قیمت برنج دوباره کاهشی شد

برنج دومین محصول غذایی پرمصرف ایرانی‌های محسوب می‌شود که تأمین آن از راه تولید و واردات از اهمیت وافری برخوردار است.
از این رو سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این محصول به مصرف خانوارهای ایرانی می‌رسد که از این میزان همواره حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن از راه تولید داخل و مابقی از راه واردات که عمدتاً از کشورهای هند و پاکستان است، تأمین می‌شود.
اما در وضعیت فعلی به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قابل توجه واردات برنج طی دو سال اخیر و افزایش تولید داخل، شاهد رکورد بازار برنج هستیم.
نمود این امر را می‌توانیم در کاهش فاصله قیمت برنج ایرانی و خارجی ببینیم، هم‌اکنون نیز با شروع فصل برداشت این محصول در استان‌های شمالی کشور کاهش قیمت برنج ایرانی در بازار را می‌توان به وضوح دید، ضمن اینکه باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی تولیدکنندگان معتقدند ۵۰ درصد برنج‌های تولید شالیکاران در سال گذشته همچنان در انبارهاست و به فروش نرسیده است.
تولیدکنندگان و شالیکاران شمالی معتقدند که ۷۰ درصد برنج‌های خارجی در استان‌های شمالی توزیع می‌شود و با سوءاستفاده سوداگران منجر به تخریب برنج ایرانی شده است.
این در حالی است که در سال‌جاری و با توجه به افزایش بارندگی و تأمین مواد اولیه کشت برنج، پیش‌بینی افزایش محصول و عدم نیاز تخصیص ارز به اندازه سال‌های قبل برای واردات برنج پیش‌بینی می‌شود، هرچند که انجمن تأمین کنندگان و وارد کنندگان برنج معتقد است که باید واردات صورت بگیرد.
 طبق اطلاعات مرکز آمار کشورمان قیمت برنج در سال گذشته از فروردین تا اسفند ماه روند بشدت کاهش داشته است و کاهش قیمت ۲۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. با این حال اما در دو ماه آغازین سال‌جاری دوباره قیمت برنج ایرانی افزایش یافت و حال در خرداد ماه با افزایش تولید داخل و برداشت این محصول در شمال کشورمان شاهد نزولی شدن قیمت برنج در بازار هستیم.
از این رو هم‌اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل افق کوروش برنج‌های خود را با تخفیف گسترده به مشتریان عرضه می‌کنند به طوری که به عنوان نمونه بسته برنج ۵ کیلو گرمی با تخفیف ۱۵۰ هزار تومانی به قیمت ۵۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و سایر قفسه‌های برنج این فروشگاه نیز تخفیف‌های گسترده‌ای را به مشتریان داده است.

برنج درب کارخانه به زیر ۸۵ هزار تومان رسیده است
سیدعلی طاهری اتاق‌سرا، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل درباره واردات بی‌رویه برنج در سال ۱۴۰۱ گفت: حدود دو میلیون تن برنج به کشور وارد شد؛ این حجم از واردات بیش از دو برابر تقاضایی بود که در کشور برای برنج خارجی وجود داشت. این دو میلیون تن با اخذ مجوز از وزارت جهادی کشاورزی و با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به کشور وارد شده بود.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ دولت با تسهیلات مالی که در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار داد و امکان خرید برنج‌های انبارشده ایرانی را برای آنها فراهم کرد، عرضه در بازار تعدیل شد و در ادامه از واردات بی‌رویه برنج جلوگیری شد.
طاهری ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ مازاد واردات برنج به افت قیمت نوع درجه یک این کالا به ۶۰ هزار تومان در هر کیلو در کارخانه انجامیده بود اما با تعدیل بازار قیمت‌ها تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو درب کارخانه هم اوج گرفت و اکنون موجودی برنج در انبارها از ۱۰۰۰ تن به ۵۰ تن کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل خاطرنشان کرد: قیمت برنج از اوایل اردیبهشت بار دیگر کاهشی شده و به زیر ۸۵ هزار تومان درب کارخانه رسیده است، این کاهش به دلیل نزدیکی به فصل برداشت محصول سال جدید که مردادماه است، اتفاق افتاده زیرا بنکداران و خرده‌فروشان فعلاً تقاضایی برای برنج ندارند و منتظر رسیدن محصول جدید هستند.‌
وی در پیش‌بینی قیمت محصول برنج سال‌جاری توضیح داد: وضعیت مطلوب آب و هوا و بارش‌های مناسب به افزایش کشت برنج در سال‌جاری انجامیده است تا جایی که به طور مثال کشت در استان گلستان نزدیک به دو برابر سال‌های پیش است، بنابراین‌ پیش‌بینی می‌شود محصول امسال برنج طارم که با کیفیت‌ترین نوع برنج به شمار می‌آید به حوالی ۷۰ هزار تومان در هر کیلو درب کارخانه برسد و قیمت مصرف‌کننده نهایی برنج طارم درجه یک در تهران و شهرستان‌های دیگر ۹۵هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی