پیش‌بینی رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در سال گذشته گفت: ترانزیت امسال نیز با سرعت مشابه در حال پیشرفت است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری به رشد ۱۰۰ درصدی برسد و ترانزیت جاده‌ای رکورد بیش از ۲۴ میلیون تن را ثبت کند.
مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه پروژه‌های بزرگراهی در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ امروز استان گفت: در سه سال دولت سیزدهم با همه کمبودها به اندازه ۴۰ سال گذشته عملیات احداث بزرگراه در استان اجرا شده که بیانگر رشد ۱۰۰ درصدی در این حوزه است. 
وی افزود: تا قبل از دولت سیزدهم به طور متوسط سالانه ۷.۵ کیلومتر عملیات ساخت بزرگراه در استان اجرا شده بود که با احتساب اجرای ۳۴۰ کیلومتر در دولت سیزدهم، به طور متوسط سالانه بیش از ۱۱۲ کیلومتر عملیات بزرگراه‌سازی در سطح استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است.  وزیر راه و شهرسازی گفت: سال گذشته بیش از ۳۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در کل کشور احداث شده که ۱۰۰۰ کیلومتر آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با متوسط اجرای روزانه یک کیلومتراست.  بذرپاش بیان کرد: بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های راهداری در استان اجرا شده که شامل عملیات بهسازی، روکش آسفالت، راه‌های روستایی، پایانه مرزی میرجاوه و راه شریانی و بهسازی معابر اصلی و فرعی و... است. وی یادآور شد: بیش از ۱۸۲ کیلومتر باند دوم امروز در سطح استان افتتاح می‌شود؛ اما متأسفانه نشد که این پروژه‌ها و محور مواصلاتی بسیار مهم زاهدان-زابل که در مراحل پایانی قرار دارد با حضور رئیس‌جمهور شهید که به طور خاص پیگیر پروژه‌های استان سیستان و بلوچستان بود به بهره‌برداری برسد. 
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه‌آهن چابهار-زاهدان و پروژه‌های مسکن و کریدورهای این استان و سایر بخش‌ها مثل آب شیرین کن، نشان دهنده دغدغه‌مند بودن شهید رئیسی نسبت به استان سیستان و بلوچستان بود.
بذرپاش با بیان این‌که «کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان نتایج خوبی در زمینه مراودات و تردد‌های تجاری داشت»، تصریح کرد: انتفاع اصلی آن دستاوردها برای استان سیستان و بلوچستان است. وی تصریح کرد: ترانزیت در سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشت و امسال با سرعت مشابه در حال پیشرفت است و پیش‌بینی می‌شود امسال به رشد ۱۰۰ درصد و رکورد ترانزیت جاده‌ای به بیش از ۲۴ میلیون تن برسد. 
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به رشد ترانزیت و همان‌طور که قبلاً عنوان شد ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی است، سال‌های آینده ظرفیت‌های اقتصادی بزرگی در پی رشد ترانزیت برای کشور فراهم می‌شود که ماحصل مجاهدت رئیس‌جمهور شهید در توافقات بین‌المللی بوده است.
 وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز بیش از ۳۴۰ کیلومتر عملیات بزرگراهی و ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان سیستان‌وبلوچستان اجرا شده گفت: در سفر امروز ۳۵۶۰ میلیارد تومان پروژه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به بهره‌برداری می‌رسد.  بذرپاش اظهار کرد: سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شهید هر روز پیگیر پروژه‌های استان سیستان و بلوچستان بود و سفر استانی خود را به تعویق انداخت تا پروژه‌ها آماده افتتاح و بهره‌برداری شوند و با دست پر میهمان مردم سیستان و بلوچستان شود که آن اتفاق، سوگ و اندوه را برای همه ما رقم زد.   وی افزود: امروز ۱۸۲ کیلومتر باند دوم بزرگراهی در پنج محور مواصلاتی با ارزش حدود هفت هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. 
وزیر راه و شهرسازی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز بیش از ۳۴۰ کیلومتر عملیات بزرگراهی در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده که عدد قابل توجهی است. این درحالی است که تا پیش از شروع دولت سیزدهم در مجموع ۳۳۰ کیلومتر عملیات بزرگراهی در این استان اجرا شده بود.
بذرپاش بیان کرد: در حوزه راه‌های روستایی نیز از ابتدای دولت حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث شده که بیانگر احداث روزانه یک کیلومتر عملیات راه‌سازی است. 
وی افزود: در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در حوزه‌های روکش و بهسازی آسفالت، پل‌ها و ابنیه فنی و پایانه مرزی میرجاوه اقدامات خوبی صورت گرفته است و در سفر امروز ۳۵۶۰ میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پروژه‌های جدیدی به ارزش ۱۰ هزارمیلیارد تومان نیز در این حوزه آغاز می‌شوند که شامل بهسازی و روکش آسفالت، پل و ابنیه فنی، پایانه مرزی ریمدان می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در تلاش هستیم تا خسارت‌های وارده به بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان به خاطر وقوع سیل ترمیم شود و در این راستا عملیات اجرایی ترمیم و بهسازی راه‌ها و ساخت مجدد پل‌ها در اسرع وقت آغاز شده است.  بذرپاش یادآورشد: راه‌ها در جنوب استان در دشت واقع شده‌اند و به همین خاطر در معرض آبگرفتگی قراردارند. به همین دلیل تدبیر بلند مدتی اندیشیده شده است تا ارتفاع راه‌ها اصلاح شود و آبراهه‌ها در زیرراه‌ها قرار بگیرند.
 همچنین با حضور  وزیر راه و شهرسازی، ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان سیستان و بلوچستان افتتاح شد.
 استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌های پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور است و رئیس جمهور شهید بارها در طول فعالیت دولت سیزدهم، مسکن را به‌عنوان اولویت این دولت بیان کرد و نهضت ملی مسکن را ابَر پروژه دولت برای رفع نیاز مردم می‌دانست.
برنامه ابلاغی چهار ساله طرح نهضت ملی مسکن به سیستان و بلوچستان حدود ۱۴۲ هزار واحد مسکونی است که تاکنون برای ساخت ۴۹ هزار و ۸۶۹ واحد شهری و روستایی پروانه ساختمانی صادر شده است. اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در این استان علاوه بر رونق واحدهای تولیدی فعال و راکد اشتغال برای ۵۲ هزار و ۸۷ نفر از افراد جویای کار را به همراه داشته است.
صنعت ساخت و ساز به‌عنوان یک صنعت پیشرو با هدف توسعه اقتصادی است که با رونق این بخش، دیگر صنایع نیز فعال می‌شوند و برعکس رکود در بخش مسکن تأثیر منفی در حوزه اقتصاد و اشتغال خواهد داشت و با آغاز طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت مردمی سیزدهم، شاهد تأثیرات مثبت آن در بازار مسکن هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی