کاهش 8.5 درصدی تعداد بیکاران و افزایش 3.2 درصدی شاغلان در سال 1402

تراز بازار کار مثبت شد

رشد نرخ مشارکت توأمان با افزایش اشتغال از این حکایت دارد که بازار کار از انباشت تقاضا جلوگیری کرده است

اشتغالزایی سال 1402 با نام ابراهیم رئیسی، گره خورده است. آنجا که نتایج درخشان بازار کار با عملکرد شهید جمهور به بار نشسته است. چنانچه بازار کار سال گذشته را سال پایان ناترازی‌های بازار کار دانست. بازار کار سال گذشته، یکی از طلایی‌ترین سال‌های خود طی 26 سال اخیر را سپری کرد، نشان به آن نشان که در سال گذشته نرخ بیکاری به کف 26 ساله اخیر رسید و در کانال 8 درصد قرار گرفت. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی نیز با رشد مواجه شد و از مرز 41 درصد عبور کرد. بر این اساس، در سال گذشته از هر 100 نفر جویای کار، 92 نفر شاغل بودند و با اضافه شدن 774 هزار شاغل، مجموع شاغلان کشور برای نخستین بار پس از دوران کرونا به مرز 24 میلیون و 500 هزار نفر رسید. رشد نرخ مشارکت اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به‌صورت همزمان از بهبود بازار کار در این سال حکایت دارد. بر پایه داده‌های ارائه شده مرکز آمار ایران از وضعیت سال ۱۴۰۲، شاخص‌های مذکور در زنان و مردان نیز در مقایسه با سال 1401 مثبت بوده است.

 اشتغالزایی سال ۱۴۰۲ با نام ابراهیم رئیسی، گره خورده است. آنجا که نتایج درخشان بازار کار با عملکرد شهید جمهور به بار نشسته است. چنانچه بازار کار سال گذشته را سال پایان ناترازی‌های بازار کار دانست.
بازار کار سال گذشته، یکی از طلایی‌ترین سال‌های خود طی ۲۶ سال اخیر را سپری کرد، نشان به آن نشان که در سال گذشته نرخ بیکاری به کف ۲۶ ساله اخیر رسید و در کانال ۸ درصد قرار گرفت. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی نیز با رشد مواجه شد و از مرز ۴۱ درصد عبور کرد.
بر این اساس، در سال گذشته از هر ۱۰۰ نفر جویای کار، ۹۲ نفر شاغل بودند و با اضافه شدن ۷۷۴ هزار شاغل، مجموع شاغلان کشور برای نخستین بار پس از دوران کرونا به مرز ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید.
رشد نرخ مشارکت اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به‌صورت همزمان از بهبود بازار کار در این سال حکایت دارد.
بر پایه داده‌های ارائه شده مرکز آمار ایران از وضعیت سال ۱۴۰۲، شاخص‌های مذکور در زنان و مردان نیز در مقایسه با سال ۱۴۰۱ مثبت بوده است.
 
ثبت نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی
بررسی‌های آماری حاکی از آن است که نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۱ معادل ۹ درصد بوده که با ۰.۹ واحد درصد کاهش به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.
نرخ بیکاری مردان در این سال با کاهش ۱.۱ درصدی از ۷.۷ به ۶.۶ درصد رسید. نرخ بیکاری زنان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵.۸ درصد بوده که با کاهش ۰.۸ درصدی در سال گذشته، نرخی معادل ۱۵ درصد را تجربه کرده است.
 
ثبت نرخ مشارکت اقتصادی بیش از ۴۱ درصدی
نرخ مشارکت کل کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده، چنانچه نرخ مشارکت در سال ۱۴۰۱، معادل ۴۰.۹ درصد بوده که به ۴۱.۳ درصد در سال گذشته افزایش یافت.
بررسی آمار نرخ مشارکت به تفکیک زنان و مردان نیز روند صعودی مشابه را نشان می‌دهد. بر این اساس نرخ مشارکت مردان از ۶۸.۲ درصد در سال ‍۱۴۰۱ به ۶۸.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ و نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۲ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرد.
 
اشتغالزایی ۷۷۴ هزار نفری
در سال گذشته نسبت اشتغال یعنی نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار با ۰.۷ درصد افزایش از ۳۷.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۷.۹ درصد در سال گذشته رسید.، یعنی تعداد شاغلان با رشد ۷۷۴ هزار نفری به ۲۴ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسید.
در مردان این نسبت با رشد ۰۹. درصدی به ۶۳.۹ درصد رسید و در زنان نیز از ۱۱.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.
 کاهش اشتغال ناقص
کاهش اشتغال ناقص یکی دیگر از مواردی بوده که در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاده است. این نرخ با کاهش ۱.۳ درصدی از ۲۶.۹ به ۲۵.۶ درصد در سال ۱۴۰۲ افت کرد. به عبارتی تعداد شاغلان ناقص به ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار نفر رسید.
به طور کلی بررسی نرخ مشارکت افزایشی و نرخ بیکاری کاهشی در سال گذشته حاکی از آن است که وضعیت نیروی کار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بهبود پیدا کرده و وضعیت بهتری را تجربه کرده است.
 
رشد ۲.۲ درصد تعداد اشتغالزایی نسبت به ورودی‌های جدید به سن کار
آنچه بیش از همه در بازار کار کشور مشاهده می‌شود و نشان از بهبود فضای کسب‌وکار و تأثیر مثبت آن بر بازار کار داشته، این است که رشد اشتغال خالص ایجاد شده در مقایسه با افزایش میزان ورودی‌های جدید به سن کار ۲.۲ درصد رشد داشته است.
بدین معنا که در سال ۱۴۰۲، ۷۵۷ هزار نفر به جمعیت کار اضافه شدند، اما در مقابل ۷۷۴ هزار شغل جدید نیز به بازار کار اضافه شد که نشان از رشد ۲.۲ درصد رشد اشتغالزایی بازار کار نسبت به ورودی‌های جدید به سن کار بوده است.
این گزاره از این حکایت دارد که بازار کار در سال گذشته، با استفاده از برنامه‌ریزی‌های مشخص از انباشت تقاضا جلوگیری کرده است.
نکته دیگر آنکه در سال گذشته ۵۷۳ هزار نفر به جمعیت فعال اضافه شدند و تعداد آنها با افزایش ۲.۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه شده است. در پایان پارسال، ۲۶ میلیون و ۶۳۸ هزار نفر یا بیمار بوده یا جویای کار یا شاغل بوده‌اند که از این میزان تنها ۸.۱ درصد بیکار بوده و ۹۱.۹ درصد شاغل بوده‌اند. به عبارتی در سال گذشته از هر ۱۰۰ نفر ۹۲ نفر شاغل بوده و ۸ نفر دیگر امیدوار به یافتن کار بوده‌اند.
 رشد ۵.۹ درصدی تعداد جمعیت شاغل زنان
بررسی داده‌های مرکز آمار از وضعیت بازار کار در سال ۱۴۰۲ از زاویه دیگر نشان می‌دهد، رشد مشارکت اقتصادی مردان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱.۴ درصدی مواجه بوده است. بدین معنا که تعداد جمعیت مردان فعال درحوزه کار در سال گذشته با افزایش ۳۱۴ هزار نفری به ۲۲ میلیون و ۴۱ هزار نفر رسید.
 در این میان، تعداد جمعیت فعال زنان با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است. در این سال رشد جمعیت فعال ۵.۹ درصد بوده و تعداد آنها با ۲۵۹ هزار نفر افزایش به ۴ میلیون و ۵۹۶ هزار نفر رسید.
 رشد ۳.۲ درصدی تعداد شاغلان
تعداد شاغلان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۳.۲ درصدی روبه‌رو شد. چنانچه در سال گذشته ۷۷۴ هزار نفر به تعداد آنها اضافه شد و شاغلان کشور به مرز ۲۴ میلیون و۵۰۰ هزار نفر رسید.
در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۱۹ هزار شاغل مرد به شاغلان این گروه اضافه شد و از رشدی برابر ۲.۵ درصد مواجه بوده است.
تعداد شاغلان زن در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، با رشد بی‌سابقه ۷ درصدی مواجه شده‌ است. در این سال ۲۵۵ هزار زن شاغل به شاغلان کشور افزوده شده که تعداد آنها را به ۳ میلیون و ۹۰۷ هزار نفر رساند.

جستجو
آرشیو تاریخی