انقلاب گازی دولت سیزدهم در دل سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان در بخش گازرسانی محروم و مغفول مانده بود که خوشبختانه تعداد زیادی از شهرستان‌ها و روستاهای این استان، همچنین نیروگاه‌ها و صنایع آن در این دولت به شبکه گازرسانی متصل شده است

پروژه خط لوله ایرانشهر- چابهار به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار، گازرسانی به ۹ شهر در محدوده سیستان، گاز‌رسانی به صنایع و نیروگاه‌های استان سیستان و بلوچستان از جمله این طرح‌ها بوده که در مجموع پروژه‌های قابل بهره‌برداری در حوزه گاز بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود

انقلابی بزرگ در گازرسانی به سیستان و بلوچستان، به عنوان آخرین استان فاقد شبکه گاز در کشور با تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم.
سال‌ها بود که در پی عدم نظارت، مدیریت ناکافی و عملی نشدن وعده متولیان امر مبنی بر اجرای پروژه گازرسانی، کمر مردم سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور زیر سنگینی سیلندرهای یازده کیلویی گاز خمیده شده بود، به گونه‌ای که روزانه در فصول مختلف سال شاهد تشکیل صف‌های طولانی در شهرهای مختلف، معطلی چندین روزه مردم برای دستیابی به یک سیلندر گاز و گاهی اوقات راه‌اندازی کارناوال در پی جست‌و‌جوی ماشین‌های توزیع گاز بودیم.
سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود که عملیات گازرسانی از عسلویه به سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۴ آغاز و ایرانشهر اولین شهر استان بود که در سال ۱۳۸۹ از نعمت گاز برخوردار شد.
هر چند در طول سال‌های گذشته روند اجرایی پروژه گازرسانی در این استان با شیب کندی در حرکت بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نگاه عدالت‌محوری که بر دولت مردمی حاکم است، گازرسانی به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شد و هم‌اینک تمامی شهرهای این استان پهناور در زمینه گازرسانی تعیین وضعیت شده و هیچ شهر بلاتکلیفی در این زمینه وجود ندارد و به‌زودی تمام استان از گاز شهری بهره‌مند خواهد شد.
وزیر نفت، اکنون گفته است که می‌توان به‌جرأت گفت در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان طی دوران فعالیت دولت سیزدهم انقلاب بزرگی اتفاق افتاده و افزوده است، استان سیستان و بلوچستان در بخش گازرسانی محروم و مغفول مانده بود که خوشبختانه تعداد زیادی از شهرستان‌ها و روستاهای این استان، همچنین نیروگاه‌ها و صنایع آن در این دولت به شبکه گازرسانی متصل شده است.
 از قرار معلوم، پروژه خط لوله ایرانشهر- چابهار به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار، گازرسانی به ۹ شهر در محدوده سیستان، گاز‌رسانی به صنایع و نیروگاه‌های استان سیستان و بلوچستان و بهره‌برداری از ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از جمله این طرح‌ها بوده که در مجموع پروژه‌های قابل بهره‌برداری در حوزه گاز بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
 بر این اساس، شهر ادیمی، زهک، محمدآباد، بنجار، علی‌اکبر، بزمان، خاش، اسماعیل‌آباد و زابل به علاوه ۱۳۰ روستا به شبکه گاز سراسری متصل می‌شوند که مجموعاً ۶۹ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. بر این اساس، ۱۶۷۰ کیلومتر خط لوله گاز کشیده شده است.
جواد اوجی تصریح کرده که پروژه‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان با حضور آقای مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری افتتاح می‌شوند.
طرح‌های گازرسانی در سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه دولت سیزدهم در حالی شتاب گرفته که تنها در سال گذشته علاوه بر بهره‌مندی ۶ شهر و ۳۱ روستای این استان، نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه این خطه گازرسانی شد.
وعده‌های بسیار در خصوص گازرسانی به سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر داده شده اما هیچ‌گاه این وعده‌ها آن طور که باید عملیاتی نشد و مردم همچنان در صف‌های طولانی در انتظار گاز بودند تا اینکه با نگاه ویژه دولت سیزدهم، گازرسانی به شهرهای مختلف این خطه از کشور با پیشرفت قابل‌توجهی روبه‌رو شد.
از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره‌برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش - میرجاوه در آبان‌ماه سال گذشته، با هدف بهره‌مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی است.
به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سطح سیستان و بلوچستان، مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان‌های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی این استان اجرا شود.
طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تأمین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و اجرا شده است.
در همین راستا، مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیان کرد: با نگاه ویژه دولت سیزدهم به این استان، طرح‌های گازرسانی در این منطقه با قوت و سرعت بیشتری در حال پیگیری و انجام است.
محمدرضا میرشکاری افزود: سال گذشته اقدامات مهمی در زمینه انجام طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان صورت گرفت، به طوری‌که با اجرای بیش از یک‌هزار کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، ۶ شهر و ۳۱ روستا گازدار و با نصب ۲۱ هزار علمک بیش از ۲۲ هزار مشترک دیگر از این موهبت الهی بهره‌مند شدند.
وی ادامه داد: این شرکت در راستای وظیفه ذاتی خود، طرح‌های دیگری را جهت گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ آغاز کرده که گازرسانی به ۱۳ شهر دیگر بخشی از آنهاست که توسط این شرکت و همکاری شرکت‌های گاز استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد تحت عنوان استان معین در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به نامگذاری سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب با نام «مهار تورم، رشد تولید»، گفت: این شرکت در جهت تحقق این مهم، گاز را به ۲۸ صنعت رسانده تا علاوه بر آن، با رونق بخشیدن به کسب‌وکار صنایع، نقش خود را در اشتغالزایی نیز به‌خوبی ایفا کند.
وی اظهار کرد: بهره‌مندی نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به ‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه سیستان و بلوچستان، برگ زرین دیگری در کارنامه این شرکت است که با مصرفی بیش از ۲ میلیون مترمکعب گازطبیعی در روز، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر سوخت مایع می‌تواند زمینه کاهش آلودگی زیست‌محیطی، افزایش سیکل تعمیرات اساسی را از ۲.۵ به 5 سال و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوطه را به ارمغان آورد.
میرشکاری ادامه داد: هم ‌اکنون ۱۳ شهر از مجموع ۵۵ شهر و۱۳۰روستا از مجموع ۳ هزار و ۲۸۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی و ۱۷۱ صنعت و ۱۵۲ هزار و ۹۲۶ مشترک در سیستان و بلوچستان از این انرژی پاک بهره‌مند هستند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی