افزایش ۲۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

معیشت کشاورزان از دغدغه‌های همیشگی شهید رئیسی بود، در طول مدت یک‌هزار روز از خدمت دولت او، افزایش ۲۵۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم رقم خورد.
 به گزارش ایرنا، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ خرید تضمینی گندم رشد حدود ۱۳۰ درصدی داشت و از ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تن به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. آمارها نشان می‌دهد، سیاست‌های اقتصاد کشاورزی در دولت دوازدهم با دولت سیزدهم بسیار متفاوت است. به این دلیل که کشاورزان در دولت دوازدهم بشدت نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم گلایه داشتند و از سوی دیگر خرید تضمینی با افت زیادی از سوی دولت همراه شد. همین موضوع دلیلی بود تا تولید این کالای اساسی با افت ۵ میلیون تنی به ۸ میلیون تن برسد. قیمت هر کیلو گندم در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که این رقم در سال زراعی گذشته ۱۵ هزار تومان بود. در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۵ ‌هزار تومان تعیین شد که با توجه به نرخ فعلی، رشد ۲۵۰ درصدی داشته است. نکته قابل توجه اینجاست که در زمان تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلو گندم در بازار جهانی حدود ۱۵ هزار تومان بود اما دولت برای تقویت معیشت کشاورزان نرخی بالاتر از نرخ جهانی تصویب کرد. به گزارش ایرنا، اکنون ایران در بخش گندم نان خودکفا شده و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به سمتی پیش می‌رود که در زمینه تولید گندم کشور در مسیر خودکفایی کامل قرار دارد.

امسال نیازی به واردات گندم نداریم
در همین خصوص رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و پرداخت بموقع مطالبات، امسال به طور کامل در تأمین گندم خودکفا خواهیم بود. عطاءاللّه هاشمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید گندم به ۱۴ تا ۱۴.۵ میلیون تن برسد. به گفته او، اگر دولت به وعده خود مبنی بر پرداخت بموقع وجه کشاورزان عمل کند، تولیدکنندگان هم در تحویل محصول اقدام خواهند کرد. هاشمی با بیان اینکه امسال نیازی به واردات گندم نداریم، افزود: سال گذشته با ۱۰.۵ میلیون تن نیاز گندم واحدهای خبازی تأمین شد که امسال در صورت خرید ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن گندم، گندم بخش صنف و صنعت هم تأمین می‌شود. رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در مصوبه شورای قیمتگذاری صراحتاً آمده که وجه گندم خریداری شده ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم باید پرداخت شود و همواره این نگرانی وجود دارد که با استمرار تأخیر در نحوه پرداخت، سال آینده سطح زیر کشت گندم کاهش یابد. او گفت: با استمرار تأخیر در روند پرداخت برآورد می‌شود که میزان ظرفیت خرید حداقل ۵۰۰ هزارتن کاهش یابد.

مطالبات گندمکاران از نیمه خردادماه پرداخت می‌شود
«علیرضا مهاجر» معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید و خرید گندم در سال زراعی جاری اظهار داشت: در ابتدای سال زراعی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ با شروع فعالیت دولت سیزدهم، میزان خرید گندم ۴.۵ میلیون تن بود و با برنامه‌ریزی که انجام شد برای سال ۱۴۰۱ میزان خرید به ۷.۵ میلیون تن رسید. وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵ میلیون تن رسیدیم که خودکفایی در گندم نان محقق شد و امیدواریم امسال خرید گندم از ۱۱ میلیون تن بگذرد و کل نیاز جامعه ما به گندم در داخل کشور تأمین شود. مهاجر با اشاره به اینکه بیشتر از ۷۰ درصد از اراضی ما اراضی کوچک بوده و کشاورزی ما معیشتی است، گفت: امکان تأمین کود، بذر و سم برای این گروه از کشاورزان وجود ندارد و باید دولت برای آنها تأمین کند تا بتوانند به‌موقع از آن استفاده کنند. وی اضافه کرد: دولت با وجود همه تنگناهایی که داشت، کود، بذر و سم مناسب را تهیه کرد و با قیمت بسیار مناسب در اختیار کشاورزان قرارداد زیرا اگر به کشاورزان خرده‌پا توجه نکنیم آنها امکان تأمین نخواهند داشت و با توجه به اینکه ۷۰ درصد از اراضی در اختیار آنهاست، بنابراین ۷۰ درصد تولید ما دچار صدمه می‌شود. مهاجر افزود: ما به دنبال این هستیم که این اراضی را ارتقا دهیم تا میانگین تولید ما در اراضی آبی افزایش یابد و به خودکفایی در همین اراضی آبی برسیم، اما در کنار آن طرح جهش تولید در دیم‌زارها را داریم که با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به سال چهارم رسیده است. به گفته وی، در این طرح نزدیک به ۵۰۰ هزار کشاورز دیم‌کار تحت پوشش قرارگرفته‌‌اند و امکاناتی نظیر خودرو، تغذیه، سم و آموزش، ترویج و شرایط مزرعه‌ای خوبی فراهم شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از کشاورزان به دلیل تأخیر در پرداخت پول خرید گندم گفت: در ابتدای دولت شهید رئیسی قیمت گندم زیر ۵ هزار تومان بود، در این دولت ما توانستیم با افزایش قیمت گندم از حدود ۴ هزار تومان به ۱۷ و ۵۰۰ تومان برسیم و در این سال‌ها ما قیمت آرد را افزایش ندادیم. وی ادامه داد: یارانه‌ها به آرد تعلق می‌گیرد زیرا آرد ۶۰۰ ، ۷۰۰ و ۸۰۰ تومانی در این چهار یا پنج سال تغییری نکرده است، بنابراین فاصله بین قیمت آرد و قیمت گندم هر روز بیشتر می‌شود، به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۰ پول گندمکاران ۲۳ همت، در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۳ همت و در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۵۰ همت پرداخت شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال به طور قطع پول گندمکاران از ۲۰۰ همت خواهد گذشت اما قیمت آرد همان عدد ثابت باقی می‌ماند. ما به دنبال این بودیم که صنف و صنعت را از آرد نانوایی جدا کنیم. مهاجر تصریح کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد، درحالی‌که سال گذشته تنها ۴ میلیارد دلار پول برای واردات گندم لحاظ شد و با افزایش تولید که اتفاق افتاد به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد و امسال اصلاً نیازی به واردات نداریم. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر ما بتوانیم پولی را که برای واردات گندم اختصاص می‌دهیم تبدیل به ریال کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم به طور قطع دچار مشکل نخواهیم شد و همین امروز هم در حال برداشت گندم، جو، دانه‌های روغنی و کلزا هستیم و بسیاری از محصولات مانند ذرت، سبزی و صیفی، آفتابگردان، سویا و برنج در حال کشت هستند. وی در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: کمتر از یک هفته دیگر پرداخت مطالبات را شروع خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی