بارگذاری 400 هزار فرصت شغلی


 
پیوند کارجو و کارفرما، بدون هیچ واسطه‌ای در راستای افزایش مشارکت اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در بستر سامانه‌ای با عنوان جست‌و‌جوی شغل در دولت سیزدهم برای نخستین بار به وجود آمد. آنجا که حالا در کمتر از ۱۰ ماه از فعالیت آن، ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که بررسی‌ها بیانگر آن است که اغلب فرصت‌های شغلی ثبت شده زمینه‌ساز اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است. دستاورد دیگری از هزار روز فعالیت شهید جمهور که با توصیه ایشان سامانه جست‌و‌جوی شغل در راستای شفافیت در بازار کار و رفع زمینه‌های اشتغالزایی دانش‌آموختگان ایجاد شد. به عنوان مثال، تعیین سهم ۲۵۰ هزار شغل از یک میلیون اشتغالزایی هدفگذاری شده امسال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و فرایند لغو تعهد آموزش رایگان دو نمونه از برنامه‌هایی است که در بستر این سامانه انجام خواهد شد. سامانه جست‌و‌جوی شغل، به عنوان یادگاری از مرد تمام ناتمام‌های طرح‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای کارجویان باقی خواهد ماند. نشان به آن نشان که در موضوع ایجاد سامانه جست‌و‌جوی شغل، معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطره‌ای را از رئیس جمهور شهید در هنگامی که وی از مرکز ستاد اشتغالزایی کشور بازدید کرد، که زمینه‌ساز ایجاد سامانه جست‌و‌جوی شغل بوده است بازگو می‌کند: پایان دی ماه ۱۴۰۱ رئیس جمهور به مرکز ستادی آمد و ما نیز مشغول گزارش کار به وی بودیم. آیت‌الله رئیسی به ما گفت سامانه‌ای دارید که کارفرما و کارجو بتوانند یکدیگر را پیدا کنند؟ پاسخ دادیم که هست اما خوب نیست، آیت‌الله رئیسی دستور ایجاد این سامانه را داد و در مدت چهار ماه نسخه بهبود یافته جست‌وجوی شغل که از گذشته وجود داشت، در وزارت تعاون راه‌اندازی و تیرماه ۱۴۰۲ به طور رسمی رونمایی شد.

کارکرد سامانه جست‌و جوی شغل
 سامانه جست‌و‌جوی شغل به عنوان حلقه واسط حوزه اشتغال و ارتباط‌ دهنده کارجویان و کارفرمایان ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد.این سامانه اینترنتی در واقع جست‌و‌جوی شغل بر بستر فضای مجازی را در قالب فرصتی دوسویه در اختیار فعالان و متقاضیان حوزه کار و تولید قرار داده است. گسترش چتر خدمات کاریابی برای کارجویان و کارفرمایان، رصد و پایش تحولات بازار کار و رفع ناترازی‌های این حوزه، کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی شغل، تسریع در اتصال کارجویان و کارفرمایان و دسترسی به اطلاعات صحت‌سنجی شده بازار کار بخشی از اهداف فعالیت این سامانه است. توسعه فعالیت سامانه جست‌و‌جوی شغل به عنوان حلقه واسط ارکان بازار کار در قالب نیروی کار، کارفرما و مؤسسات فعال کاریابی در کشور علاوه بر کارکرد ساماندهی و برقراری بسترهای ارتباطی مؤثر در پیوند بین کارجو و کارفرما، شرایط کسب داده‌های آماری متمرکز بازار اشتغال را فراهم آورده و باعث شکل‌گیری سیاست‌های بازار کار متناسب با واقعیات این حوزه است. همچنین وجود این سامانه به علت جذابیت‌ها در یافتن شغل و نیروی کار برای کارجو و کارفرما و همچنین مزیت بازار کار برای کاریابی‌ها، امکان جذب بیشتر و تمرکز حوزه بازار اشتغال را در قالب این سامانه افزایش می‌دهد.

هدف‌گذاری سهم ۲۵ درصدی فارغ‌التحصیلان از اشتغال ایجادی
محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان آیین امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امسال برای اولین بار در این دولت تصمیم بر این شد که ۲۵ درصد سهم اشتغال ایجادی برای فارغ‌التحصیلان باشد. به گفته وی، در کمتر از ۱۰ ماه ۵۰ هزار کار از طریق سامانه جست‌و‌جوی شغل وزارت کار محقق شد.
کریمی بیرانوند گفت: در قالب فعالیت‌های این سامانه، فرایندهای مربوط به فک یا لغو تعهد آموزش رایگان به صورت کاملاً در دسترس با هزینه پایین انجام می‌شود.
اوهمچنین گفت: فرصت‌های شغلی بسیاری توسط بخش خصوصی در سامانه جست‌و‌جوی شغل وزارت کار بارگذاری شده است. معاون وزیر کار تأکید کرد: یکی از شعارهای دولت سیزدهم ایجاد شفافیت بوده که در همه بخش‌ها و فعالیت‌ها محقق شده است. وی افزود: امسال شعار اصلی وزارت کار در حوزه اشتغال بر موضوع حل بیکاری فارغ‌التحصیلان بنا نهاده شده است.

بیش از ۹۰۰ هزار نفر به جمع بیمه‌شدگان این سازمان اضافه شدند
دولت سیزدهم در کمتر از سه سال به کمترین نرخ بیکاری پس از انقلاب اسلامی رسید و در این مدت نرخ بیکاری زنان به پایین‌ترین حد رسیده، در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی تقریباً افزایشی بوده است. او در ادامه توضیح داد: سال گذشته اشتغال ایجادی کشور ۷۷۵ هزار نفر بود و همچنین سال گذشته در حوزه بیمه‌شدگان اجباری سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از ۹۰۰ هزار نفر به جمع بیمه‌شدگان این سازمان اضافه شدند. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بیان کرد:همچنین سال قبل کاهش ۱۰ درصدی تعدیل نیروی کار را شاهد بودیم. همچنین صدور چندین برابری مجوزهای کسب و کار را در این مدت شاهد بودیم. وی می‌گوید: بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان پرداخت تسهیلات اشتغال نیز در مدت اشاره شده محقق شد. نتیجه تمامی اقدامات اشاره شده در حوزه‌های آماری کاملاً مشخص است. امیدواریم هدفگذاری اشتغال ایجادی کشور در حوزه فارغ‌التحصیلان را شاهد باشیم.

امسال اولویت پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال مربوط به فارغ‌التحصیلان است
به گفته وی، امسال اولویت پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال مربوط به فارغ‌التحصیلان است. همچنین در راستای توسعه اشتغال فارغ‌التحصیلان بزودی بسته پیشنهادی از سوی وزارت کار تهیه و زمینه اجرای آن فراهم می‌شود.

آزاد‌سازی مدرک دانش آموختگی با استفاده از سامانه جست‌و‌جوی شغل
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون درباره سامانه «لغو تعهد» که تفاهمنامه مشترک آن با وزارت علوم به امضا رسید، گفت: لغو تعهد خدمت آموزش رایگان (آزادسازی مدرک)‌ اقدامی است که سال‌ها به صورت دستی، غیرشفاف و با هزینه زیاد انجام می‌شد، اما با امضای این تفاهمنامه، یک سامانه برای طی شدن این فرایند به شکل جدید توسعه داده خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی