تأمین چندبرابری نهاده‌ برای مرغداران

در پی تأمین نهاده‌های طیور و افزایش جوجه‌‌ریزی، رشد تولید پایدار مرغ یکی از عواملی بود که به ثبات بازار این محصول کمک کرد به‌طوری که میزان جوجه‌ریزی از ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه به ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون قطعه رسید

 
افزایش مصرف گوشت مرغ با توجه به کاهش مصرف گوشت قرمز در سبد خانوار ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد، بنابراین طبق آمارها وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌کند تا گوشت مرغ مورد نیاز کشور تأمین شود.
از آنجایی که تولید مرغ زنده و عرضه گوشت مرغ در بازار ارتباط مستقیمی با نهاده‌ها و هزینه‌‌های تمام شده دارد، در برخی مواقع قیمت این محصول در بازار با نوسان روبه‌رو می‌شود که با تلاش‌‌های وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در بحث تأمین بموقع نهاده‌های طیور تولیدکنندگان و تشکل‌‌های مربوطه با افزایش جوجه‌‌ریزی در هر دوره طی ماه‌های اخیر، کشور با افزایش عرضه گوشت مرغ و افت قیمت در بازار روبه‌رو شده است.
پیش از این مرغداران با تأمین نهاده‌های طیور روبه‌رو بودند که یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم تأمین بموقع نیاز نهاده‌های مرغداران بود، به‌طوری که از اواسط سال گذشته دولت اقدام به تأمین چند برابری نهاده‌ها کرد و با افزایش عرضه کنجاله سویا و ذرت در سامانه بازارگاه با قیمت‌های مصوب توانست به افزایش تولید و ثبات فعلی بازار مرغ کمک کند.
با این اقدام وضعیت توزیع نهاده‌های طیور در سامانه بازارگاه بهبود پیدا کرد و قیمت‌‌ها در بازار تعدیل شد اکنون به گفته فعالان صنعت مرغ، قیمت هر کیلو کنجاله سویا ۲۱ هزارو ۹۰۰ تومان و هر کیلو ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته‌ می‌شود در حالی‌که پیش از این قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به کیلویی ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود.
همچنین صنعت مرغ گوشتی کشور به دلیل کوتاه بودن مدت زمان دوره پرورش با نوسان قیمت جوجه یک‌روزه به‌عنوان یکی از نهاده‌های تولید روبه‌رو بود که به منظور تنظیم بازار از خرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۲) ماهانه یک تا سه میلیون قطعه تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه وارد کشور شد، اما به دلیل افت قیمت جوجه یک‌روزه و مرغ زنده در شهریور و مهرماه همان سال واردات متوقف شد.
در پی تأمین نهاده‌های طیور و افزایش جوجه‌‌ریزی، رشد تولید پایدار مرغ یکی از عواملی بود که به ثبات بازار این محصول کمک کرد به‌طوری که میزان جوجه‌ریزی از ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه به ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون قطعه رسید که موجب تأمین بازار داخلی شد تا جایی که در اسفندماه ۱۴۰۲ و دو ماهه اخیر سال ۱۴۰۳ کشور با مازاد تولید روبه‌رو شد.
مازاد تولید موجب افت قیمت مرغ زنده در واحدهای تولیدی شد تاجایی که به گفته برخی تولیدکنندگان همچنان در حال ضرر و زیان هستند اما در مقابل این موضوع بازار با وفور عرضه گوشت مرغ روبه‌روست به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری‌های کشور به زیر قیمت مصوب رسید که این امر باعث کاهش قیمت این محصول در بازار مصرف شد و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان به ۷6 تا ۸۵ هزار تومان رسید البته برخی از واحدهای صنفی دست به گرانفروشی می‌زنند و این محصول را کیلویی حدود ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این اقدام آنها گرانفروشی محسوب می‌شود. دولت سیزدهم برای حمایت از تولیدکننده داخلی دو راهکار را در پیش گرفت یکی اینکه مرغ مازاد را از تولیدکنندگان خریداری و ذخایر استراتژیک را از محل تولید داخل انجام دهد، در بخش دیگر صادرات را در این صنعت راه‌اندازی کرد به نحوی که در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ نخستین محموله گوشت مرغ به کشورهای هدف صادر شد و همچنان صادرات این محصول برای کمک به صنعت ادامه دارد.
سیاست وزارت جهاد کشاورزی پایداری تولید صادرات محور است بنابراین به گفته برخی مسئولان امر قرار است میزان جوجه‌ریزی به ۱۷۰ میلیون قطعه در ماه برسد که این اقدام باعث می‌شود صادرات این محصول تداوم پیدا کند و ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

تطابق جوجه‌ریزی با برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی
در همین خصوص «علی ابراهیمی» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور از تداوم افت قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده زیر قیمت مصوب خبرداد و گفت: از مردادماه سال گذشته تاکنون تولید بر مصرف داخلی غلبه داشته و همین امر باعث شده که طی چند ماه اخیر تنش قیمتی در بازار مرغ نداشته باشیم و در حال حاضر میزان جوجه‌ریزی با برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی مطابقت دارد و حتی در برخی دوره‌ها بیشتر انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: طبق آمارها در اردیبهشت ماه امسال ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورشی انجام شد که علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی و تأمین ذخایر استراتژیک، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ هزار تن از این محصول به کشور عراق صادر شده است.
ابراهیمی هدفگذاری صادرات گوشت مرغ را تا پایان خردادماه ۱۲ هزار تن عنوان کرد و افزود: با توجه به بازار داخلی و اینکه بازار هدف ما تحت تأثیر قرار نگیرد، به صورت حساب شده و تدریجی مرغ صادر می‌کنیم.
وی دستیابی به بازارهای جدید صادراتی را از اقدامات مهم دانست و تصریح کرد: اکنون گوشت مرغ ایران به بازار عراق صادر می‌شود اما برای دستیابی به بازارهای جدید به بازرگانانی که منهای عراق بازار صادراتی ایجاد کنند مشوق‌هایی ارائه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۵ تا ۵۹ هزارتومان است که برای پرورش‌دهندگان همچنان زیر قیمت مصوب است که همین امر موجب تداوم ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور براین باور است که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار است و قیمت‌های دستوری نمی‌تواند بازار این محصول را تنظیم کند زیرا زمانی که قیمت‌گذاری انجام می‌شود یعنی همانگونه که نباید قیمت بیش از نرخ مصوب در بازار به فروش برسد در زمان افت قیمت نیز نباید کمتر از نرخ مصوب از تولیدکنندگان خریداری شود که موجب زیان آنها شود. وی گفت: به دنبال این هستیم که با راه‌اندازی بازار صادراتی بخواهیم تولید را بالا نگه داریم که دچار حرکات نوسانی سال گذشته نشویم.
 

جستجو
آرشیو تاریخی