موفق‌ترین دولت در توسعه تجارت خارجی

جلیل جلالی‌فر
کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی

شهید ابراهیم رئیسی تنها دولتی بود که توانست توازن بین قدرت نظامی و قدرت دیپلماسی را ایجاد کند. بر این اساس مصالحه و عادی کردن روابط با کشورهای همسایه یکی از گام‌های مثبت دولت سیزدهم بود. به طور نمونه همکاری و روابط  ما با کشور ترکمنستان به خاطر یک اختلاف جزئی، سال‌ها قطع شده بود یا با کشور عربستان هیچ نوع همکاری نداشتیم اما در دولت سیزدهم این چالش‌ها حل و روابط احیا شد.
شهید ابراهیم رئیسی کمک کرد که ایران دوباره بتواند سطح همکاری‌های خود را با کشورهای همسایه و سایر کشورها گسترش دهد، لذا به جرأت می‌توان گفت که دولت سیزدهم در احیا و عادی‌سازی روابط موفق عمل کرده است.
اگر قرار باشد بین قدرت اقتصادی و قدرت اجتماعی توازن ایجاد شود که در نهایت به رضایت‌مندی مردم و توسعه اقتصادی برسیم، باید روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه گسترش و همچنین حجم صادرات کشورمان را افزایش می‌دادیم و البته در انتقال سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذارانی که بتوانند برای اقتصاد کشور ارزش افزوده بیاورند، اقدام می‌کردیم. بر این اساس دولت شهید ابراهیم رئیسی در موارد عنوان شده در زمره موفق‌ترین دولت‌ها بود، چرا که توانست این موضوعات را با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم اجرایی کند.
البته مجال نشد که شهید ابراهیم رئیسی مواردی که با جدیت پیگیری می‌کرد را به طور کامل محقق کند. قرار بود متناسب با ظرفیت اقتصادی کشورمان، موضوعات پیگیری شود که متأسفانه سانحه بالگرد اجازه نداد تا او بیش از ۱۰۰۰ روز به مردم خدمت کند.
شهید ابراهیم رئیسی با توجه به نوع نگاهی که داشت، می‌توانست خدمات ارزشمند بیشتری را بر جای بگذارد اما معتقدم وجود برخی از افراد(این افراد همواره کارشکنی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دستورات و مصوبات به درستی پیاده‌سازی شوند)، اجازه نداد مسیری که برای اقتصاد تببین شده بود، به صورت کامل اجرایی شود و در ریل درست قرار گیرد.
شهید جمهور کشورمان همواره آماده خدمت‌رسانی به مردم، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بود، بدین جهت تنها مشکلی که ما داشتیم، ناهماهنگی بین سازمانی بود (به جهت وجود برخی از مدیرانی که همراهی نداشتند)‌لذا آن چیزی که ما می‌خواستیم و انتظار داشتیم، محقق نشد. به عنوان مثال ما در حوزه زیرساخت لجستیکی بسیار ضعیف هستیم و امکانات بسیار محدودی داریم؛ خط ریلی رشت به آستارا، پروژه‌ای که دو نفر کارشناس و یا یک نماینده مجلس با آن مخالفت کردند، بدون آنکه نسبت به ویژگی‌های آن پروژه آشنا و یا حتی دانش لازم را داشته باشند. اظهار نظر این افراد باعث شد این پروژه مهم کشوری که مورد تأکید شهید جمهور بود، به خواب برود. بعضاً شاهد بودیم که یک کارشناس می‌گوید پروژه خط ریلی رشت به آستارا، مشکل زیست محیطی دارد. در تمام کشورها برای آنکه تسهیل تجارت اتفاق بیفتد و در نهایت شاهد رونق اقتصادی باشیم، از جنگل خط ریلی کشیده می‌شود. حال چرا یک کارشناس باید این پروژه ملی را این‌گونه و بدون دانش زیر سؤال ببرد. یا برخی می‌گویند ۶۰۰ هکتار زمین کشاورزی (برنج) از بین می‌رود و این در حالی است که چنین زمینی تنها ۲هزار و ۴۰۰ تن برنج تولید می‌ کند. ما باید ببینیم در قبال ایجاد خط راه‌آهن چه چیزی به دست می‌آوریم و چه چیزی را از دست می‌دهیم؛ متأسفانه به این مهم هیچ توجهی نمی‌شود. صحبت‌های غیرکارشناسی باعث شده این پروژه مهم اجرایی نشود؛ یک سال از امضای موافقتنامه این موضوع گذشته است. امریکایی‌ها آنقدر از این موافقتنامه عصبانی وناراحت شده بودند که شرکت کشتیرانی خزر را یک هفته بعد از امضای موافقتنامه، تحریم کردند.
به طور کلی دولت سیزدهم در حوزه همگرایی اقتصادی، مهم‌ترین و بهترین استراتژی را داشت و نسبت به دولت‌های دیگر موفق‌تر بود. عضویت بریکس و عضویت شانگهای نیز از اتفاق‌های مهمی بود که در دولت شهید ابراهیم رئیسی محقق شد. قطعاً اگر تمام بخش‌ها نگاه‌شان مانند شهید ابراهیم رئیسی بود، اکنون خیلی از چالش‌ها را پشت سر گذاشته و به موفقیت‌های خوبی رسیده بودیم.
معتقدم اگر اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، بخش خصوصی و برخی از مجموعه‌های خصولتی، همراهی بیشتری داشتند، امروز دستاوردهای دولت خیلی بیشتر بود. دولت تنها بسترساز است و در این حوزه هم کارنامه خوبی داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی