تبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان به ۵ برابر افزایش یافت

وزیر نیرو گفت: حجم روابط ایران و کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در گذشته کاهش یافته بود، اما با رویکرد دولت سیزدهم این روابط توسعه یافت و اکنون حجم تبادلات ایران و تاجیکستان به پنج برابر رسیده است.
علی اکبر محرابیان در حاشیه چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دیدار با «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با بیان اینکه حجم روابط دو کشور ایران و کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در گذشته کاهش یافته بود، افزود: رئیس جمهور شهید خواستار توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه بودند و اعتقاد قابل توجهی به گسترش این روابط داشتند.
 وی با بیان اینکه روابط ایران و تاجیکستان به میزان پنج برابر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: نخستین سفر رئیس جمهور شهید پس از انتخاب شدن به کشور تاجیکستان بود.
 محرابیان با دعوت از وزیر انرژی تاجیکستان برای حضور در اجلاس آتی شورای حکام آب در تهران گفت: اجلاس مهم آب که چندی پیش در شهر دوشنبه برگزار شد، بسیار موفق بود و لازم است نتایج آن پیگیری شود.
 وزیر نیرو ادامه داد: همچنین مؤسسه تحقیقات آب ایران برای انتقال تجربیات خود بویژه در خصوص مدیریت یخچال‌های در حال آب شدن در کشور تاجیکستان آمادگی دارد.
 محرابیان با اشاره به فعال بودن شرکت‌های ایرانی در پیشبرد عملیات احداث سد راغون افزود: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران با دارا بودن تجربه و دانش و نیز نیروهای مجرب چنانچه در کشور تاجیکستان حمایت شوند، می‌توانند در پیشبرد پروژه‌های مختلف آبی و برقی در این کشور حضور فعالی داشته باشند.
 وی به سابقه حضور شرکت فراب در کشور تاجیکستان اشاره کرد و گفت: شرکت فراب یکی از شرکت‌های موفق در صادرات خدمات فنی و مهندسی است و اخیراً به دنبال فعالیت این شرکت در کشور سریلانکا پروژه بزرگ اومااویا به بهره‌برداری رسید.
 محرابیان بیان کرد: در ادامه این همکاری‌ها، شرکت فراب در کنار سایر شرکت‌های ایرانی در پیشبرد پروژه سد راغون می‌توانند حضور مؤثری داشته باشند.
 وی همچنین با پیگیری مسائل و مشکلات شرکت‌های همکار در پروژه‌های آبی و برقی تاجیکستان بر حل این مسائل و مشکلات تأکید کرد.

اتصال برق ازبکستان به ترکمنستان و ایران با هدف تبادل برق
وزیر نیرو در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تأمین تجهیزات در بخش انرژی خبر داد و گفت: اتصال شبکه برق ازبکستان به ترکمنستان و سپس ایران، امکان تبادل برق را برای کشورهای منطقه بخصوص در دوره اوج بار مصرف تابستان و زمستان فراهم می‌آورد.
علی‌اکبر محرابیان، با اشاره به قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ساخت تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تولید تجهیزات در جمهوری اسلامی ایران با قیمت رقابت‌پذیر آمادگی همکاری با ازبکستان را دارند.
وی گفت: در صورت اتصال شبکه برق ازبکستان به شبکه برق ترکمنستان، امکان تبادل برق با ازبکستان و مدیریت اوج مصرف در تابستان و زمستان فراهم می‌شود.
محرابیان گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به آینده انرژی، بر اهمیت محورهایی چون ایجاد بازار برق منطقه‌ای بین کشورهای عضو، ارتقای امنیت انرژی، توسعه ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های برقی، توسعه فنی و تجاری‌سازی منابع ذخیره‌ساز انرژی و خودروهای برقی، توجه به مقوله‌ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تبادل دانش فنی و همکاری‌های علمی و تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی برای همکاری‌های مشترک تأکید دارد.
وزیر نیرو گفت: ایجاد یک بازار برق منطقه‌ای بین کشورهای عضو، با بهره‌گیری از ظرفیت تولید برق بیش از ۴۰۰۰ گیگاوات، می‌تواند به پایداری و افزایش بهره‌وری شبکه‌های برق کشورها کمک کند. این بازار، امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مشترک و بهره‌برداری بهینه از تمام منابع را فراهم می‌کند؛ هرچند که لازمه این امر، ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و هماهنگی قوانین و مقررات است. در این خصوص، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌دهد کارگروهی برای امکان‌سنجی و بررسی ابعاد و مراحل شکل‌گیری هاب انرژی سازمان همکاری شانگهای تشکیل شود.
وی بیان کرد: ارتقای امنیت انرژی در کشورهای عضو این پیمان، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی به عنوان دو بازوی مهم و اقدام اساسی در حوزه امنیت انرژی شناخته می‌شوند.
 محرابیان تأکید کرد: در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت بالا و بالقوه موجود در کشورهای عضو، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه‌ این منابع شود. از سوی دیگر، افزایش بهره‌وری انرژی از طریق بهبود فرایندها و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها کمک کند. بر این اساس، بالفعل کردن این پتانسیل‌ها، فقط با افزایش همکاری‌های بین اعضا از طریق تبادل تجربیات و دانش فنی و ایجاد مکانیزم‌های تأمین منابع مالی مشترک میسر خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی