب گاز بخش خانگی در دستور کار قرار گرفت.
مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین رونمایی از طرح‌های گازرسانی در خراسان رضوی که با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و جمعی از وزرای دولت سیزدهم در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز به برکت خون شهید رئیسی و یارانش پروژه‌های گازرسانی به روستاها، واحدهای نهضت مسکن ملی، واحدهای تولیدی صنعتی، خط تقویتی انتقال گاز صالح‌آباد به تربت جام و طرح جایگزینی ۲۵۰ هزار بخاری کم مصرف در خراسان رضوی آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی به‌دلیل دوری از منابع گازی جنوب شرق کشور در زمستان دچار ناترازی مقطعی گاز می‌شود، افزود: این موضوع در سال ۱۴۰۱ با قطع گاز بخشی از شهر تربت جام خود را نشان داد اما با دستور رئیس جمهور شهید و وزیر نفت، پروژه‌ای با عنوان خط انتقال تقویتی گاز صالح آباد به تربت جام به طول تقریبی ۷۵ کیلومتر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان توسط  قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اجرایی شد.
چگنی ادامه داد: بهره‌برداری از این طرح در کمتر از ۷ ماه موجب ثبت یک رکورد کاری در تاریخ صنعت گاز شد که نتیجه آن پایداری شبکه گازرسانی در زمستان سال ۱۴۰۲ با وجود افزایش شدید مصارف گاز در استان بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در طرح یادگار ابراهیم، ۸۴ روستای جدید خراسان رضوی با ۸ هزار و ۸۰۷ خانوار و ۳۹۵ واحد تولیدی صنعتی دیگر استان با ظرفیت جایگزینی ۸ میلیون لیتر سوخت مصرفی سالانه گازدار شده و زمینه آبادانی، رفاه و توسعه استان را شتاب خواهد داد.
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این مطلب که یکی از ابتکارات دولت سیزدهم اجرای نهضت ملی مسکن بود، گفت: شرکت ملی گاز ایران نیز در کنار دولت خدمتگزار زیرساخت اجرای این طرح را فراهم کرد. امروز با دستور سرپرست ریاست جمهوری، عملیات اجرایی گازرسانی به ۹۵ هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: بخشی از موضوع ناترازی گاز منطقه شرق کشور ناشی از وسایل راندمان پایین در بخش خانگی است، از این‌رو شرکت ملی گاز امروز طرح جایگزینی ۲۵۰ هزار بخاری کم مصرف با هدف صرفه‌جویی ۲ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی این استان را آغاز می‌کنند.
به گفته چگنی، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در اولویت تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های راندمان بالا قرار دارند و امیدواریم با مشارکت سرمایه‌گذاران بومی استان و اجرای این طرح بخشی از ناترازی گاز شمال و شمالشرق کشور برطرف شود. 
در چهارچوب طرح «یادگار ابراهیم» که مزین به نام شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است، ۱۰۹ پروژه از مجموع ۱۲ دستگاه اجرایی و ۱۰ دستگاه ملی با اعتبار بیش از ۱۴۲ همت در خراسان رضوی رونمایی شد.

دولت سیزدهم سرعت گازرسانی در خراسان رضوی را افزایش داد
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز گفت: بیش از ۲ هزار و ۸۰۵ واحد 
تولیدی - صنعتی جدید استان با تأکید رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم در سه سال گذشته، از خدمات گازرسانی بهره‌مند شدند.
حسن افتخاری در حاشیه آیین رونمایی از طرح‌های گازرسانی در خراسان رضوی که با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از وزیران دولت سیزدهم در مشهد برگزار شد، تصریح کرد: دولت سیزدهم با توجه به اهمیت گاز طبیعی و نقش آن در اقتصاد و توسعه، گام‌های بلندی را برای تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در خراسان رضوی برداشت به نحوی که بیشترین خانوار روستایی و بیشترین واحد تولیدی، صنعتی معادل ۲۲هزار خانوار و ۲ هزار و ۸۰۵ واحد، گازرسانی شد.
وی با بیان اینکه اکنون ۲۷۱۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردار است و پروژه گازرسانی به ۷۰ روستا نیز در حال اجراست، افزود: با تکمیل پروژه‌های گازرسانی، ۱۰۰ درصد خانوار روستایی واجد شرایط استان به شبکه گاز کشور متصل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی ادامه داد: در بخش شهری نیز عملیات اجرایی گازرسانی به شهر باجگیران به‌عنوان تنها شهر باقی‌مانده استان در دولت سیزدهم آغاز شد. افتخاری تعداد صنایع بهره‌مند خراسان‌رضوی از نعمت گاز در ابتدای دولت سیزدهم را ۱۴ هزار و ۷۵۴ صنعت اعلام کرد و گفت: با گازرسانی به ۲ هزار و ۸۰۵ واحد تولیدی صنعتی جدید در دولت سیزدهم، این عدد به ۱۷ هزار و ۵۵۹ رسید که بیانگر رشد ۱۹ درصدی است.
وی یادآور شد: اجرای پروژه خط تقویتی انتقال گاز صالح‌آباد به تربت جام در زمستان سال ۱۴۰۱ و در پی افت فشار و قطع گاز بخشی از شهر تربت جام با دستور رئیس‌جمهور شهید و وزیر نفت، از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) آغاز شد.

جستجو
آرشیو تاریخی