تأمین کامل بازار نهاده‌های کشور تا شش ماه آینده

خیال راحت دولت چهاردهم برای تأمین نهاده‌های دام و طیور

4 کشتی حامل 286 هزار تن ذرت دامی در بندر امام در انتظار تخلیه و 6 کشتی حامل 293 هزار تن ذرت دامی در این بندر، در حال بارگیری به استان‌های کشور هستند


محصولات غذایی و نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی کشورمان محسوب می‌شوند که سهم بیش از 60 درصدی از واردات را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه برنامه خودکفایی 50 درصدی تولید نهاده‌های دامی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد اما در حال حاضر فقط در حدود 6 میلیون تن از نهاده‌های دامی در داخل به تولید می‌رسد و بیشترین سهم از نیاز داخلی از طریق واردات تأمین می‌گردد. به همین منظور تأمین بموقع و به میزان کافی از محصولات کشاورزی و بخصوص نهاده‌های دامی می‌تواند در جلوگیری از ایجاد نوسان در بازار و بی‌ثباتی قیمت محصولات پروتئینی تأثیرات جدی داشته باشد. یکی از اقدامات اساسی دولت برای ایجاد ثبات در بازار محصولات پروتئینی و غذایی، تأمین نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه بویژه طی یک سال اخیر بوده است. دولت با عرضه نهاده‌های دامی مدت‌دار موجب آرامش در بازار نهاده‌های دامی، حمایت از تولیدکنندگان، تأمین پایدار و افزایش تولید و تثبیت قیمت‌ها در بازار محصولات پروتئینی شده است. با استمرار این شرایط در تأمین نهاده در سال جاری 3 کشتی به میزان 174 هزار تن کنجاله سویا در مسیر حمل و 2 کشتی دیگر به میزان 125 هزار تن کنجاله سویا در مرحله بارگیری از کشور مبدأ قرار دارند. علاوه بر این 6 کشتی حامل 368 هزار تن کنجاله سویا در انتظار تخلیه و 3 کشتی دیگر نیز حامل 193 هزار تن کنجاله سویا در بندر امام خمینی در حال تخلیه و بارگیری هستند.
در همین راستا شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرده است از ابتدای سال 1402 تاکنون، یک میلیون و 835 هزار تن ذرت دامی، یک میلیون و 179 هزار تن جو دامی و 122 هزار تن کنجاله سویا به صورت مدت‌دار در سامانه بازارگاه عرضه شده است.
عرضه ۴۷ همت نهاده دامی مدت‌دار در سامانه بازارگاه
به گفته حسن شیرزاد مدیرعامل این شرکت، از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از ۴۷ همت نهاده دامی مدت‌دار در سامانه بازارگاه عرضه شده است که در همین بازه زمانی یک میلیون و 514 هزار تن ذرت، 927 هزار تن جو و 102 هزار تن کنجاله سویا در سامانه بازارگاه از سوی تولیدکنندگان خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه کرده است: 4 کشتی حامل 286 هزار تن ذرت دامی در بندر امام در انتظار تخلیه و 6 کشتی حامل 293 هزار تن ذرت دامی در این بندر، در حال بارگیری به استان‌های کشور هستند. همچنین 55 هزار تن ذرت دامی در بنادر شمالی در حال بارگیری و حمل به استان‌های کشور و یک کشتی حامل 73 هزار تن ذرت دامی در بندر شهید بهشتی چابهار در حال حمل به سایر استان‌ها است.
شیرزاد درباره میزان وصول مطالبات توسط این شرکت گفته است: تاکنون بیش از 30 همت وصول و مابقی نیز در سررسید وصول خواهد شد. همچنین کل مطالبات سر رسید شده وصول نشده کمتر از یک درصد از حجم کل مطالبات بابت توزیع نهاده‌های مدت‌دار است.
پیش از این نیز در سال جاری ۱۰ فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی به وزن ۶۷۵ هزار تن متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور وارد بندر امام خمینی(ره) شد که از این میزان ۲ کشتی کنجاله سویا به وزن ۱۲۴ هزار تن، یک کشتی ذرت به وزن ۶۶ هزار تن، ۴ فروند کشتی ذرت به وزن ۲۸۶ هزار تن و۳ فروند کشتی کنجاله سویا به وزن ۱۹۹ هزار تن تخلیه شده‌اند.
علاوه بر موارد فوق ۵ کشتی حامل ۱۹ هزار و ۳۲۶ تن حامل ذرت و ۱۲ کشتی حامل ۳۵ هزار تن ذرت وارد بنادر مازندران شده و محصول خود را تخلیه کرده بودند. با واردات این میزان نهاده‌های دامی، بازار این محصولات در کشور تا شش ماه آتی در آرامش کامل به سر خواهد برد.
 
عرضه کافی نهاده مدت‌دار
ذکر این نکته ضروری است که در برهه‌ای دامداران و مرغداران از عرضه نشدن بموقع نهاده در سامانه بازارگاه گله‌مند بودند و همین منجر به ایجاد نوسان در بازار قیمت محصولات شد. در واقع بازارگاه سامانه اصلی توزیع خوراک دام و طیور کشور محسوب می‌شود، اما حالا با نظم و پایداری در عرضه نهاده‌های دامی که در سامانه بازارگاه ایجاد شده است، ثبات و افزایش تولید در میزان جوجه‌ریزی را شاهد بوده‌ایم. 
 

جستجو
آرشیو تاریخی