«ایران اقتصادی» از طرح‌های دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد

مسیر توسعه سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

سند چهارساله توسعه استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم تصویب شد   سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید، در مدت 3 سال با 3 سفر به استان سیستان و بلوچستان از نزدیک برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان برنامه‌ریزی کرد. رفع محرومیت‌ها، ارتقای شاخص‌های اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های استان و اجرای طرح‌های بلندمدت ملی و زیربنایی ازجمله مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید به سیستان و بلوچستان است

رویکرد و راهبرد دولت سیزدهم و رئیس شهید دولت، در استان سیستان و بلوچستان مبتنی بر توسعه همه‌جانبه بخصوص در بخش‌های زیرساختی بود و در مدت ۳ سال ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی و طرح‌های نیمه‌تمام در این استان به بیشترین میزان رسید.
بر اساس سند ۴ ساله جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان ۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان در این استان در دولت سیزدهم به تصویب رسیده است. این سند گام مهمی در تحول عمرانی استان سیستان و بلوچستان خواهد بود. سند جامع توسعه سیستان و بلوچستان، با در نظر گرفتن محورهای اساسی بیانات مقام معظم رهبری در سفر به استان سال ۱۳۸۱ و سند تحول دولت و سند آمایش سرزمینی تدوین شده است.
منابع مالی لازم برای اجرای سند جامع پیشرفت توسعه استان از محل بودجه عمومی، مسئولیت اجتماعی، مولدسازی و سایر منابع در این استان تأمین خواهد شد. سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان در ۱۲ سرفصل حمل‌و‌نقل، آب، آموزش و پرورش عمومی، بهداشت و درمان، مسکن و عمران شهری روستایی، کشاورزی و منابع طبیعی، بازرگانی، انرژی، ورزش و تفریحات، گردشگری و فرهنگ و مذهب برای توسعه همه‌جانبه این استان مصوب شده است.
همچنین در سند توسعه و پیشرفت استان طی ۴ سال آینده مقرر شد تا با مشارکت بخش خصوصی، بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای انقلابی در طرح‌های تولیدی و اشتغال و زیرساختی و عمرانی سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. اصلاح قوانین بانکی و مالیاتی از جمله مصوبات و برنامه‌های سند توسعه و پیشرفت استان برای تسهیل کسب‌و‌کارها و سرمایه‌گذاری در این استان است.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید، در مدت ۳ سال با ۳ سفر به استان سیستان و بلوچستان از نزدیک برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان بر کارها نظارت می‌کرد. رفع محرومیت‌ها، ارتقای شاخص‌های اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های استان و اجرای طرح‌های بلندمدت، ملی و زیربنایی ازجمله مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید به سیستان و بلوچستان است.
قرار بود در خرداد ماه رئیس‌جمهور شهید برای چهارمین‌بار به سیستان و بلوچستان سفر کند. بهره‌برداری از بزرگترین آب‌شیرین‌کن خاورمیانه در سه راهی دشتک سیستان، پروژه گازرسانی به سیستان، احیای واحد تولیدی ریسندگی و بافندگی زابل پس از سال‌ها، بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه شمش طلا در تفتان و بهره‌برداری از معدن مس سیاستراگی در نیمروز تنها بخشی از برنامه‌های شهید رئیسی در سفر چهارم استانی به سیستان و بلوچستان بود. اکنون این طرح‌ها بدون حضور رئیس دولت، در حال بهره‌برداری است.

جستجو
آرشیو تاریخی