تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو افزایش می‌یابد

دستاورد 36 هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان

از تیر ماه سال ۱۳۹۸ تا مهر ماه سال ۱۴۰۰، در مجموع پنج میز ساخت داخل قطعات خودرو تشکیل شد، در این برگزاری پنج میز قبلی، انجمن صنایع همگن حضوری فعال در ایجاد سیستم این میزهای ساخت داخل داشت. در مجموع برای ۲۸۴ قطعه و مجموعه، در این میزها با سازندگان مختلف قطعات عقد قرارداد صورت گرفت.

صرفه‌جویی 400 میلیون یورویی
مهدی مطلب‌زاده رئیس داخلی‌سازی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ضمن اشاره به برگزاری پنج میز تعمیق ساخت داخل قطعات با دستاورد ۳۶.۷ هزار میلیارد تومانی حاصل از عقد قرارداد برای ساخت ۲۸۴ قطعه و تحقق ۶۵ الی ۷۰ درصد اهداف مجموع پنج میز برگزار شده، از فراهم شدن شرایط برای برگزاری میز ششم با هدف استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی در داخلی‌سازی برخی قطعات که تاکنون داخلی‌ نشده‌اند، خبر داد.
مطلب‌زاده افزود: تحقق همه‌ این قراردادها منجر به کاهش ارزبری حدود ۴۰۰ میلیون یورویی در یکسال با تیراژهای موجود، می‌شد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بیان داشت: علیرغم همه‌ صحبت‌ها برای حمایت از ساخت داخل اما هنوز نمی‌دانیم که چرا حمایت از سرمایه‌گذار برای ورود به عرصه‌ تولید داخل و افزایش عمق داخلی‌سازی رونق نمی‌گیرد.

وعده‌های خودروسازان که محقق نشد
رئیس داخلی‌سازی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در تشریح مشوق‌های خودروسازان، اظهار کرد: یکی از این مشوق‌ها این بود که با قیمت تمام شده کف کارخانه، برای مدتی قطعه از قطعه‌سازانی که سرمایه‌گذاری کرده است، خریداری کند تا برای قطعه‌ساز صرفه اقتصادی داشته باشد و بتواند مسیر را ادامه دهد و سریع‌تر کار را پیش‌ببرد. همچنین پیشنهاد شد که خودروسازان خرید نقدی داشته باشند.
وی افزود: زمانیکه قرار است قطعه‌ای از خارج خریداری شود، بایستی حداقل از شش ماه قبل، تمام پول را به حساب قطعه‌ساز حواله می‌کنند تا قطعه تولید شود، حدود یکماه هم بار در مسیر کشور مقصد روی آب است و تا وارد شود و از گمرک ترخیص شود، یکماهی هم آنجا زمان می‌برد، بنابراین حدود هشت ماه طول می‌کشد تا قطعه به کف کارخانه برسد. ما نه‌تنها توقع پرداخت هشت ماه از پیش را نداریم، بلکه اعلام کردیم این هشت ماه را فراموش کنید و یکماه پس از آنکه قطعه‌ساز قطعه را تحویل داد، پول آن را بدهید؛ در همان زمان، در مدیریت‌های قبلی خودروسازان، این موضوع پذیرفته شد اما با روی کار آمدن مدیریت‌های جدید، این کار انجام نشد. این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: دیگر پیشنهاد مشوق‌های از سوی خودروسازان، می‌توان به قراردادهای برد-برد و عادلانه، ضمانت خرید بلند مدت، تضمین تک سورس بودن منبع تأمین قطعات وغیره اشاره کرد که عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات خود در میزهای خودکفایی پنج گانه، عملاً میزهای عمق ساخت داخل را از حالت اقتصادی خارج کرد.

برخی از قطعات وارداتی، داخلی‌سازی می‌شوند
مطلب‌زاده ادامه داد: بر این اساس طبق قولی که به ما داده شده، قراردادها به گونه‌ای که خواهد بود که صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری داخلی قطعه‌ساز وجود داشته باشد و برخی از قطعاتی که تاکنون ساخت داخل نداشته و وارداتی هستند، داخلی‌سازی شوند. همچنین در حال حاضر میز ششم در حال برگزاری است، قطعات مشخص شده‌اند و انجمن صنایع همگن در حال اطلاع‌رسانی است. در آینده نزدیک گردهمایی و همایشی برای قطعه‌سازانی که پتانسیل این کار را داشته باشند، برگزار خواهد شد تا این قطعه‌سازان وارد عمل شده و قراردادها منعقد شوند. در حقیقت هدف از برگزاری میز ششم داخلی‌سازی قطعات، استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی برای ساخت آن قطعاتی است که تا کنون سازنده داخلی نداشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی